استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 548825
جمعه - 9 آذر 1397 - 01:00
مدیرکل بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور:

واکسن علفی هفته آینده به خراسان شمالی می‌رسد/ واکسن خارجی درراه

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با توجه به کمیاب شدن واکسن علفی بیان کرد: تا اوایل هفته آینده بخشی از نیاز خراسان شمالی به این واکسن رفع می‌شود.

واکسن علفی هفته آینده به خراسان شمالی می‌رسد/ واکسن خارجی درراه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، دکتر سید بهمن نقیبی با اشاره به کمبود واکسن در علفی در بجنورد اظهار کرد: پروتکلی بین سازمان دامپزشکی و موسسه رازی وجود دارد که تأمین واکسن‌های بهادار و همچنین واکسن‌های مجانی را عهده‌دار هستند و طبق موافقت نامه‌ای که ابتدای هرسال بسته می‌شود واکسن را تأمین و تولید می‌کنند و بر اساس نیاز استان‌ها تقسیم می‌شود.

وی در ادامه افزود: در مقاطعی از سال ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی شرایط جوی یا هر عامل دیگر، نیاز به یک واکسن بیشتر یا کمتر شود که به‌طور مقطعی و کوتاه‌مدت ممکن است با کمبود واکسن مواجه شویم که البته تلاش بر این است که در همین شرایط هم مدیریت داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: نیاز سالانه خراسان شمالی به واکسن آنتروتوکسمی یا همان علفی ۲ میلیون رأس است و تا به الآن ۸۰۰ هزار دز به این استان تحویل‌شده چراکه قسمت عمده استفاده واکسیناسیون علفی در اواخر سال است که تلاش می‌شود تا آن زمان واکسن را تحویل دهیم.

نقیبی ادامه داد: تا اوایل هفته آینده یک مقدار واکسن در اختیار خراسان شمالی قرار خواهد گرفت تا بخشی از نیاز این استان رفع شود.

وی تصریح کرد: چند شرکت دیگر نیز وارد بازار شدند که واکسن‌های آنتروتوکسمی خارجی را ثبت کردند و مراحل ترخیص خود را می‌گذرانند و وارد بازار می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: تا به الآن از واکسن تقلبی گزارشی نداشتیم و اگر موردی مشاهده‌شده گزارش شود تا پیگیری انجام گیرد.

نقیبی همچنین بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای واکسن آنتروتوکسمی به‌شدت در تلاش هستیم این موج فزاینده را مدیریت کنیم تا با کمبود مواجه نشویم.

وی افزود: تا هفته آینده تحویل واکسن به خراسان شمالی داشته داریم و ۱طی طول یک ماه آینده وضعیت بهتر از آن چیزی است که الآن هست می‌شود.

وی در خصوص دیگر واکسن‌ها گفت: هیچ مشکل خاصی را از هیچ استانی در خصوص دیگر واکسن‌ها گزارش نشده و طی چند هفته اخیر عمده‌ترین بحث واکسن آنتروتوکسمی بوده که به علت شرایط، تقاضا بالا رفته و امیدواریم که موسسه بتواند در حد قابل قبولی تولید داشته باشد و ثبت واکسن خارجی هم اگر توزیع بشود مشکل برای همیشه رفع خواهد شد.

سید محمدمهدی احمدی مدیرکل سازمان دامپزشکی خراسان شمالی نیز قیمت حال حاضر هر ویال ۱۰۰ سی‌سی واکسن علفی را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر قرار بر تزریق توسط تکنسین باشد با توجه به مسافت محل دامداری محاسبه می‌شود اما به‌طور میانگین هر رأس ۴۰۰ تومان است یعنی برای یک گله صد رأسی با مبلغ واکسن ۹۰ هزار تومان هزینه دارد.

لازم به ذکر است بیماری “آنتروتوکسمی ” یا به قول دامدار “علفی “، جزو بیماری‌هایی است که اگر به‌موقع واکسن تزریق نشود تلفات خواهد داشت.

گفتنی است معمولاً توصیه به‌ یک‌بار استفاده از واکسن آنتروتوکسمی یا علفی است و البته الآن به این صورت است که هر زمان جیره و غذای دام تغییر می‌کند مثلاً زمانی که دام از مرتع گرفته می‌شود و برای علوفه خشک می‌رود توصیه به این است که واکسن آنتروتوکسمی استفاده بشود.

انتهای پیام/ ۷۱۰۱۳