تولیدی » خبر پوششی » سجاد کمالی » سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 550544
شنبه - 10 آذر 1397 - 15:52
کیمیای وطن از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت گزارش می دهد:

نمایش حماسه‌ها/ انتقاد از برنامه‌ریزی‌های غلط مدیران فرهنگی

تالار مولوی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، این روزها میهمانانی از سراسر کشور دارد. شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت در حال برگزاری است و تالار  مولوی نیز پذیرای این جشنواره است.

نمایش حماسه‌ها/ انتقاد از برنامه‌ریزی‌های غلط مدیران فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تالار مولوی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، این روزها میهمانانی از سراسر کشور دارد. شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت در حال برگزاری است و تالار  مولوی نیز پذیرای این جشنواره است.

تالار مولوی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های حاضر در خیابان ۱۶آذر تهران است که از گذشته تا کنون تئاترهای مهمی در آن اجرا شده و بازیگران معروفی در آن خاک صحنه خورده‌اند.

بازیگران جوان زیادی در تئاترها به چشم می‌خورند. این جشنواره باعث شده تا استعدادهای زیادی شکوفا شود. یکی از نمایش‌هایی که در تالار مولوی اجرا شده، نمایش حماسه دلاوران است.

این نمایش، قصۀ دلاوری‌های احمدخان تنگستانی و در ادامه وی شهید رئیسعلی دلواری و شیخ حسین خان چاه‌کوتاهی و در ادامۀ آن‌ها دلاوری شهید نادر مهدوی در جنگ نفتکش‌ها را برای مخاطب تعریف کرد. میانگین سنی بازیگران این تئاتر، کمتر از ۲۵سال به نظر می‌رسید.

کارگردانی این نمایش برعهدۀ علی قربانی بود. نمایش حماسه دلاوران از جمله کارهای حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر بود که در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشت.

جشنواره امسال به هدف خود رسیده است

کیانوش ایازی، نماینده جشنواره مقاومت در تالار مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن با بیان اینکه در بخش مسابقه ده کار حضور دارد، اظهار داشت: در بخش تئاتر صحنه فرهاد قائمیان، کورش زارعی، محمود عزیزی، حمیدرضا نعیمی و نادر برهانی مرند آثار را  داوری می‌کنند. در بخش تئاتر خیابانی نیز داوری آثار برعهده وحید لک، سیاوش طهمورث و امیرحسین شفیعی می‌باشد.

وی افزود: فلسفۀ تئاتر مقاومت زنده نگه داشتن چنددهه و چند وارث دین اسلام است. بخشی از آن از نظر دفاع مقدس است. بخشی از آن هم زمانی است که ایران مورد تجاوز دشمن قرار گرفته است. مثل بوشهر که توسط پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها مورد تهاجم قرار گرفته است. هر بخشی از آن به گونه‌ای می‌تواند به مقاومت تعبیر شود. بحث ما به اینجا رسیده که امسال، چهل سالگی انقلاب اسلامی است که بخش مهم‌تری برای ما بود.

ایازی با بیان اینکه سطح جشنواره تئاتر مقاومت در امسال بسیار خوب است، ادامه داد: وقتی تئاتر حماسه دلاوران با این کیفیت بالا در بخش جنبی قرار گرفته است؛ شما ببینید که در بخش مسابقه چه کیفیتی وجود دارد. این کار کار خوش فرم و خوش ساخت و نگاه جذابی به تاریخ دارد. این جشنواره صددرصد امسال به هدف خود رسیده است.

سراج: مدیران به برنامه ریزی فرهنگی اهمیت نمی‌دهند

یکی دیگر از فعالیت‌های جنبی این جشنواره، برگزاری نمایشنامه خوانی حول محور شهدا بوده است. در تالار مولوی نیز یک نمایشنامه‌ خوانی با موضوع زندگی شهید دکتر مسعود علیمحمدی، اولین شهید از شهدای هسته‌ای اجرا شد. کارگردانی این نمایشنامه خوانی برعهده مالک سراج، بازیگر خوزستانی سینما، تئاتر و تلویزیون است. پس اجرای نمایشنامه خوانی که با استقبال گرم مردم مواجه شد، درباره تئاتر مقاومت با او به گفتگو نشستیم.

سراج با بیان اینکه جدای از سطح و کیفیت و کمیت جشنواره، من خوشحالم که هنوز چراغ این جشنواره روشن است، اظهار داشت: همۀ اتفاقات فرهنگی اوج و فرود دارند. این جشنواره تئاتر مقاومت در هر شرایطی که باشد، وجودش غنیمت است.

وی ادامه داد: هر جشنواره‌ای فی نفسه انگیزه‌ای برای جوانان است که بخواهند کار کنند. من وقتی تئاتر را شروع کردم، اولین جشنواره فجر در سال ۶۱ بود که دلیل شد دور هم جمع شویم و کار کنیم. اگز این جشنواره در آن سال نبود.

شاید ما امروز در اینجا نبودیم. بزرگتر از ما ها هم همین‌گونه هستند. این جوانانی که می‌آیند هم خوب هستند. منتها اگر تعداد جشنواره بیش از حد باشد، مثل فوتبالیستی است که فوتبال با کیفیتی بازی نمی‌کند و دنبال این است که جشنواره را پاس کند.

اگر جشنواره شاخص و با کیفیت بالا باشد، آن موقع است که ما کارهای باکیفیت خواهیم دید. اینقدر باری به هر جهت نیست که ما شرکت کنیم و هزینه ورودی بگیریم. چون شرایط اقتصادی بد است، جشنواره‌ها خیلی فقیرانه برگزار می‌شود. پس انگیزۀ مالی خیلی کمرنگ شده است که آدم‌ها به‌ خاطر انگیزه مالی وارد جشنواره شوند. من امیدوارم که آینده خوبی تئاتر کشورمان داشته باشد.

وی با انتقاد از برنامه ریزی‌های فرهنگی، افزود: امسال جشنواره دفاع مقدس یکی در تهران بوده و یکی در اصفهان و یکی در خوزستان که همزمان با هم بوده است. این نشان می‌دهد که هیچکدام از مدیران و دست اندرکاران جشنواره‌ها، به برنامه ریزی‌های فرهنگی اهمیت نمی‌دهند.

هرکدام تاریخ خود را تعیین می‌کنند و جشنواره دفاع مقدس را برگزار می‌کنند. یکی دو نفر از بچه‌های گروه ما درگیر دو جشنواره همزمان شدند که یا آن را  نرفتند یا این را نیامدند. این نشانگر این است که خیلی برنامه‌ غلط است و یک برنامه ریزی کامل و مدون کشوری وجود ندارد و این خیلی بد است.