ویژگیهایی از انقلاب امام حسین علیه السلام
تاریخ هیچ حماسه انسانی را نشناخته است و در دل خود جای نداده است که در گذشته و حال به اندازه حماسه شهادت امام حسین علیه السلام، در کربلا مورد تحسین و توجه عاطفی، عقلانی و انسانی قرار گرفته باشد و جنبه آموزشی و تربیتی و انسان سازی داشته است.
پایگاه خبری ربیع/ تاریخ هیچ حماسه انسانی را نشناخته است و در دل خود جای نداده است که در گذشته و حال به اندازه حماسه شهادت امام حسین علیه السلام، در کربلا مورد تحسین و توجه عاطفی، عقلانی و انسانی قرار گرفته باشد و جنبه آموزشی و تربیتی و انسان سازی داشته است. این حماسه به عنوان یک رویداد عقلانی و منطقی، عاطفی و احساسی و اعتقادی نقطه عطف مؤثری در روند عقاید اسلامی شده است. حماسهای که اگر نبود اسلام نه تنها نمیتوانست به عنوان یک عقیده ریشه دار و ایمان محکم در باطن مسلمانان جایگیر شود; بلکه در حد یک مذهب کم فروغ و ضعیف در میان انسانها معرفی میشد.
قیام حسین بن علی علیه السلام، زلزلهای شگرف بود که توانست پایههای امت اسلامی را تا دورترین نقطهها به لرزه درآورد، چشمها را بگشاید و وجدانها را علیه هیمنه و اقتدار دروغ و شر ستم پیشگان بیدار کند، همانان که در صددند ظلم و ستم را در اعماق جان انسانها مستولی کنند و ارزشهای دینی را با عناوین پوشالی از بین ببرند و با تباه کردن حقوق دینداران، انوار ذاتی و جوهری جذابیت دین را خاموش کنند.
حماسه حسینی، انقلاب به تمام معنی کلمه بود چیزی که به هیچ وجه قابل قیاس با دیگر انقلابها نیست، چرا که عظمت آن فراتر از معنای محدود واژگان و بزرگتر از معیارهای قابل قیاس بشری است. انقلابی است که به درجاتی بالاتر از حماسه ارتقاء یافت و این حقیقتی است که برای شکل گیری حماسهها معمولاً انسانها فدا میشوند اما در آفرینش این حماسه نه انسانهای معمولی که خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) شرکت داشتند.
عاشورا قیامی است که هدفش حفظ کیان امت محمد صلی الله علیه وآله، و مصون داشتن عقاید مسلمانان و حمایت از سنت مقدس رسول اکرم و دور ساختن دست متجاسران از آن است. باید گفت آن کس که انقلاب حسینی را به عنوان حماسه بپذیرد بزرگتر از آن نمییابد; زیرا حماسهها و انقلابهایی که جهت حرکت تاریخ و امتها را تغییر دادهاند به سبب بزرگی اهداف و امکان تبدیل شدنشان به یک عقیده و یا اصل اعتقادی برای گروه یا گروههایی قابل سنجشاند. با این معیار، انقلاب اما حسین علیه السلام، از زمان پیدایش تا ابدالآباد در نوع خود هم اولین انقلاب تاریخ و هم بی نظیرترین انقلابها در تاریخ انسانیت است به عبارت دیگر این انقلاب تا جهان باقی است و نوع انسان زنده است جاودانه خواهد ماند چرا که شکل گیری آن به خاطر انسان بوده است.
اگر گفته میشود انقلاب حسینی «نخستین» انقلاب است از آنروست که در چارچوب وقایع جهان اسلام و در تاریخ ادیان آسمانی نخستین انقلابی است که بر مبنای اصول و ارزشهای عقیدتی به وقوع پیوسته است.
اگر می گوییم «پیشتاز» است از اینروست که نه تنها زمینه را برای روح انقلابی آماده کرده، بلکه خود یک انقلاب روحی است که دلهای مسلمانان را شیفته و بی قرار خود ساخته و معنی بزرگ منشی و پایمردی انسان مؤمن را در برابر فتنه گرانی که به نام دین رگههای شرک و بیهودگی را در پیکره عقاید اسلامی تزریق میکنند; یادآور شده است.
انقلاب حسینی، دعوت آشکاری بود برای زدودن این رگهها و تخریب پایههای گمراهی و ایستادگی در برابر اهداف کسانی که از صراط مستقیم شریعت منحرف شده و با آبروی شریعت و دین بازی میکردند همانان که بر سر کیان آئین نوظهور اسلام قمار کردند تا بتوانند آن را پیش از رشد و بالندگی به خاک بسپارند.
انقلاب امام حسین علیه السلام «یگانه» است زیرا که با تسخیر وجدانهای مسلمین تاثیرات عقیدتی محکمی بر جای گذاشت. درست در زمانی که پایههای حکومت حکام اسلامی و حکومتگران بنام دین به واسطه اعمالشان نیازمند وارد آمدن شوک و ضربهای کاری بود; قیام شهادت طلبانه اما حسین علیه السلام، همان ضربه کاری بود که تاثیری برق آسا در آن دوران و دورانهای بعد گذاشت. صاعقهای بود که چشمهای عشق و محبت را در وجدانهای بیدار نسلهای بعد جاری خواهد کرد.
و بالاخره باید از عمق دل و جان اذعان کنیم انقلاب عاشورا انقلابی «جاودانه» است چراکه یک انقلاب انسانی به تمام معنی است. از انسان است برای انسان، این انقلاب با خون پاک حسین گلگون شد و از همین رو در نهاد تمام مسلمین به عنوان نماد کرامت دین و در نهاد تمام بشریت به عنوان یک حرکت با کرامت انسانی شناخته شد و انسان مسلمان توانست شاهد ورق خوردن صفحات جدیدی در روند عقیدهاش باشد، صفحاتی روشن و خالی از تزویر و بردگی و بندگی که کلمات آن با حروفی نورانی نگاشته شده تا ضمیر انسان را به راههای درستی که باید در آنها حرکت کند رهنمون شود و او را به اوج سلامتی و امنیت که شایسته یک انسان است برساند. از اینرو [انقلاب حسین] جاودانه است زیرا یک انقلاب اخلاقی است و قانون جدید اخلاق را پی ریزی کرده است، قانونی که روشنگر راه مبارزه امت اسلامی در تمام سطوح و زمینههاست و به او میآموزد که چگونه فدا کردن جان و تن در زمانها و مکانهای پر خطر، آسان است و چگونه مردن، سعادت و زندگی با ظالمان دردآور و سخت است و اینکه مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
مظفر حاجیان