به گزارش پایگاه خبری ربیع، سال گذشته اپل اعلام کرد که تصمیم دارد عملیات‌های مربوط به سرویس iCloud کاربران چینی خود را در راستای تطبیق با قوانین محلی به سرور‌هایی در خود این کشور  منتقل خواهد کرد. با نزدیک شدن به انجام این تصمیم در اواخر این ماه، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اطلاعات منتقل شده شامل iCloud key ها نیز است.

در حال حاضر تمام اطلاعات iCloud توسط معیار‌های سخت‌گیرانه‌ای حفاظت می‌شوند که دسترسی به هر اطلاعاتی را نیازمند کلید‌های (key) رمزنگاری شده می‌کند. تمام این جزئیات از جمله کلید‌های مربوط به اطلاعات کاربران چینی iCloud در حال حاضر در ایالات متحده نگهداری می‌شوند بدین معنی که درخواست دسترسی به این اطلاعات پیرو قوانین ایالات متحده است.

همانگونه که رویترز اشاره کرده است، زمانی‌که این اطلاعات شامل کلید‌های دسترسی به اطلاعات کاربران به سرور‌های چین منتقل شوند نهاد‌های امنیتی چین دیگر نیازمند اجازه از دادگاه‌های ایالات متحده برای دسترسی به اطلاعات کاربران iOS چینی نخواهند بود و به‌جای آن از قوانین چین برای درخواست دسترسی به این اطلاعات از جمله پیامک‌ها، ایمیل و غیره استفاده خواهند کرد که سابقه‌ی روشنی در این موارد دارند.

در همین رابطه بخوانید:

مهاجرت اطلاعات کاربران چینی به سرورهایی در این کشور نگرانی‌های جدی در بین فعالان حقوق‌بشر و حفظ حریم خصوصی ایجاد کرده‌است که می‌گویند دولت چین از این قدرت جدید برای ردیابی و دستگیری مخالفان خود استفاده خواهد کرد. این فعالان مورد مشابهی را مثال می‌زنند که شرکت Yahoo دو دهه قبل اطلاعات خود را به چین انتقال داد که موجب دستگیری و زندانی شدن دو فعال دموکراسی‌خواه در این کشور شد. مورد مشابه دیگر نیز اپلیکیشن پیام‌رسان چینیWeChat است که به وضوح پیام‌های کاربران خود را مانیتور و حتی سانسور می‌کرد و با همکاری کامل با دولت چین باعث دستگیری عده‌ی زیادی گردید. یک فعال حقوق بشر چینی اعلام کرده است که مطمئن است ابعاد برخورد با مخالفان در موضوع iCloud بسیار گسترده‌تر از موارد قبلی خواهد بود.

یک نمونه از سانسور پیام‌های سیاسی در WeChat

شرکت اپل بیانه‌ای منتشر نموده که در آن اعلام کرده است که این شرکت مجبور بوده به درخواست دولت چین برای این انتقال پاسخ مثبت دهد و تلاش کرده‌است تا سرورهای iCloud شامل قوانین چین نباشند اما در نهایت موفق نبوده است. این شرکت اعلام کرده است به نظر آن‌ها این تصمیم بهتری بوده است تا اینکه این سرویس به طور کلی در چین قطع شود که باعث تجربه‌ی کاربری بدتر مشتریان چینی خود و ذخیره‌ی اطلاعات خود در سرویس‌های ابری دیگر شده و امنیت اطلاعات شخصی خود را پایین آورند.

در نتیجه اپل یک دیتاسنتر برای کاربران چینی خود با همکاری شرکت Guizhou که مالک آن دولت چین است ایجاد کرده است. این شرکت توسط حکومت محلی در ایالت نسبتاً فقیر Guizhou در جنوب غربی چین در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و پشتیبانی می‌گردد. کمپانی Guizhou روابط نزدیکی با حکومت چین و حزب کمونیست چین دارد.

