اجتماعی » تولیدی » فاطمه براتی
کد خبر : 1039307
سه شنبه - 11 اردیبهشت 1403 - 14:10
در گفت‌وگو با کیمیای وطن عنوان شد:

وقف پایدار، پویا و سیره جاریه است

مدیرکل امور اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کار خیر در جامعه می‌تواند جلوه‌های متعدد داشته باشد و مؤسسات خیریه گوناگون وجود دارد که فعالیت‌های وقف انجام می‌دهند. وقف پایدار، پویا و از تعرض به دور است، استمرار دارد و سیره جاریه است.

وقف پایدار، پویا و سیره جاریه است

فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرهاد احد پناه در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن، با اشاره به سنت دیرینه وقف در ایران زمین اظهار کرد: از دیرباز در ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران کارهای خیر وجود داشته است و در جوامع دیگر به این صورت منسجم و پیوسته نیست و به کارکرد اجتماعی، فرهنگی و ارزشی مربوط می‌شود.

وی افزود: کارکردها و مواردی که تحت عنوان کار خیر می‌توانست متجلی شود، یکی از موارد موضوع وقف است. در مواجهه با مسائل فقهی احکام به امضایی و تأسیسی تقسیم می‌شود.

مدیرکل امور اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: احکامی که با حضور اسلام آغاز شد تأسیسی است، مانند نماز که قبله کعبه است و موضوعاتی که با ظهور اسلام تأسیس شد. احکام امضایی قبل از اسلام وجود داشته و با ظهور اسلام توسعه یافت.

وی با اشاره به تعریف وقف در قانون مدنی و فقهی تصریح کرد: وقف عقدی است که در آن مال حبس می‌شود و منافع آن جریان می‌یابد. وقف با ضوابطی که حاکم است محقق می‌شود.

احد پناه ادامه داد: تصرفات اعتباری و تکمیلی روی وقف انجام نمی‌شود و سازمان اوقاف به عنوان متصدی موقوفات برای اوقاف گوناگون وظایف و رسالتی در نظر گرفته است، بنابراین در چهارچوب موازین شرعی و قانونی به دنبال منفعت حداکثری هستیم تا نیت خیر واقف در جامعه عملیاتی شود و گسترش یابد.

مدیرکل امور اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: مواردی باعث می‌شود که مردم گرایش بیشتری به موضوع وقف داشته باشند و نوع دوستی در این زمینه نقش دارد و اثرگذار است؛ لذا در سیره ائمه هم این موارد توصیه شده است و سبب می‌شود مردم به کار خیر و پسندیده گرایش پیدا کنند.

وی اضافه کرد: کار خیر در جامعه می‌تواند جلوه‌های متعدد داشته باشد و مؤسسات خیریه گوناگون وجود دارد که فعالیت‌های وقف انجام می‌شود، وقف پایدار، پویا و از تعرض به دور است، استمرار دارد و سیره جاریه است.

احد پناه ادامه داد: کارهای خیر دیگر مقطعی اما وقف غیرمقطعی و پایدار است. در اداره کل اجارات، یکی از وظایف که متولیان و متصدیان دارند تحصیل عواید است. یکی از عقودی که در قوانین بالادستی مانند قانون مدنی بیشترین انس و سازگاری را با عقد وقف داشته اجاره است و سایر عقود نوظهور و نوین مانند مشارکت در امور اقتصادی سازمان اوقاف دنبال می‌شود.

فاطمه براتی