وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبرداد:

واگذاری ریاست بنیاد علمی اکو به ایران/ وزیر علوم و فناوری پاکستان: حل مشکل آب مهمترین رویداد همکاری‌های منطقه‌ای است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رئیس بنیاد علمی اکو تا کنون کشور پاکستان بود و در این جلسه ریاست بنیاد به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد و امیدواریم با دستاوردهای علمی بر توسعه منطقه کمک کنیم.

واگذاری ریاست بنیاد علمی اکو به ایران/ وزیر علوم و فناوری پاکستان: حل مشکل آب مهمترین رویداد همکاری‌های منطقه‌ای است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رئیس بنیاد علمی اکو تا کنون کشور پاکستان بود و در این جلسه ریاست بنیاد به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد و امیدواریم با دستاوردهای علمی بر توسعه منطقه کمک کنیم.

منصور غلامی، در حاشیه چهارمین اجلاس هیأت امنای بنیاد علمی اکو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد علمی اکو برای هماهنگی و توسعه علم و تکنولوژی بین کشورها فعالیت می‌کند که دبیرخانه آن در پاکستان قرار دارد و این نشست برای توسعه اقدامات عملیاتی برای مشارکت در دستاوردهای علمی و تحقیقاتی و انتقال تجربیات با استفاده از محققان اساتید و دانشجویان است.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سوابق تاریخی به هم نزدیک هستند و این همکاری می‌تواند به توسعه پایدار منطقه در همه جهات به ویژه ثبات سیاسی آن کمک کند و امیدواریم این نشست برای تدوین نقشه راه رسیدن به این هدف قدم بردارد.

وی خاطر نشان کرد: رئیس این بنیاد تا کنون پاکستان بود و در این جلسه ریاست بنیاد به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد و امیدواریم در ادامه فعالیت‌های قبلی با تأثیرگذاری بیشتر دستاوردهای علمی بر توسعه منطقه کمک کنیم.

غلامی افزود: با توجه به جایگاه علمی اعضای این بنیاد به خصوص ایران، پاکستان و ترکیه بر تلاش بیشتر برای زمینه‌سازی تعریف فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و انتقال تجربیات و دانش فنی بین کشورها برای کاهش گرفتاری‌های وابستگی به کشورهای توسعه یافته تأکید شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: مشکلات زیست‌محیطی، ارتباط اقتصادی بین کشورهای عضو و آینده‌پژوهی گسترش علم برای حرکت پا به پای سایر کشورهای جهان از مسائل مهم مطرح شده در این نشست بود.

حل مشکل آب مهمترین رویداد همکاری‌های منطقه‌ای است

وزیر علوم و فناوری پاکستان نیز درگفتگو با خبرنگاران به اینمسئله اشاره داشت که دانشگاه‌های این کشور آماده همکاری با ایران در بخش‌های مختلف به ویژه علوم ریاضی، معماری و هنر و تبادل استاد و دانشجو در این زمینه هستند.

چادری فؤاد حسین، با اشاره به فعالیت خانه ریاضیات اصفهان، اظهار داشت: امید است با وجود چنین مراکز علمی و پژوهشی در ایران، همکاری‌های ۲ کشور بیش از پیش توسعه یابد.

وی یکی از برنامه‌های این کشور را ایجاد اشتغال و کارآفرینی دانست و گفت: یکی از زمینه‌های آن صنعت فرش است که همکاری‌های خوبی در این زمینه با ایران داریم. او همچنین آب را یکی از زمینه‌های مورد تاکید برای همکاری بین کشورهای منطقه عنوان و تصریح کرد: مسائل و مشکلات منطقه‌ای، گریبانگیر همه کشورهای آن منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه پاکستان تلاش می‌کند تا روابط خود را با همه کشورها از جمله در منطقه مانند هند عادی کند، افزود: در این زمینه باید از ظرفیت‌ها و همکاری‌های همدیگر استفاده کنیم.

اجرای طرح‌های مشترک درزمینه آب، محیط زیست، بهداشت، پزشکی و توسعه پایدار

رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این زمینه گفت: در این اجلاس هیات های بلند پایه ۱۰ کشور اسلامی حضور دارند وتبادلات علمی بین اعضا می‌تواند در رشد موضوعات علمی، صنعت گردشگری و رونق اقتصادی بسیار مهم باشد.

هوشنگ طالبی گفت: تصویب مسائل مالی بنیاد و طرح‌های اجرایی که قرار است در دو سال آینده عملیاتی شود از دیگر موضوعات این نشست است.

وی تمرکز بر اجرای طرح‌های مشترک به ویژه آب محیط زیست بهداشت و پزشکی و توسعه پایدار را از دیگر اهداف این نشست برشمرد و ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی کمیته تحرایی این نشست قرار است تا دو سال آینده بیش از ۵۰ طرح شامل آموزش‌های کاوشگرایانه علوم پایه، مسائل زیست محیطی به صورت کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی انجام شود.