استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 427368
چهارشنبه - 21 شهریور 1397 - 10:45

همکاری همه مسئولان برای حفظ ناژوان ضروری است

مدیر طرح ساماندهی ناژوان در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به حساسیت نسبت به فضای ناژوان، بر لزوم مشارکت همه مسئولان برای حفظ ناژوان تأکید کرد.

همکاری همه مسئولان برای حفظ ناژوان ضروری است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر طرح ساماندهی ناژوان در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به حساسیت نسبت به فضای ناژوان، بر لزوم مشارکت همه مسئولان برای حفظ ناژوان تأکید کرد.
ناژوان، هویت اصفهان است
حسن شفیعی، مدیر طرح ساماندهی ناژوان محوریت سخنان خود را بر حفظ فضای سبز و جایگاه گردشگری ناژوان قرار داد و با اشاره به حساسیت نسبت به ناژوان، افزود: شهرداری اصفهان در راستای حفظ این فضا، این قسمت را از بقیه متمایز ساخته
است.
وی اصفهان را باغ شهری توصیف کرد که جزء هویت اصفهان است و همه باید برای حفظ این هویت تاریخی و زیست‌محیطی تلاش کنیم.
شفیعی از خشک شدن بیش از ۵۵ درصد دبی آب چاه‌های ناژوان خبر داد
که به کمتر از نصف رسیده و افزود: ۸۰ درصد از چاه‌های منطقه رو به خشکی است.
او با بیان آنکه از ۱۲۰۰ هکتار فضای ناژوان، ۷۰۰ هکتار متعلق به بخش خصوصی است، به وجود ۶۰۰ هزار اصله درخت و درختچه در ناژوان و تملک یک سوم درختان در اختیار شهرداری اشاره کرد.
تهدید ناژوان جدی است
مدیر طرح ساماندهی ناژوان از ارائه ۲ برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت در سال ۹۷ برای حفظ فضای سبز سخن راند و تصریح کرد: اگر برنامه میان‌مدت اجرا نشود، ناژوان از فرصت به تهدید تبدیل خواهد
شد.
شفیعی تأکید کرد: حرف اول ما در نگهداری، آبیاری فضای سبز ناژوان است
که احداث تصفیه‌خانه‌های لوکال پساب، تأمین کلکتور و مخازن آب فضای سبز از اولویت‌هایی هستند که اگر هرچه زودتر عملی نشود، تهدید فضای سبز ناژوان جدی است.
وی در تشریح وضعیت خاک ناژوان و بستر شنی رودخانه که امکان رسیدن آب به ریشه‌های بلند درختان را میسر می‌ساخته است، تشدید کم‌آبی درختان ناژوان و گونه‌هایی مثل بید و چنار با نیاز آبی بالا و حساسیت نسبت به اشعه خورشید را از دیگر معضلات عنوان کرد و افزود: سنتز و فتوسنتزی که در ناژوان اتفاق می‌افتد، آثاری دارد که اگر آسیبی به باغ‌ها وارد شود، پیامدهای ناگواری بر مناطق شهرداری در حاشیه ناژوان دارد.
اهمیت زیست‌محیطی مادی‌ها
در اصفهان
مدیر طرح ساماندهی ناژوان در تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت از حساسیت ویژه برای آبیاری درختان خبر داد و گفت: بیش از ۲۰ دستگاه تانکر عملیات آبرسانی را انجام می‌دهند.
وی از مواردی درباره سم‌پاشی، محلول‌پاشی، گودکردن پای درخت و مواردی برای حفظ این منطقه در شرایط بحرانی صحبت کرد.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به سر منشأ مادی‌های شهر اصفهان از ناژوان و بیش از ۳۰۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان از کمبود آب و خزان زودرس درختان کهنسال در حاشیه این مادی‌ها خبر داد و اذعان داشت: وجود مادی‌ها به لحاظ زیست‌محیطی برای شهر بسیار حائز اهمیت است که در این راستا ۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری در مادی‌های ناژوان انجام شده است؛ ولی متأسفانه به دلیل کمبود آب نمی‌توانیم به حد کافی آبرسانی
کنیم.
لزوم کنترل ورود وسایل نقلیه به ناژوان
وی در بخش دیگری از سخنانش از بودجه‌های مورد نیاز برای حفظ ناژوان سخن گفت و یادآور شد: ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای احداث شبکه کلکتور و احداث مخازن و برای احداث تصفیه‌خانه بیش از ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ضمن آنکه به مجوزهای جهاد کشاورزی نیز احتیاج داریم.
این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اعمال نظارت و کنترل بیشتر برای ورود وسایل نقلیه کمتر به ناژوان بیان داشت: برنامه‌هایی برای استفاده از وسایل مکانیکی حمل و نقل و جلوگیری از ورود خودروها به داخل ناژوان پیش‌بینی شده است.
اولین مراکز گردشگری کشور در ناژوان
شفیعی در بخش دیگری از سخنانش به بخش گردشگری در ناژوان نیز اشاره کرد و گفت: مراکز گردشگری ناژوان جزء اولین مراکز گردشگری در کشور است، به طوری که در ایام نوروز بیش از ۴۰۰ هزار مسافر از این مراکز دیدن کرده‌اند و البته سالانه نیز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مراکز گردشگری ناژوان دیدن می‌کنند.
شفیعی با اشاره به زمین‌های روباز ورزشی، زمین ساحلی حاشیه پارک ناژوان برای مسابقات ساحلی، دو باغ بانوان و فعالیت‌های فرهنگی در جاده سلامت با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری افزود: ۱۷۰ هزار نفر از برنامه‌های فرهنگی استفاده کردند.
وی در ادامه از وجود ۳ هزار گونه پرندگان در باغ پرندگان ناژوان سخن به میان آورد و گفت: این مرکز موقعیت مناسبی را برای تکثیر و فروش پرندگان نادر ایجاد کرده است و اکنون بیش از ۶۰۰ قطعه پرنده از ۲۵ گونه نادر تأمین کرده‌ایم.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان از حساسیت ویژه در مراقبت از پرندگان خبر داد و افزود: خوشبختانه پرندگان این باغ از ابتلا به آنفولانزا مصون مانده‌اند.