در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی صدای شهر در اصفهان عنوان شد:

هنرمند باید هستی‌شناس و فیلسوف باشد تا بتواند آثار بزرگی خلق کند/تعامل روزافزون شهرداری اصفهان با صدا و سیما الگوی بسیارموفقی است

نخستین جشنواره ملی رادیویی «صدای شهر» که در دو بخش حرفه‌ای و مردمی با همکاری شهرداری اصفهان و صدا و سیمای مرکز اصفهان با محوریت روابط اجتماعی، اطلاع‌رسانی، زیباسازی شهری، حمل‌ونقل عمومی و ترافیک، شهرسازی و خدمات شهری برگزار شد ودر ۲۱ دی‌ماه با معرفی نفرات برتر در اصفهان به کار خود پایان داد.

هنرمند باید هستی‌شناس و فیلسوف باشد تا بتواند آثار بزرگی خلق کند/تعامل روزافزون شهرداری اصفهان با صدا و سیما الگوی بسیارموفقی است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نخستین جشنواره ملی رادیویی «صدای شهر» که در دو بخش حرفه‌ای و مردمی با همکاری شهرداری اصفهان و صدا و سیمای مرکز اصفهان با محوریت روابط اجتماعی، اطلاع‌رسانی، زیباسازی شهری، حمل‌ونقل عمومی و ترافیک، شهرسازی و خدمات شهری برگزار شد ودر ۲۱ دی‌ماه با معرفی نفرات برتر در اصفهان به کار خود پایان داد.

نخستین جشنواره ملی رادیویی صدای شهر با دریافت ۳۴۵ اثر تخصصی از سراسر کشور در بخش‌های مختلفی از جمله در بخش حرفه‌ای، برنامه‌سازان در پنج قالب «نمایش کوتاه»، «مینی فیچر»، «برنامه کوتاه شامل متن و گزارش»، «پی.اس.ای»، «آنونس‌های آگاهی بخش» و در بخش مردمی در ۴ قالب «پادکست»، «متن طنز»، «داستانک» و «عکاسی» برگزار شد.

ضعف دانشکده‌های هنر در بها ندادن به فلسفه و عرفان

شهردار اصفهان در اختتامیه نخستین جشنواره ملی صدای شهر در خصوص ضرورت توجه به نوآوری و خلاقیت در میان افراد جامعه صرف نظر از بهره هوشی هر کدام از آنها، ضعف دانشکده‌های هنر را در بها ندادن به فلسفه و عرفان دانست و گفت: یک هنرمند باید هستی‌شناس، عارف و فیلسوف باشد تا بتواند آثار بزرگی را خلق کند.

علی قاسم زاده هدف از برگزاری این جشنواره را گسترش فرهنگ شهروندی بین مردم و کمک به مدیریت شهری برای فواصل مختلف مدیریتی عنوان کرد وافزود: ارزش اثر هنری هر کس اگر تمام این زنجیره را داشته باشد، به اندازه دنیای تولیدکننده آن است و هر چه دنیای ما بزرگ‌تر باشد، احتمال خلق اثر بزرگ‌تر نیز بیشتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر تمام هنرمندان به سمت فلسفه و عرفان بروند، اندازه اثر آن‌ها متناسب با معرفت هستی‌شناسی آن‌ها افزایش خواهد یافت.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف دانشکده‌های هنر این است که به فلسفه و عرفان بهای کافی نمی‌دهند، گفت: یک هنرمند باید هستی‌شناس، عارف و فیلسوف باشد تا بتواند آثار بزرگی را خلق کند.

وی تاکید کرد: هر خالق اثر باید یک هوش مکفی داشته و به‌صورت الزامی نیاز نیست که تیزهوش باشد و با هوش متوسط نیز می‌توان خلاق بود.

تعامل روزافزون شهرداری اصفهان با صدا و سیما

مدیرکل صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز ضمن قدردانی از شهردار و سایر مدیران شهری اصفهان به منظور برگزاری این جشنواره گفت: همکاری شهرداری و مجموعه صدا و سیما الگوی بسیار موفقی بوده و اعلام می‌کنیم که این تعامل هر روز بیشتر و بیشتر شده است.

یوسف افشارنیا، با بیان اینکه بیستم دی، سالروز آغاز هفتاد و پنجمین سال فعالیت رادیو اصفهان است، افزود:تجربه رادیو اصفهان در عرصه اجتماعی و مدیریت شهری اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر است و حدود ۱۵ سال است که در اصفهان صدای شهر و سیمای شهر به همکاری مدیریت شهری و صدا و سیما مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری علاوه بر فعالیت‌های عمرانی که وظیفه این نهاد شهری است توجه ویژه ای به حوزه فرهنگ صورت می گیرد، افزود: کمتر استانی را سراغ داریم که روزانه دو تا سه ساعت در صدا و سیما برنامه خاص فرهنگ شهروندی و مدیریت شهری داشته باشد.

وی ادامه داد: توانمندی و تجهیز مجموعه صدای شهر و سیمای شهر شهرداری اصفهان که به‌صورت کامل نسبت به موضوع واقف هستند، فعالیت می‌کند و تجهیزات موجود در این مراکز با تجهیزات مرکز صدا و سیمای اصفهان برابری می‌کند و گاهی هم در این زمینه پیشگام هستند.

افشار نیا  ادامه داد: خوشبختانه همکاری مشترک بین شهرداری و مجموعه صدا و سیما الگوی بسیار موفقی بوده و اعلام می‌کنیم که این تعامل بیشتر شده است.

جشنواره صدای شهر بین‌المللی شود

مدیرکل صدای استان‌های سازمان صدا و سیما نیز در این آئین گفت: با توجه به اینکه اصفهان یکی از شهرهای بزرگ و دارای ظرفیت‌های گردشگری است، امیدواریم جشنواره صدای شهر نیز در عرصه بین‌المللی دیده شود.

 ابراهیم شمشیری  افزود:به‌همت مسئولان صدا و سیمای مرکز اصفهان نخستین دوره این جشنواره برگزار و با استقبال خیلی خوبی در کشور روبه‌رو شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصفهان یکی از شهرهای بزرگ کشور و دارای ظرفیت‌های گردشگری است، امیدواریم این جشنواره در یک عرصه بین‌المللی دیده شود.

مدیرکل صدای استان‌های سازمان صدا و سیما تصریح کرد: تریبون صدای شهر نیز قابل توجه است و این تجربه و تعامل مناسبی که بین شهرداری و صدا و سیما برای رفع مشکلات شهروندان، اطلاع‌رسانی و آگاهی شهروندان وجود دارد، می‌تواند یک الگو و تجربه خوب برای سایر استان‌ها باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم رادیو اصفهان به‌عنوان یک رسانه اثرگذار، صمیمی و گرم تعامل خود را به‌صورت مستمر داشته باشد و از این سرمایه بزرگ خود استفاده کند.

گفتنی است ،جشنواره صدای شهر با دریافت ۳۴۵ اثر تخصصی از سراسر کشور، توانست مسیر جدیدی را در حوزه تولیدات رادیویی ایجاد کرده و از نگاه موضوعی، مناظر جدیدی را در حوزه مدیریت شهری برای مخاطب نمایان سازد.

زهرا نصیری