استانها » البرز
کد خبر : 661485
سه شنبه - 14 اسفند 1397 - 15:18

واکاوی مطالبات بر زمین مانده کارگران مدیریت شهری فردیس

قریب ۲ سال از استقلال مدیریت شهری شهرستان فردیس می گذرد، ولی مشکلات متعدد همچنان گریبانگیر شهر است آنچنان که حقوق کارگران مدیریت شهری به دلیل تصویب نشدن متمم بودجه توسط شورا همچنان به تعویق می افتد.

واکاوی مطالبات بر زمین مانده کارگران مدیریت شهری فردیس

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس از البرز، شهرستان فردیس با جمعیت نیم میلیونی، دومین شهرستان استان البرز از لحاظ جمعیتی است و این در حالی است که انتخابات شورای شهر با عبور از فراز و نشیب های متعدد پس از ۲ سال به صورت مستقل از مجموعه مدیریت شهری برگزار شد.

بر این حسب، شهرداری فردیس که به دو بخش مناطق یک و دو تقسیم شده است با گذشت این سال ها از فعالیت مستقل مدیریت شهری، همچنان موفق به ارائه عملکرد مناسب و مثبتی از خود نبوده است. روزهای ابتدایی فعالیت مجموعه مدیریت شهری فردیس با جدل ۵+۸ اعضای شورای شهر همراه بود و اختلاف بر سر انتخاب شهردار که در نهایت “منوچهر غفاری” به عنوان شهردا فردیس انتخاب شد.

پس از این انتخاب که با حمایت مسئولانی همچون فرماندار و امام جمعه شهرستان فردیس همراه بود، برخی از اعضای شورای شهر باز هم از ناسازگاری ها دم زدند و همراهی و همکاری لازم را برای تصویب لوایح نداشتند. در این میان اقدامات شهردار شهر فردیس زیر سوال می رفت چرا که بسیاری از لوایح تصویب نمی شد و در واقع راهی برای انجام پروژه ها و یا حتی ساده ترین امور شهری وجود نداشت.

این کش و قوس ها طی ۲ سال اخیر از هر طرف ادامه یافت و حاصل آن این بود که هیچ پروژه قابل ذکر و مهمی در شهر فردیس انجام نشد. در این میان بسیاری از نیروهای شهرداری هم موفق نشدند از حق خود که دریافت حقوق است بهره مند شوند.

نکته قابل ذکر روزهای پایانی سال عدم دریافت حقوق و عیدی برخی از کارکنان شهرداری است که در اثر این اختلافات رقم خورده است و تا کنون هیچ تصمیم و نتیجه گیری جدی در این راستا وجود ندارد.

کم کاری برخی از اعضای شورای شهر موجب عدم پرداخت حقوق کارگران است

ابولفضل اینانلو، فرماندار شهرستان فردیس در این رابطه گفت: برخی اعضای شورای اسلامی شهر فردیس در اجرای وظایفی مانند تامین بودجه برای حقوق و دستمزد کارگران و تکمیل پروژه های عمرانی تعلل می کنند.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده کارگران شهرداری فردیس در ماه بهمن حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند و از سوی دیگر برخی اعضای شورای اقدامی برای بررسی لوایح شهرداری انجام نمی دهند.

فرماندار شهرستان فردیس یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی شهر فردیس هشدار می دهم که نباید قشرکارگر معطل حقوق بمانند و لازم است هرچه سریعتر مشکل موجود در متمم بودجه حل شود. از اعضای شورای شهر فردیس می خواهم، نسبت به این موضوع با نظر مساعد و دید مثبت نگاه کنند و بیش از این موضوعات را پیچیده نکنند.

امام جمعه شهرستان فردیس که در راستای استقلال مدیریت شهری این شهر تلاش بسیاری را انجام داد و یکی از حامیان تحقق این مهم بود طی سخنرانی در خطبه های نماز جمعه شهرستان فردیس در این رابطه سخن گفته که به شرح ذیل است.

استاندار به اختلافات موجود در شورای شهر و شهرداری فردیس ورود کند

حجت الاسلام علی اکبر ایمانی امام جعمه فردیس در خطبه های جمعه گذشته در رابطه با این اختلافات و انجام نشدن هیچ اقدام کارآمدی در شهر فردیس گفت: «من نمی‌فهمم چه دستی در کار است که استانداری اقدامی نمی‌کند و جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نمی‌دهد؟ می‌خواهید مردم فردیس را به خاطر اینکه می‌خواستند شهرداری و شورای مستقل داشته باشند مجازات کنید؟قطعاً اینطور نیست و اگر چنین قصدی ندارید به این مردم کمک کرده و اقدامی انجام دهید».

