هنر انقلابی ماندن

انقلابی ماندن مهم‌تر از انقلابی بودن است.

هنر انقلابی ماندن

 مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در آخرین سال از دوره نمایندگی اخیرا توفیق دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشتند. در این دیدار یکی از مطالب مهم که مطرح فرمودند اهمیت انقلابی ماندن بود. اینکه فرد یا افرادی انقلابی باشند هنر نیست؟ بلکه آنچه مهم است انقلابی ماندن است که هنری بزرگ و با ارزش است! بسیاری در حلقه انقلابیون وارد می شوند اما نمی توانند با روحیات انقلابی راه را ادامه دهند و در مسیر از قطار انقلاب پیاده می شوند. چنانچه فرمودند: بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به‌تعبیری سوپرانقلابی بودند، اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکل‌تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است. البتهاین اولین مرتبه نیست که رهبری فرزانه انقلاب در مورد اهمیت انقلابی بودن و انقلابی ماندن سخن به میان می آورند. اما در چرایی و لزوم انقلابی ماندن به طور کلی می‌توان از دو جنبه موضوع را مطرح کرد؛ انقلابی ماندن به این معنی است که فرد، گروه یا جامعه‌ای که در جنبش انقلابی شرکت می‌کند، پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، همچنان به ایدئولوژی و اصول انقلابی و نظام جمهوری اسلامی پایبند باشد. زیراحفظ نظام جمهوری اسلامی، در گرو حفظ انقلابی بودن جامعه و مسئولان است، انقلاب اسلامی ایران، از طریق حضور مردم در جنبش انقلابی و با تلاش‌های بسیار، به پیروزی رسید.

حفظ نظام جمهوری اسلامی به معنای عملیاتی کردن ایده‌ها و اصولی است که در جنبش انقلابی سرچشمه گرفته‌اند و فرد، گروه یا جامعه‌ای که از این ایده‌ها و اصول پیروی کنند، به حفظ نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور کمک می‌کنند. کسانی که پس از مدت زمانی یا در فرازی از اصول می گذرند حال انقلابی خود را از دست می دهند و دیگر انقلابی شناخته نمی شوند. از طرفی تحقق اهداف انقلاب زمانی میسر است که انقلابیون همچنان بر اصول پایبند باشند که شرط لازم آن انقلابی ماندن خواهد بود.

اولین شاخص که در سال ۱۳۹۵ در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام بیان فرمودند پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب است؛ در ادامه بیان داشتند: بنده در سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم. مبانی اساسی ما آنهاست … اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمی‌کند… نقطه مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن. دومین شاخصی که اشاره فرمودند هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند؛ برای رسیدن به آنهاست. بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمی‌شود! نمی‌رسیم! … شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها. و سومین شاخص انقلابی‌گری پایبندی به استقلال کشور و استقلال سیاسی است؛ که معنایش این است که ما در زمینهٔ سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم… استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب کنیم… استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمهٔ اقتصاد جامعه جهانی است. چهارمین شاخص انقلابی‌گری را، حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن بیان فرمودند و تاکید نمودند، باید دشمن را شناخت، نقشهٔ او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است. و تقوای دینی و سیاسی، پنجمین شاخص انقلابی بودن است که از طرف رهبر انقلاب مطرح گردیده است؛ توجه کنیم: اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پایبند بود، اسلام این‌ها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند پرهیز کند. آنچه وظیفه است اینکه نظرات رهبر و امام جامعه باید مکرر بیان و تبیین گردد تا افراد با شاخص ها آشنایی پیدا کنند و رفتار و گفتار و منش و روش خود را بر آن منطبق نمایند، باید خود را ارزیابی کنند ببینند با این شاخص ها حرکت می کنند یا نه؟ اگر شاخص های مطرح شده مورد توجه در عمل باشد انقلاب خواهد بود اگر شاخص ها کمرنگ شده یعنی انقلابی بودن ما رنگ باخته است و باید احیا شود. حالا بر نمایندگان مجلس است که مراقب باشند انقلابی بمانند و ال در خسران خواهند بود و برای جامعه نیز خسارت خواهند داشت. اگر مجلس متوجه شاخص های انقلابی بودن باشند و در این مسیر بمانند کشور به جایگاه خود دست می یابد و مشکلات مردم رفع می گردد.

مظفر حاجیان