حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1043426
سه شنبه - 2 مرداد 1403 - 13:54

نه زائران به دعوت عربستان؛ عمره بعداً!

با وجود پیش‌بینی عربستان درباره افزایش تعداد عمره‌گزاران در گرمای هوا، زائران برخی از کشورها سفر به سرزمین وحی را به زمانی دیگر موکول کرده‌اند.

نه زائران به دعوت عربستان؛ عمره بعداً!
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس؛ «حدود ۶۰۰ هزار زائر خارجی در سرزمین وحی حضور دارند.» این را امیر مکه خالد فیصل می‌گوید.با خروج حجاج از سرزمین وحی، سعودی‌ها پذیرش عمره‌گزاران را افزایش داده‌اند؛ به طوری که روزانه بیش از ۸۰ هزار عمره‌گزار از حدود ۴۰ کشور جهان از طریق فرودگاه جده و مدینه به عربستان می‌روند. رئیس امور دینى مسجدالحرام شیخ عبدالرحمن السدیس می‌گوید که «تا پایان هفته تعداد زائران خارجی به یک میلیون نفر می‌رسد.» یعنی حدود ۷۰ درصد بیشتر از تعداد زائران کنونی! این در حالی است که هنوز عمره برای ایرانیان برقرار نشده است.
ماه گذشته با توجه به حضور حجاج کشورهای مختلف، مسجدالحرام میزبان ۱.۸ میلیون زائر بود که نیمه محرم همه آنها به کشورهایشان بازگشتند.
با توجه به تعداد زائران ثبت‌نام کننده در سامانه نسک، معاون وزیر حج عربستان عبدالفتاح مشاط «در ماه صفر آماده میزبانی از حدود ۲ میلیون زائر هستیم.» یعنی ۱۰ درصد بیشتر از تعداد کل حجاج امسال! سعودی‌ها در حج امسال هم پیش‌بینی تشرف ۲.۵ میلیون زائر را داشتند.
با وجود برنامه‌ریزی سعودی‌ها برای افزایش تعداد زائران خارجی، گرمای هوا در عربستان و نبود امکانات مناسب باعث شده که زائران کشورهایی همچون مصر، مالزی و اندونزی با وجود اخذ ویزای عمره، ترجیح دهند که سفر به خانه خدا را به تعویق انداخته و به جای محرم و صفر، در ربیع‌الاول و پس از آن به عمره بروند.
امیر مکه خالد فیصل می‌گوید که «زائران در ساعات گرم روز کمتر بیرون بیایند تا گرمازده نشوند.» در مقابل رئیس دفتر امور حج مصر مسلم گاویش با اشاره به فوت بیش از یک هزار و ۳۰۰ زائر در حج امسال از جمله حدود ۴۰۰ مصری می‌گوید که «سعودی‌ها به فکر افزایش هزینه‌ها هستند، اما حاضر به بهبود امکانات نیستند.»
کارشناسان معتقدند که با توجه به گرمای بالای ۴۸ درجه در مسجدالحرام باید علاوه بر «افزایش تعداد پنکه‌های مه‌پاش، سایه‌بان‌هایی در مسیر خانه خدا تعبیه شود.» همچنین رئیس سازمان دیانت ترکیه علی ارباش می‌گوید که «در کنار توزیع آب خنک، کاهش تعداد زائران در گرمای هوا می‌تواند از بروز مشکلات و تعداد فوتی‌ها کاهش دهد.»