سرمقاله/

وظیفه روزه‌داران

ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا، ماهی که برکات خدای متعال و درهای رحمتش به روی انسان‌ها باز است و فرصتی مغتنم برای توبه و بازگشت و پاکسازی جان‌ها از خطا و گناه و اشتباه است.

وظیفه روزه‌داران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا، ماهی که برکات خدای متعال و درهای رحمتش به روی انسان‌ها باز است و فرصتی مغتنم برای توبه و بازگشت و پاکسازی جان‌ها از خطا و گناه و اشتباه است. در این زمانی که رحمت واسعه الهی جریان دارد با تبریک به کسانی که توفیق ورود بر سر سفره این میهمانی را پیدا می‌کنند و به سفره خدا وارد می‌شوند، درخواست دعای خیر داریم.

روزه فرمان خدای متعال است که پیامبران ما پیش از پیامبر اسلام نیز به آن دستور داده شده بودند تا پیروانشان را بر خوان الهی رهنمون گردند و این دستور که توفیقی بزرگ است، به پیروان خاتم پیامبران نیز عنایت شد. پیامبراکرم (ص) در جمعه آخر ماه معظم شعبان و در استقبال ماه مبارک رمضان و میهمانی خدا خطبه‌ای ایراد فرمودند که در این خطبه پس از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان و میهمانی خدا به مطالبی اشاره داشته‌اند که وظایف مادر این ماه ضیافت الهی با الهام از این دستورات سازنده روشن می‌شود.

در مقدمه خطبه فرمودند: «أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه بِالبَرَکَهِ وَالرَّحمَهِ وَالمَغفِرَهِ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ. هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَهِ اللّه، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَهِ اللّه، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَهٌ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ. «اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه‌هاست و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است. ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده‌اید. نَفَس‌هایتان در آن تسبیح است، خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن پذیرفته و دعایتان در آن مورد اجابت است.

پس از این جملات که ویژگی‌های رمضان را بیان و به وظایف مؤمنین اشاره می‌فرمایند. اولین دستور پیامبر خدا و درواقع اولین قدم مؤمنین و انسان‌های روزه‌دار در این ماه مبارک این است که مؤمنین از خداوند متعال بخواهند که نیت صادق و قلب پاک و طاهر داشته باشند «فأ سألواا… ربکم بنیات صادقه و قلوب طاهره».  از این جمله پرمعنی این نکته را برداشت می‌کنیم که شرط ورود به ماه مبارک رمضان و توفیق پیدا کردن در انجام دستورات پیامبر دو اصل مهم دارد که اولش نیت صادق و دومش قلب طاهر و پاک است؛ بنابراین اگر این دو وجود نداشته باشد ورود به میهمانی خدا به معنای واقعی کلمه میسر نخواهد بود و کاری بس سخت می‌باشد.

در ادامه خطبه فرمودند: «یوفّقکم لصیامه» دومین دستور رسول خدا (ص) و وظیفه مؤمنین روزه‌دار این است که برای موفقیت در این امر الهی  از درگاه الهی مسئلت نمایند که توفیق روزه‌گرفتن را پیدا کنند؛ بنابراین دعا و درخواست از خدای متعال کارساز خواهد بود. باید از خدا خواست که توفیق روزه‌ای عنایت کند که نتیجه‌اش تقوی و قرب خودش باشد نه اینکه فقط گرسنگی و تشنگی بی‌محتوا و نازل‌ترین حالت روزه! نکته دیگری که پیامبر(ص) فرمودند: «تلاوه کتابه». یکی دیگر از چیزهایی که باید توفیقش را از درگاه الهی مسئلت نماییم مأنوس بودن با قرآن و خواندن و تأمل درآن است، چنانچه خواندن قرآن در این ماه از ثوابی مضاعف برخوردار است و یک آیه معادل یک ختم قرآن غیر روزه‌داری ثواب دارد. توجه این نکته لازم است که نباید اکتفا به روخوانی قرآن نمود، بلکه بهتر است به معانی کلمات و آیات الهی به‌طور عمیق توجه نمود و تأمل داشت و در رفتار و کردار و گفتار و همه حالات آنها را در جای خود عمل نمود و به کار بست.

پیامبر عظیم‌الشأن در ادامه این خطبه می‌فرمایند: «وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَهِ وعَطَشَهُ» با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه مبارک گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید که نتیجه‌اش درک نیازمندان و کمک در حد ممکن به آنان است. روزه باید دست‌دهنده و انفاق را به روزه‌دار هدیه کند؛ «تصدّقوا علی فقرائکم ومساکینکم». دیگر وظیفه مهم مؤمنین در این ماه مبارک این است که به فقرا، محرومین و درماندگان رسیدگی شود؛ پس کمک کردن و یاری نمودن مادی و معنوی و فکری و… از وظایف مهم واردشدگان به میهمانی خداست. نیز «وقروا کبارکم» احترام به بزرگ‌ترها، «وارحموا صغارکم» ترحم نمودن بر کودکان «وَصِلوا ارحامکم» صله رحم «واحفظوا اَلسِنتکم» و حفظ زبان از گناهان از وظایف روزه‌داران است که باید به دقت به این موارد توجه نمایند تا به نتیجه اصلی روزه که تقواپیشگی و نزدیکی به خداست، دست یابند.

بدیهی است امسال با محدودیت کرونایی مواردی را باید پررنگ‌تر از سال‌های گذشته مورد توجه قرار داد ازجمله صدقه به نیازمندان و کسانی که به علت کرونا از کار بی‌کار شده‌اند و حقوقی دریافت نمی‌کنند، در واقع نیازمند نیستند؛ اما به دلیل بیکاری و عدم درآمد گذران زندگی برایشان سخت و تنگ شده است، مخصوصا که هر روز شاهد گرانی‌های سرسام‌آور نیز هستیم! از طرفی صله رحم به طریقی که حفظ پروتکل‌های بهداشتی نیز بشود که حداقلش تماس‌های صوتی تصویری با اقوام مخصوصا بزرگ‌ترها است و نیز کنترل خود با کوچک‌ترهایی که در خانه ماندگار شده‌اند و ممکن است حوصله‌شان سر برود و گاهی پدر و مادرها احساس سختی نموده و برخورد مناسبی با آنها نداشته باشند که باید از خدا صبر خواست که البته خود روزه صبر را به روزه‌داران واقعی هدیه می‌کند.

نویسنده: مظفر حاجیان