احزاب و تشکل ها » برگزیده » تولیدی » خبر دریافتی » سیاسی
کد خبر : 356906
جمعه - 29 تیر 1397 - 17:30
نویسنده: سجاد کمالی

پارلمان اصلاحات، عامل اتحاد یا نتیجه انشقاق؟

چند مدتی است که از زبان سران اصلاح طلبان، واژه ای به نام پارلمان اصلاحات شنیده می شود. این چه برنامه ای است که اصلاح طلبان آن را در پیش گرفته اند؟

پارلمان اصلاحات، عامل اتحاد یا نتیجه انشقاق؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند مدتی است که از زبان سران اصلاح طلبان، واژه ای به نام پارلمان اصلاحات شنیده می شود. این چه برنامه ای است که اصلاح طلبان آن را در پیش گرفته اند؟

شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اگرچه برای رفرمیست ها هم آب و هم نان داشت، اما انتقادات وارده به این شورا و نیز عدم موفقیت محمدرضا عارف در مجلس، باعث شد تا اکثر اصلاح طلبان با این شورا ساز ناکوک بزنند و از این شورا عبور کنند.

عمر این حرکت به سه سال نرسیده است، اما گویا ستاره اقبالش در میان اکثر اصلاح طلبان غروب کرده است. اولین بار در آذرماه۹۶، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده تهران این ایده را ارائه داد و مهر از قول عضو دفترسیاسی حزب مردمسالاری نوشت که پیش نویس اساسنامه این طرح توسط محمد خاتمی تایید شده است.

اما مشرق نوشت که مشارکتی های سابق مخالف این طرح هستند. این طرح موافقان و مخالفان کمی ندارد. پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و عبدالله ناصری و فتحی نماینده تهران از مخالفان این طرح هستند درحالیکه علاوه بر سهیلا جلودارزاده و حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، کارگزارانی هایی چون مرعشی و کرباسچی از این ایده پشتیبانی می کنند.

علی ای حال، طرح مصطفی کواکبیان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسید و سیدعبدالواحد موسوی لاری هم که نایب رئیسی شورایعالی سیاستگذاری را دارد، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از آن به عنوان یک نهاد بالادستی عنوان کرد.

اگرچه علیمحمد نمازی که عضویت شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی را برعهده دارد به تسنیم گفته که عبدالله نوری برای ریاست پارلمان اصلاحات بهتر از عارف است، اما  سالاری قائم مقام حزب همبستگی به تسنیم گفت بحثی درباره کنار گذاشتن عارف نداشتیم.

آن چه که در این میان مشهود است، این است که اصلاح طلبان دیگر امیدی به تَکرار خاتمی ندارند و پارلمان اصلاحات هر چه که باشد نوعی عبور از خاتمی است.

بالاخره عارف نسبت به عبدالله نوری بیشتر مورد تایید خاتمی است و اینکه عارف سهمی در پارلمان اصلاحات نخواهد داشت. بسیاری از اصلاح طلبان چون حزب اراده ملت و حزب کار به نحوه بسته شدن لیست شورای شهر تهران اعتراض داشتند و در آخر لیست مطبوع خود را ارائه دادند.

دیگر نکته مهم در این میان این است که بین اصلاح طلبان سنتی چون عارف و موسوی لاری با اصلاح طلبان مدرن اختلاف افتاده و مدرن ها هم سهم خود را می خواهند. انشقاق اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ۹۸ قطعا مشهود خواهد بود.

البته که این امر به نحوه تایید صلایت های شورای نگهبان بستگی دارد، ضمن اینکه پارلمان اصلاحات هنوز به طور کامل توسط ایده پردازان این طرح تبیین نشده است.

آیا حرف محمدجواد فتحی محقق می شود که به ایکانا گفت: پارلمان اصلاحات باعث می شود که در این راستا تصمیمات پخته و دقیقی اتخاذ نشود. یا حرف سهیلا جلودارزاده مبنی بر اینکه پارلمان اصلاحات الگوی تعالی برای اصلاح طلبان است تحقق می یابد؟ هرچه که هست انشقاق اصلاح طلبان بیشتر شده و باید دید که اصولگرایان از این فرصت استفاده می کنند یا خیر.

انتهای پیام/