استانها » البرز
کد خبر : 799309
پنجشنبه - 24 مرداد 1398 - 18:17

نمی گذارند صیفی جات را به کشورهای همسایه صادر کنیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی استان البرز گفت: چرا وزیر نفت، پول سوخت هواپیمای باری را سه برابر مسافربری تعیین می کند و نمی گذارد صیفی جات تازه را برای روسیه و کشورهای همسایه در دو یا سه ساعت حمل کنیم؟

نمی گذارند صیفی جات را به کشورهای همسایه صادر کنیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس در کرج، رحیم بنامولایی رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی استان البرز شامگاه چهارشنبه در همایش تجلیل از مدیران تلاشگر البرز گفت: جایزه صادراتی و یارانه باید به کسانی داده شود که بیایند خارج از رانت، حقه بازی ها و باندبازی ها که در کشور وجود دارد تلاش و دروزاه های دنیا را برای ما باز کنند.

بنامولایی افزود: باید بتوانیم تحملمان را بالا برده، با همدیگر کار کرده و تولید محصولات داشته باشیم. یکی از مشکلات ما اینجاست که تشکل های ما، نگاه گروهی کار کردن را ندارند و ما سعی داریم با تغییر نگاه به سوی هم افزایی و تشکل گرایی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی البرز ۲۳ تشکل اقتصادی را ساماندهی کرده که هم تخصصی کار می کنند و هم مرتبط با سیاست های دولت در جهت توسعه صادرات و علم و فناوری با استارت آپ ها همکاری خوبی دارند.

بنا مولایی با اشاره به تاکید مسؤولان ارشد نظام در رابطه با حمایت هر چه بیشتر از بخش خصوصی اظهار داشت: معاون اول رییس جمهوری اشاره کرد که اگر موضوعی بدون مشورت با بخش خصوصی نهایی شد از ورود آن به هیات دولت جلوگیری شود و این نشان دهنده حمایت از تشکل ها، خرد جمعی و تشکل گرایی است.

تشکل های اقتصادی باید در اتاق بازرگانی تشکیل شود

بنا مولایی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تشکل های اقتصادی باید در اتاق بازرگانی، تشکل های سیاسی در وزارت کشور و تشکل های صنفی در وزارت تعاون و کار ساماندهی شود. باید جایگاه ها و وظایف را تعریف کنیم که هر سازمان متولی کار خود باشد و در کار هم دخالت نکنیم.

افزود: در سال گذشته مشکلات زیادی از سوی بانک مرکزی برای ما ایجاد شد و سنگ اندازی ها و بخشنامه های متعدد بانک مرکزی مانع رشد کار و صادرات ما بود اما امسال معیارهای مشخصی برای حمایت از فعالین اقتصادی در نظر گرفته شده است که می تواند مشکلات ما را حل کند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اثرات تحریم های اقتصادی در بخش تولید تصریح کرد: در شرایط بد اقتصادی مکلفیم هر کدام در حد توان، مشکلی از راه تولید برداریم که هم به رونق تولید و اقتصاد و حفظ اشتغال و کاستن از ناهنجاری های جامعه کمک کنیم.

به گفته وی راه های درآمدزایی بدون زحمت و رانت محور در کشور زیاد است، نزول خواری سر و ته ندارد، باید دست کسانی را که سفره تولید را گسترده می کنند بوسید و بدون سنگ اندازی از آن ها حمایت کنیم.

بنامولایی گفت: شب می خوابیم و صبح ارزش پول و نقدینگی تولید به یک چهارم می رسد، چه انتظاری هست که تولید کننده دراین شرایط و مشکلات کار کند، در حالی که خیلی ها چراغ خاموش با سرمایه گذاری در بانک ها کسب درآمد می کنند.

وی  تاکید کرد: نگاه  جامعه را باید تغییر دهیم و در این زمینه رسانه ملی باید کمک کند، نگاه جامعه یک مقدار سرمایه ستیزی است، هنر مدیریت در هر کشوری جذب و نگه داشت سرمایه است و این سرمایه شامل سرمایه های مالی و انسانی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: چرا نباید در بازارهای عراق، افغانستان و سوریه فعالانه حضور داشته باشیم؟ دولت و مسوولان باید عنایت داشته باشند و بسترها را برای فعالین اقتصادی کشور فراهم کنند.

بنامولایی گفت: امروز در ساختمان سازی و صنایع ساختمانی اشباع هستیم و باید مصالح ساختمانی خود را به کشورهای آسیای میانه و در حال توسعه برای ساخت و ساز صادر کنیم و نیروی کار و مصالح ساختمانی ببریم تا کارگاه های ما بتوانند کار کنند.

انتقاد از راه اندازی نشدن فرودگاه پیام و کارگو سنتر

چرا فرودگاه پیام و کارگو سنتر را مسوولان راه نمی اندازند و وزیر نفت، پول سوخت هواپیمای باری را سه برابر مسافربری تعیین می کند و نمی گذارد صیفی جات تازه را برای روسیه و کشورهای همسایه در دو یا سه ساعت حمل کنیم؟ این ها مطالبات بخش خصوصی است. باید دست اینها گرفته شود، نه عده ای رانت خور و فرصت طلب!  ما از کسانی که سود جو و دنبال شکار فرصت هستند حمایت نمی کنیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده بهینه از داشته ها

اقتصاد مقاومتی یعنی این که از داشته ها استفاده بهینه کنیم. امروز دولت باید نقش هدایت سرمایه را داشته باشد تا از ظرفیت های موجود بتوانیم صد درصد استفاده کنیم و این معنای اقتصاد مقاومتی است.

اشتباهی که ندین دهه مسؤولین ما انجام دادند این بود که جوان ها را در میادین مختلف وارد نکردیم و از ظرفیت نسل جوان برای پیشرفت صنعتی و اقتصادی استفاده نکردیم. باید با کمک دانشگاه ها و جوانان از ظرفیت های موجود استفاده کنیم. این مساله باعث رشد خواهد شد و باید برای آن راهبرد مناسبی داشته باشیم.

انتهای پیام/ب/