فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 669827
پنجشنبه - 23 اسفند 1397 - 11:00

واگذاری خانه تاریخی یک ثروتمند قدیمی بوشهر

میراث فرهنگی بوشهر اعلام کرد: با تشکیل جلسه کمیسیون مزایدات صندوق احیاء و گشایش پاکت‌ها، برنده مزایده واگذاری عمارت ملک بوشهر مشخص شد.

واگذاری خانه تاریخی یک ثروتمند قدیمی بوشهر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، محمد امین صفایی برنده مزایده عمارت ملک بوشهر با کاربری فرهنگی- اقامتی- پذیرایی شده است. برنده ی مزایده واگذاری پس از طی مراحل قانونی و تائید صلاحیت فنی می تواند بنای تاریخی یاد شده را برای شروع عملیات مرمت و احیاء در اختیار بگیرد.

«عمارت ملک» مربوط به اواخر دوره قاجار و متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمدمهدی ملک التجاره بوده ‌است. مساحت زیربنای آن ۴۰۰۰ متر مربع بوده و در دورهٔ قاجاریه توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شده و درب و پنجره آن زیر نظر مهندسین فرانسوی ساخته شده‌ است.

عمارت ملک بعدها توسط انگلیسی‌ها تسخیر شد و به صورت مقر نظامی آن‌ها درآمد. انگلیسی‌ها سال‌ها در این عمارت مستقر بودند و پس از آن با ورشکست شدن ملک‌التجار (صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود به انگلستان بردند.

در اواخر سلطنت رضاشاه، عمارت ملک که خوابگاه نظامیان شده بود، پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد و دیگر به ‌دلیل وسعت زیاد آن مرمت نشد.

انتهای پیام/