این تصمیم اپل یک واقعیت تلخ را برای شرکت‌های آمریکایی که در چین فعالیت دارند برجسته می‌کند. اگر این شرکت‌ها به درخواست همکاری با شرکت‌های چینی و نگهداری اطلاعات در چین پاسخ مثبت ندهند ریسک از دست دادن بازار عظیم چین آن‌ها را تهدید خواهد کرد علیرغم اینکه نگران سرقت اطلاعات و مانیتورینگ کاربران چینی خود باشند یا خیر.

اپل می‌گوید که این سرمایه‌گذاری مشترک به این معنی نیست که دولت چین به اطلاعات کاربران دسترسی خواهد داشت و اپل به‌ تنهایی – و نه شریک چینی‌اش – این کلید‌های رمزی را کنترل خواهد کرد. اما مشتریان چینی در اعتراض به تصمیم اپل مواردی را مطرح کرده اند. یکی اینکه از این پس اکانت‌های iCloud آن‌ها بصورت مشترک (یعنی با نام شرکت Guizhou در کنار اپل) برند گذاری خواهند شد و با وجود اینکه آیفون‌های چینی دارای ویژگی‌های امنیتی هستند که حتی امکان دسترسی خود اپل به اطلاعات آن‌ها وجود ندارد اما این مورد در مورد سرویس iCloudصادق نیست. هرگونه اطلاعاتی درون این اکانت‌ها به آسانی با دستور قانونی توسط نهاد‌های امنیتی چین قابل دسترسی هستند.

اپل پاسخ داده است که تنها به درخواست‌های مشروع پاسخ خواهد داد. اما روند رسیدگی قانونی در چین بسیار متفاوت با آمریکا است. بر خلاف آمریکا که نهاد‌های امنیتی نیازمند حکم دادگاه مستقل قضایی برای چنین اعمالی هستند اما در چین چنین درخواستی لازم نیست و پلیس و نهاد‌های امنیتی می‌توانند برای خودشان حکم صادر کنند.

البته در چین مجازات‌هایی در مورد اعطای حکم‌های بی‌مورد وجود دارد و در عین حال قوانین این کشور نیز شامل محافظت از حریم اطلاعات شخصی می‌شود. اما تبصره‌ها و اما اگر‌های فراوانی در این قوانین در هنگام بررسی اعمال مجرمانه توسط نهاد‌های امنیتی وجود دارد. این اعمال مجرمانه می‌توانند شامل توهین و تضعیف ارزش‌های کمونیسم، بحث و جدال اینترنتی یا حتی استفاده ازVPN باشد.

اپل می‌گوید که این کلید‌های رمزی مختص اطلاعات کاربران چینی است و دولت چین نمی‌تواند از آن‌ها برای رمزگشایی اطلاعات کاربران در کشور‌های دیگر استفاده کند.

اپل برای کاربران خود در مورد این انتقال اطلاعات در ۲۸ فوریه به صورت ایمیل و نوتیفیکیشن هشدار داده است که به کاربران اطلاع می‌دهند که می‌توانند اطلاعات خود را در صورت تمایل از سرویس iCloud خارج کرده و در دستگاه‌های خود نگهداری کنند. این تغییرات تنها شامل کاربرانی می‌شود که در این سرویس کشور خود را چین انتخاب کرده‌اند.

تنظیمات پیش‌فرض آیفون‌ها به گونه‌ای است که به صورت خودکار یک اکانت iCloud در هنگام فعال‌سازی گوشی ایجاد و از اطلاعات پشتیبانی گیری می‌کند. اپل در مورد اینکه این تنظیم پیش‌فرض را برای کاربران چینی به صورتی تغییر دهد که ساخت اکانت انتخابی باشد نه خروج از آن نظری نداده است.

اپل گفته است که تا زمانی که کاربران قوانین کاربری جدید (terms of service) را قبول نکنند اطلاعات آن‌ها را به سرور‌های چین انتقال نداده و تا کنون ۹۹.۹ درصد کاربران قوانین را قبول کرده اند.