در گفتگوی اختصاصی با سرپرست واحد زیباسازی شهرداری شاهرود مطرح شد؛

در دومین سال حضور مهندس احمدی شهردار شاهرود، شاهد شهری زیبا، ایده آل و در یک کلمه شهر زندگی هستیم

شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد. عیار احترام مدیریت شهری به شهروندان را زیباسازی شهر به تصویر می کشد.

در دومین سال حضور مهندس احمدی شهردار شاهرود، شاهد شهری زیبا، ایده آل و در یک کلمه شهر زندگی هستیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری ایران، شهرداری مسئول مستقیم نظارت، کنترل و هدایت توسعه فضایی شهرها در چارچوب قانون و در راستای اهداف و راهبردهای طرح‌های توسعه شهری(جامع، تفصیلی و هادی) است و نقش مهمی در انتظام و سامان دهی فضایی شهرها بر عهده دارد.

در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری به منظور ایجاد نظم و توازن در فضاهای شهری حایز اهمیت ویژه‌ای است. عدم تحقق این مهم، موجب عدم انتظام سلسله مراتب فعالیت و خدمات و سرانجام عدم سازمان یابی فضایی درون شهرها می‌گردد.

منظر شهری مجموعه‌ای از عوامل طبیعی و مصنوعی است که تحت تاثیر ویژگی های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک شهر شکل گرفته و یا می‌گیرند.

منظر شهری یک از عوامل کیفی و مطلوبیت شهرها، واقعی و عینی بوده و حاصل مشاهده و درک مظاهر گوناگون و ملموس شهر اعم از بناها ، فضاها، فعالیت‌ها ، صداها ، بوها و… هنگام مواجه شهروند با پدیده شهر (در مقیاس‌های مختلف، اعم از دیدن شهر از دور دست یا هنگام قرار گرفتن در شهر و یا حتی استقرار در بناها) است.

منظر شهری صرفا دربر دارنده نمای ساختمان‌ها و عناصر قابل رویت نیست؛ بلکه صداها، بوها، انواع عناصر طبیعی و مصنوعی، خواه ثابت و خواه متحرک را در بر گرفته و شامل تمام آن چیزهائی است که توسط حواس انسان قابل درک است.

در همین رابطه گفتگویی با خانم مهندس وزیری سرپرست واحد زیباسازی شهرداری شاهرود انجام دادیم.با ما همراه باشید:

*خانم وزیری در ابتدای کلام، سلام و مقدمه ای با مخاطبین ما داشته باشید.

به نام خداوندی که زیباست و زیبایی را دوست دارد.

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما و مخاطبین فهیم و هنر دوستان گرامی.

شهر ما، مظهر افتخار، اقتدار، وحدت، سایبان آرامش و آسایش و ارمغان گرانبها از قرون و اعصار ،شهری سر برآورده از کنار شاهوار بلند قامت،گنجینه ای پر از آثار بر جا مانده از ارزشهای والای دینی، تاریخی، فرهنگی و هنری است.

به تحقیق اداره امور چنین شهری که با عنوان قاره کوچک شهرت یافته است، تفکری سازنده، دور اندیش، آگاهانه و برنامه ریزی مدبرانه می طلبد.

در این راستا علیرغم وجود تنگناهای فراوان، با عنایت خداوند متعال، با لحاظ کردن تفکر ایثار و خدمت، عزم راسخ داشته، شهری در خور و شایسته برای شهروندان ایجاد نمائیم.

امروزه زیبا سازی شهری فرایند آفرینش هنری و ارتقاء کیفیت زندگی در محیط شهری قلمداد می شود و فرهنگ، هنر، ارزش ها و باورهای حاکم بر آن را به منصه ظهور می کشد.

در دومین سال حضور مهندس احمدی شهردار شاهرود، شاهد شهری زیبا، ایده آل و در یک کلمه شهر زندگی هستیم

اکنون جا دارد مراتب قدردانی و تشکر خود و همکاران را درپایان دومین سال حضور جناب آقای مهندس احمدی، شهردار محترم و پر تلاش و متواضع، تقدیم نمایم که به واسطه توصیه همیشگی ایشان بر خیرخواهی، درستکاری، مسئولیت پذیری، سخت کوشی، عدالت و داشتن هدف و برنامه برای انجام کار، شاهد شهری زیبا وایده آل و در یک کلمه شهر زندگی هستیم.

پر واضح است که بزرگترین دستاوردهای دنیا نصیب آنانی می گردد که روی هدفشان تمرکز، درستکاری، سر لوحه ی کارشان و در تلاش و کوشش خود مداومت به خرج می دهند.

*زیبا سازی شهری چه اهدافی را دنبال می کند؟

شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد. عیار احترام مدیریت شهری به شهروندان را زیباسازی شهر به تصویر می کشد. زیباسازی، فرایند توسعه ویژگیهای بصری است، که در فضای شهر با اهداف ذیل صورت پذیرفته است.

۱-اشاعه فرهنگ زیبا شناسی و ارتقای کیفیت محیطی در راستای هویت ایرانی-اسلامی

۲-باز سازی چشم اندازهای عمومی، نقاط عطف بصری و نشانه های شهری

۳-ایجاد تناسب، امنیت و آرامش روانی ،هماهنگی بین عناصر مختلف شهری

۴-ارج نهادن به زندگی و ارزشهای تمدن

عملیات زیباسازی فرایندی است که به توسعه کیفی فضای شهرو ارتقای کیفیت زندگی شهری می پردازدتا به شکل گیری شهر سالم ،فرهنگی و انسان مدار برسد.

