استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 717566
یکشنبه - 29 اردیبهشت 1398 - 15:40

وضعیتی از صادرات و واردات خراسان شمالی / دلارها کجاست؟

بررسی وضعیت دلارهای کالای صادراتی و اهمیت تعیین تکلیف این ارزها ازجمله نکات مهم نخستین جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی خراسان شمالی بود.

وضعیتی از صادرات و واردات خراسان شمالی / دلارها کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس از بجنورد،  نخستین جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان شب گذشته با حواشی و نکات جالب‌توجهی برگزار شد. نخستین دستور جلسه بررسی میزان صادرات و واردات استان خراسان شمالی در سال گذشته بود که بر اساس گزارش دبیرخانه این کارگروه  ۱۳۴.۵ میلیون دلار و وزن ۴۳۲ هزار تن محصولات و کالا صادرشده که نسبت به سال ۹۶ از افت ۱۰ درصدی ارزش صادراتی کالاها خبر می‌دهد.

واردات کالا در سال ۹۷ در این استان به به ۲۶ میلیون دلار و ۱۳ هزار تن کالا رسیده بود که نشان از رشد ۱۱۶ درصدی آن نسبت به سال ۹۶ داشت. تراز بازرگانی خراسان شمالی نیز در سال ۹۶ به میزان ۱۳۸ میلیون دلار بوده که در سال ۹۷ به رقم ۱۰۸ میلیون دلار کاهش یافت.

دلارها کجاست؟

اما در ابتدا و پس از گزارش دبیرخانه، محمود قنبری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خواستار گزارشی از وضعیت ارز کالاهای صادراتی استان در استان شد که جواب مشخصی از سوی حاضران به آن داده نشد.

وی گفت: بر اساس میزان صادرات انجام‌شده از استان باید به‌صورت شفاف میزان دلارهای برگشت داده و میزان ریال‌ها چه به‌صورت حواله، کالا یا چمدانی مشخص شود.

قنبری با تأکید بر پایین بودن میزان تولید ناخالص داخلی استان نسبت به کشور اظهار کرد: خراسان شمالی در شاخص‌های اقتصادی مشکلات زیادی دارد و اگر این میزان ارز به استان بازگشت داده می‌شد اتفاقی فوق‌العاده بود.

وی بانک‌های دولتی را محلی برای سنجش میزان ارز در استان دانست و ادامه داد: بانک‌های استان هیچ‌گاه به این میزان ارز در خزانه‌های خود ندارند، پس باید تکلیف ارز کالاهای صادراتی مشخص شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری در ادامه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سایر دستگاه‌های مسئول درخواست کرد تا با نامه‌نگاری لازم، تکلیف ارزهای صادراتی استان را مشخص کنند.

حساب‌های ارزی پتروشیمی در استان نیست

محمدرضا موفق مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این خصوص گفت: عمده محصولات صادراتی استان، مواد پتروشیمی است که شامل ۷۰ میلیون دلار می‌شود اما حساب‌های ارز این شرکت در استان وجود ندارد و حواله‌های ارزی آن برای بانک‌های غیر شعب استان صادر می‌شود.

سهم ۶۶ درصدی صادرات پتروشیمی برای خراسان شمالی

در ادامه گزارش دبیرخانه کارگروه صادرات غیر نفتی استان در خصوص تفکیک سهم بخش‌های مختلف صادراتی خراسان شمالی بود که ۲۸ میلیون دلار صادرات سهم صنعت، ۸۹ میلیون دلار معادل ۶۶ درصد کل صادرات استان مربوط به پتروشیمی و همچنین ۱۶.۵ میلیون دلار محصولات کشاورزی بوده است.

در این گزارش همچنین به میزان صادرات از گمرک استان نیز اشاره شد. صادرات از گمرک خراسان شمالی طی سال ۹۷ به میزان ۵۰ میلیون دلار بوده و نسبت به سال ۹۶ کاهش ۳۱ درصدی را تجربه کرد.

جواد جعفری رئیس گمرک خراسان شمالی علت اصلی کاهش صادرات از گمرک استان را عدم صادرات پورد آلومینا و کاهش شدید صادرات کالا از مجتمع فولاد اسفراین عنوان کرد.

کاهش اهداف صادراتی خراسان شمالی

در انتهای این کارگروه نیز اهداف صادراتی استان برای سال ۹۸ موردبررسی قرار گرفت. هدف تعیین‌شده برای خراسان شمالی در برنامه ششم توسعه به میزان ۲۰۵ میلیون دلار است که با توجه به شرایط پیش‌آمده در سال گذشته این رقم به ۱۵۰ میلیون دلار کاهش یافت. میزان هدف صادراتی از گمرک استان نیز برای سال ۹۸ به میزان ۵۵ میلیون دلار تعیین شد.

انتهای پیام/ر