وی افزود: وارد این بحث نمی‌شوم که حق با کیست ولی از استاندار البرز و هیئت نظارت بر کار شوراها می‌خواهم به این موضوع رسیدگی کنند، مشکل مدیریت شهری فردیس مدت هاست که وجود دارد.

امام جمعه شهرستان فردیس بیان کرد: «آقای استاندار منتظر چیست؟ شهرداری فردیس نه به خاطر بی پولی بلکه به دلیل عدم تصویب متمم بودجه توسط شورا در پرداخت حقوق و عیدی کارکنان خود ناتوان شده است؛ این کارکنان باید چه کار کنند؟ باید حتماً به خیابان بریزند تا استانداری اقدام کند؟».

حجت الاسلام ایمانی تصریح کرد: «معنا ندارد که این همه اختلاف وجود داشته باشد، شهر قفل شود و استانداری هیچ کاری انجام ندهد؛ تشکیل یک جلسه چقدر زحمت دارد؟ اگر شهردار متخلف است شهردار را بردارید و اگر شورا زورگویی می‌کند با کسانی که زور می‌گویند برخورد کنید، این معنا ندارد که طرفداری از جریان یا شخص خاصی کنیم ما باید طرفدار مردم باشیم».

امام جمعه فردیس اظهار کرد: مجموعه شما ماهانه ده‌ها میلیون حقوق می‌گیرند؛ باید سامان دهید این نمی‌شود که کارها به حال خود رها شود؛ شهروندان فردیس از استاندار می‌خواهند به این موضوع ورود کند، از این مساله نگذرید و برای شورا و شهرداری فردیس براساس حق فکر و رفتار کنید.

به جرأت می توان گفت، این کش و قوس ها، تنها مردم را متضرر می کند و موج ناامیدی در میان اقشار مختلف جامعه را به همراه خواهد داشت که انتظار می رود مسئولان استانی و شهرستانی در این راستا همکاری و حمایت ویژه ای داشته باشند تا مردم شهرستان کارگرنشین فردیس کمتر دچار حواشی،مشکلات و موج های روانی باشند.

مردم شهرستان فردیس این طور متصور بودند که معضلات شهری به حداقل خواهد رسید و نمایندگان آنان در کرسی شورای شهر حامی تمام و کمال آن ها خواهند بود اما پس از گذشت دو سال همچنان از استقلال شهر خبری از رسیدگی به ساده ترین مطالبه مردم همچون آسفالت مناسب و افزایش سرانه فضای سبز نیست و تنها باید حواشی و جدل در مجموعه شورای شهر و شهرداری فردیس را دنبال کنیم.

محمد جواد کولیوند نماینده مردم فردیس در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در این رابطه و حواشی به وجود آمده گفت: شوراها طبق قانون خود رفتار و عمل می کنند و طبق حرف و حدیث این و آن نیستند.

وی افزود: شورا تفکرهای مختلف دور یک میز است که ممکن است با اختلاف هم مواجه شوند و قانون نیز در این رابطه تعریف شده است. توصیه می کنم ملاک، هدایت قانون باشد تا اختلافات رفع شود اما اگر مبنای انجام کار را نظر شخصی خود بدانند در انجام امور مردم ضرر وارد خواهد شد.

کولیوند با اشاره به ورود دستگاه قضا و تذکر به شورای شهر فردیس، ادامه داد: احساس می کنم که استاندار البرز، فرماندار فردیس، امام جمعه این شهرستان و نمایندگان مردم فردیس در مجلس به اندازه کافی با اعضای شورای شهر جلسه برگزار کرده اند و جو این تنش ها تا حدودی آرام شده است.

گفتنی است پیش از این دادستان شهرستان فردیس با توجه به وجود اختلافات و تنش ها در مجموعه شورای شهر فردیس به عنوان مدعی العموم خواستار انحلال این شورا شد. همچنین یکی از اعضای شورای شهر نیز با توجه به اینکه مدام به تقویت و ایجاد تنش در صحن علنی شورای دامن زده بود از حضور در صحن علنی شورا منع شد. اما هیچ یک از این اقدامات پاسخی برای رأی مردم شهر فردیس نیست که با هدف رسیدن به حقوق ابتدایی خود برای نخستین بار به انتخاب اعضای شورای شهر خود پرداختند!

انتظار می رود، همزمان با آغاز سال جدید شاهد پایان تنش ها و درگیری ها در مجموعه مدیریت شهری فردیس باشیم تا کام مردم پس از دو سال تلخی، شیرین شود و معنای واقعی استقلال مدیریت شهری را بچشند.

انتهای پیام/گ/۱۱۰۲/س/۳