*خانم وزیری چه اقداماتی تاکنون در این دو سال انجام گردیده است؟

واحد زیباسازی با رهنمودها ی شهردار محترم در زمینه های مختلف فعالیت داشته که به تفکیک واختصار گزارش آن را خدمت شما اعلام می نمایم.

۱-المان ها زبان گویای فرهنگ هر جامعه هستند که با قرار گرفتن در فضاهای عمومی شهرها می توانند پیامی را منتقل کنند و داشتن المانی زیبا با بهره گیری از پتانسیل های فرهنگی و هنری سبب پویائی می شود.

۲-نقش شهدا در آرامش جامعه

آسایش و آرامش امروز جامعه مرهون خون شهیدان است و امروزه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست. نقش شهدا در دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب، ستودنی است. ایثار و شهادت، این مفاهیم اثر گذار و حرکت آفرین قادرندتا فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار دهند.

۳-جایگاه المان‎های دینی در اندیشه سازی جامعه

المان‎های شهری در تبیین مفاهیم و گفتمان معنوی جامعه نقش بسزائی دارند و می توانند رشد و تعالی جامعه را به سمت معنویات فراهم کنند.

۴-دفاع مقدس، تبلور وحدت، مقاومت و اراده ملت مومن و انقلابی ایران در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آرمان‎ها و ارزش های اسلامی و انقلابی است. 

۵-نقش مهم بزرگان و مفاخر کشور، در روند حرکتی نسل های آینده می باشد و تقوا و تعهد و پیشرفت جامعه تا حد بسیاری مرهون تلاش و آثار وجودی بزرگان آن جامعه است.

شهید مرتضی مطهری:انسان کامل یعنی انسانی که قهرمان همه ارزشهای انسانی است و در همه میدان ها، انسانیت، قهرمان است.

۶-حفظ فرهنگ کهن و غنی ملی ایران اسلامی، مدیون شعر و ادبیات است، دنیا ملت ایران را با کتاب های بزرگ، شعرای نامی، فرهنگ کهن ملی و ادبیات می شناسند. 

چو غنچه گر چه فرو بستگی است کار جهان تو همچو باد بهاری گره گشا می باشد.

۷-مبلمان شهری تلفیقی از هنر و کاربرد

نقش اصلی مبلمان شهری، ایجاد مکان هائی است که علاوه بر بهبود کیفیت زندگی شهروندی بر مطلوبیت نما ی بصری شهر نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین ساماندهی و تجهیز مبلمان شهری با عناصر نو،خلاق و جذاب علاوه بر توجه به کارکردهای ویژه آن باید رفاه و آسایش ذهن شهروندان را نیز به دنبال داشته باشد. 

۸-شهر دوستدار کودک

قلب شهربرای کودکان می تپد. شنیدن صدای کودکان، راهی به سوی آینده پایدار برای جامعه آنهاست. توجه به کودکان با عناصر شهری و محیطی از ملزومات شهر دوستدار کودک است. 

۹-رنگ آمیزی جداول

به منظور بهبود کیفیت بصری و با هدف زیباسازی منظر شهری و با در نظر گرفتن نیاز شهروندان به شادابی و ایجاد تنوع در سطح شهر اقدام به زیباسازی و رنگ آمیزی جداول سطح شهر گردیده است. 

۱۰-برگزاری جشنواره های مختلف در قالب طرح استقبال از بهار با هدف ترویج سنت های بومی و ایرانی برای ایجاد شور و نشاط در جامعه از طریق مشارکت هنرمندان رشته های تجسمی، خلق آثار هنری مردمی و بهبود فضاهای شهری

۱۱-ضرورت اجرای دیوار نگاری با هدف ارتقتی فرهنگ عمومی با مضامین فرهنگی، هنری و مذهبی که علاوه بر زیباسازی سیمای بصری شهر، فرهنگ سازی و تلطیف فضای شهری را به همراه دارد. 

۱۲-گرامیداشت اعیاد مذهبی و ایام سوگواری

به جهت ارتقاء سیما و منظر شهری و تثبیت هویت شهری و به منظور حفظ و ترویج فرهنگ دینی و تکریم شعائر اسلامی در راستای برجسته سازی عناصر و انتقال پیام و ایجاد فضای معنوی پارچه آرائی و ریسه آرائی های متنوع در سطح شهر اجرا گردیده است.

۱۳-نوروز باستانی

اجرای طرح های نوروزی در شه، نشاط، پویائی، سرزندگی شهری، حس هویتمندی، حس تعلق به مکان، ثبت خاطرات در اذهان و آرامش عمومی برای جامعه مهمان و جامعه میزبان را به همراه دارد. 

* و کلام آخر…

**بدیهی است این سازمان تمام تلاش خود را به کار می بنددتا با زیبا کردن شهر در زمینه های مختلف منجمله،گردشگاه های زیبا و جذاب، دیوار نگاره ها،المان های شهری،ایجاد فضای سبز و ترکیب رنگ‎ها توجه گردشگران و مسافران را جلب، تا از آن طریق بتوان به رونق اقتصادی شهروندان کمک، تا اقتصاد شهری به جریان افتاده و شهروندان با کار و تلاش بیشتر زندگی بهتری داشته و به تبع آن، شهر نیز پیشرفته تر گردد.

در پایان از کلیه همکارانی که در این مسیر ما را همراهی نموده اند و همچنین از تمام هنر دوستانی که حوصله و وقت خودرا صرف این گزارش نموده اند تشکر و قدردانی می نمایم.

انتهای پیام/