دنده معکسوس » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 148118
پنجشنبه - 11 آبان 1396 - 15:48

پرفروش ترین خودروهای جهان؛ از پراید تا مرسدس بنز C کلاس

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تعجبی ندارد که برند یا اتومبیل محبوب مردم از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. این مساله به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آنها می توان به مواردی مثل شرایط اقتصادی، نوع نیازها، فرهنگ محلی، وضعیت جغرافیایی و غرور ملی اشاره کرد. به تازگی تحقیقی در این […]

پرفروش ترین خودروهای جهان؛ از پراید تا مرسدس بنز C کلاس

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تعجبی ندارد که برند یا اتومبیل محبوب مردم از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. این مساله به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آنها می توان به مواردی مثل شرایط اقتصادی، نوع نیازها، فرهنگ محلی، وضعیت جغرافیایی و غرور ملی اشاره کرد. به تازگی تحقیقی در این زمینه صورت گرفته و با توجه به داده های موجود، پرفروش ترین مدل ها در نقاط مختلف دنیا معرفی شده اند. این مساله ما را به تهیه مطلب حاضر ترغیب کرده و در این نوشتار قصد داریم نگاهی به برندها و خودروهای موفق جهان داشته باشیم.

با توجه به فرهنگ رایج در ایالات متحده، پیکاپ فورد سری F چندین سال متوالی است که در این نقطه از جهان حکمرانی نموده و از سال ۱۹۸۱ تاکنون عنوان پرفروش ترین خودروی آمریکا را از آن خود کرده است. این سری از محصولات فورد در کانادا نیز محبوب ترین بوده و در برابر تبلیغات تخریبی رقبا نیز خم به ابروی خود نیاورده است!

اما وقتی صحبت از محبوب ترین خودرو در کل کشورهای جهان باشد، باید از تویوتا هایلوکس یاد کنیم که در ۲۵ کشور جهان پرفروش ترین مدل بوده و از محبوبیت فوق العاده بالایی در آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا، اقیانوسیه و خاورمیانه برخوردار است. برخی از این کشورها شامل آرژانتین، ونزوئلا، پاراگوئه، کامرون، سودان، آفریقای جنوبی، عمان و استرالیا می شوند. لندکروزر، کرولا، کمری، یاریس و RAV4 دیگر مدل های پرفروش تویوتا در اقصی نقاط جهان هستند. در ژاپن نیز مدل Aqua یا همان پریوس C پرفروش تر از تمامی رقبای هم کلاس و غیر هم کلاس است.

بعد از هایلوکس، فولکس واگن گلف با اختلافی نسبتا زیاد در رده دوم قرار دارد. این هاچ بک آلمانی در بازارهای عمدتا اروپایی مثل انگلیس، اتریش، کرواسی نروژ و البته سرزمین مادری محبوبیت زیادی داشته و بیش از هر خودروی دیگری در این کشورها فروش داشته است.

برند اشکودا (یکی از زیر مجموعه های پر تعداد گروه فولکس واگن) نیز که بیشتر با خودروهای اقتصادی خود شناخته می شود، در فنلاند، لهستان، استونی، جمهوری چک و حتی سوئیس بسیار پرطرفدار بوده و مدل اکتاویا در این کشورها پرفروش ترین اتومبیل به شمار می رود. موفقیت یک اتومبیل اقتصادی در سوئیس که یکی از ثروتمندترین و توسعه یافته ترین کشورهای جهان است، کمب عجیب و غیر منتظره به نظر می رسد.

برند اقتصادی رنو یعنی داچیا، با مدل ساندرو در اسپانیا پرفروش ظاهر شده؛ این خودروساز اصالتا رومانیایی در سرزمین مادری با لوگان (بخوانید تندر ۹۰) و در بلغارستان با ون داکر موفق عمل کرده است. رنو نیز با مدل کلیو در فرانسه، هلند، پرتغال و با مدل های سیمبل و ساندرو به ترتیب در الجزایر و کلمبیا پرفروش تر از بقیه بوده است.

