تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 353960
سه شنبه - 26 تیر 1397 - 09:12
سرمقاله آفرینش/

پایان جام جهانی، و آرزوی جهانی شدن

« پایان جام جهانی، و آرزوی جهانی شدن » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

پایان جام جهانی، و آرزوی جهانی شدن

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پایان جام جهانی برای بسیاری از مردم دنیا و همچنین ایران حسرت انگیز است. حسرت روزهایی که هیجان فوتبال فکروخیال روزانه را حداقل برای ۹۰ دقیقه خنثی می کرد و لحظات شادی را برای ما می آفرید. بسیاری از مردم دنیا با خوشحالی بازیکنان، خوشحالی کردند و با اشک هایشان، اشک ریختند. اما به هرحال هرآغازی را پایانی باید…

جام جهانی ۲۰۱۸ را باید در تاریخ تحولات اجتماعی کشورمان ثبت کرد. چراکه مردم را در اوج سختی و مشکلات اقتصادی با خود همراه کرد و شاهد پایکوبی آنها در خیابان ها بودیم. انگار روحی تازه به تن خسته این مردم دمیده شده بود. جام جهانی به ما نشان داد وقتی وحدت و همدلی ملی حاصل شود، بدون در نظر گرفتن نتیجه ایده آل، حال مردم خوب خواهد شد و قدرت می گیرند.

جام جهانی ۲۰۱۸ همچون تابلوی نمایشگر کیفیت هوا به ما نشان داد که برای موفقیت در عرصه های مختلف باید میزان برخی مولفه ها را افزایش دهیم و نسبت برخی از آنها بکاهیم. درپی شور و هیجان همین جام بود که با نرمش چارچوب ذهنی گذشته، پای زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای فوتبال باز شد و روزنه های امید را حفظ کرد که روزی تصمیمی مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه ها اتخاذ شود.

جام جهانی به ما نشان داد که مردم ایران به بلوغ و آگاهی فکری رسیده اند و دیدن اختتامیه جام جهانی خطری برای سلامت اخلاقی جامعه نخواهد بود، کافی است مسئولان و نظارت کنندگان قدری به مردم اعتماد کنند. امروز به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی بسیاری از حساسیت ها و خط قرمزهای بی مورد برای مردم از بین رفته است، چرا که جوانان ما به رشد و بینش فکری رسیده اند. کسی با دیدن لحاظات پر شور جام جهانی، ذهنش منحرف نمی شود و اقدام خلاف شرع از خود بروز نخواهد داد. باید امیدوار بود که از این پس شاهد نرمش ها و اعتماد مضاعف رسانه ملی به مردم باشیم، چرا که با پخش مراسم اختتامیه بسیاری از مردم شاد شدند و از عملکرد مسئولان سیما رضایت داشتند.

جام جهانی به ما نشان داد که موفقیت هزینه دارد، و نمی توان با شعار و ایدئولوژی صرف مراتب توسعه را پشت سر گذاشت و دستاوردی چشمگیر از داشته ها و نداشته های خود بسازیم. نمی توان در میادین مختلف رقابت فقط حرف زد و عمل نکرد. نمی شود فقط شعار بدهیم و هزینه نکنیم. شاید فوتبال به ما نشان داد که برای بالابردن کیفیت خود در بین رقابا باید هزینه چندمیلیون دلاری مربی حرفه ای را بپردازیم و پس از آن طلب نتیجه کنیم. امروز در تمام عرصه های مدیریتی در کشورمان نیازمند حضور افرادی همچون کی روش هستیم که به کار خود مسلط و با علم به داشته ها تیمش را ارنج کند.

جام جهانی به ما نشان داد که موفقیت بدون شایسته سالاری امکان پذیر نیست. باید برای موفق شدن افراد شایسته و زبده را به کار گرفت. شایستگی افراد باید با عمل آنها اثبات شود و گرنه اولویت بخشیدن روابط بر ضوابط و یا چاپلوسی و تظاهر، حاصلی برای یک تیم و یک جامعه و یک کشور و حکومت نخواهد شد.

جام جهانی نشان داد که برای جهانی شدن باید با دنیا در ارتباط باشیم و تعاملاتمان را گسترش دهیم. موفقیت ها زمانی رخ خواهند که شما در تعامل با دیگران توانایی ها را شناسایی و تقوقت کنید و ضعف ها را با بهره گیری از فضا و فرصت ها کاهش دهیم.

برای موفقیت درجهان باید جهانی فکر کرد و جهانی هزینه کرد و جهانی عمل نمود. محدود کردن خود صرفاً موجب انزوا و عدم شکوفایی در فضای رقابتی حاکم بر جهان امروز خواهد شد.

جام جهانی نشان داد که باید شأن و چهره مقبولی در نزد افکار عمومی و ساختارهای بین المللی داشته باشیم تا درخواست شما برای ویدئو چک قبول شود و حتی در بازبینی مراعات وزن و جایگاهت را بکنند. باید نزد جهانیان چهره ای مناسب از خود بسازیم و وزن ایران را در جهات مختلف سنگین تر کنیم. حضور فعال در عرصه های مختلف اعم از ورزشی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… می تواند نام کشورمان را در میادین مختلف رقابت جهانی پررنگ کند.

با تمام این اوصاف جام جهانی ۲۰۱۸ برای ایران تجارب گران بهایی در عرصه جهانی شدن داشت که می تواند لحظه به لحظه آن را در سایر امور مدیریتی کشور انطباق داد و از آن الگوسازی کرد. اگر دیدیم که در این جام مردم انتظار داشتند که نتایج خوبی کسب کنیم و حتی از گروه صعود کنیم، این نشانه توسعه سازنده ای است که توام با عملکرد مناسب تیم ملی پدید آمد. مسلماً در دیگر عرصه های مختلف کشور و به خصوص در حوزه اقتصاد، اگر مردم شاهد عملکرد مناسب مسئولان باشند، وحدت و همگرایی ملی بروز پیدا خواهد کرد و رشد اقتصادی کشور با همراهی ملت سرعت خواهد گرفت.

امیدواریم درجام جهانی بعدی، علاوه بر حضور در این رقابت مهیج، چهره ای منسجم و پر قدرت از کشورمان را به جهانیان نشان دهیم.