در پر جمعیت ترین کشور جهان که به دلیل بازار بسیار بزرگ و پر سود خود، چند سالی است مورد توجه اکثر خودروسازان بین المللی قرار گرفته، خودروی کم نام و نشان Wuling Hongguang در صدر ایستاده است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۱۶ چینی ها ۶۵۰,۰۱۸ دستگاه از این مینی ون پرطرفدار را خریداری کرده اند.

در پهناورترین کشور جهان نیز این هیوندای است که با مدل سولاریس – این اتومبیل با نام اکسنت صادر می شود – گوی سبقت را ربوده و عنوان پرفروش ترین خودرو را از آن خود کرده است. این شرکت کره ای در جذب مشتریان عربستان سعودی نیز موفق بوده و اکسنت پرفروش ترین خودروی این کشور به شمار می رود. طبق انتظار هیوندای در سرزمین مادری بسیار محبوب بوده و کره ای ها گرنجور یا همان آزرا را بیش از هر مدل دیگری دوست دارند.

چنانچه نگاهی به ایتالیا که یکی از پیشگامان عرصه خودروسازی است، داشته باشیم، خواهیم دید اهالی این کشور به برند فیات و مدل پاندا بیش از سایر خودروها اعتماد کرده اند. این برند ایتالیایی در کشور ترکیه نیز بسیار محبوب بوده و مدل Egea (تیپو) توانسته عنوان پرفروش ترین اتومبیل را در همسایه غربی ایران به خود اختصاص دهد.

همانطور که می توان حدس زد، در کشور ما پراید سردمدار جدول فروش بوده و با تکیه بر فاکتور قیمت توانسته معدود مدل های قدیمی موجود را کنار بزند. نگاهی به کشورهای همسایه نشان می دهد که در عراق ون و کامیونت کیا فرانتیر، افغانستان و پاکستان تویوتا کرولا، در آذربایجان لادا ۴x4 یا همان نیوا و در امارات متحده عربی نیسان پاترول در صدر قرار دارد.

اما نکته بسیار عجیب اینکه ترکمنستانی ها علاقه زیادی به مرسدس C کلاس داشته و بیش از هر مدل دیگری، این سدان آلمانی را خریداری کرده اند. ترکمنستان تنها کشوری است که در آن خودرویی از یک برند لوکس عنوان پرفروش ترین را کسب می کند. البته بازار خودروی این کشور به شدت کوچک و محدود بوده و میزان فروش سالانه در این کشور حدودا ۵.۵ میلیون نفری، به ندرت به ۵۰۰۰ دستگاه می رسد.

از دیگر نکات جالب توجه می توان به فروش بالای پیکاپ گرند تایگر یا همان کاپرا در لیبی و حکمرانی برخی مدل های سوزوکی در بازار کشورهای بولیوی، آنگولا و میانمار اشاره نمود. همچنین شورولت جزو معدود برندهای آمریکایی است که محصولی از آن توانسته عنوان پرفروش ترین خودروی یک کشور را در اختیار بگیرد. این شرکت در برزیل، شیلی و مصر با برخی از ساخته های خود موفق ظاهر شده است.

در بازار رو به رشد هندوستان هم این مدل ماروتی آلتو است که در جنگ برای عنوان پرفروش ترین خودرو به پیروزی رسیده است. این اتومبیل شهری با همکاری سوزوکی تولید می شود.

چنانچه مقایسه ای بین مدل های پرفروش بازار ایران و سایر نقاط جهان داشته باشیم، خواهیم دید که خودروی موفق وطنی اختلاف های معناداری با خودروهای موفق در دیگر کشورها دارد.

موفقیت پراید را می توان به دلایلی مثل شرایط مالی نه چندان خوب مشتریان و نبود رقیبی مستقیم برای آن نسبت داد. مسلما اگر وضعیت اقتصادی خریداران خودرو در ایران بهتر بود، آنها هرگز در عصر تکنولوژی انتظارات خود را تا این حد پایین نیاورده و با جان عزیزانشان بازی نمی کردند.

دیجیاتو

۲۲۵