پیشخوان » تولیدی » فاطمه براتی
کد خبر : 1039715
شنبه - 22 اردیبهشت 1403 - 21:32
رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت در گفتگو با ربیع مطرح کرد:

نقش ۳ درصدی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تبیین هویت اجتماعی زنان

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در تبیین هویت اجتماعی زنان حدود ۳ درصد نقش داشته است.

نقش ۳ درصدی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تبیین هویت اجتماعی زنان

فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ملیحه کیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: نتایج پژوهش بیانگر این است که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در تبیین هویت اجتماعی زنان حدود ۳ درصد نقش داشته است.

وی افزود: این موضوع که زنان شخصیت‌ها یا حساب‌های کاربری فرهنگی اجتماعی را بیشتر از حساب‌های کاربری تفریحی وسرگرمی دنبال می‌کنند، نکته مثبت وارزنده ای است اما از سوی دیگر این موضوع که زنان مورد مطالعه شخصیت‌های فرهنگی اجتماعی را بیشتر از شخصیت‌های سیاسی و علمی دنبال می‌کنند، جای تأمل دارد؛ چراکه ممکن است این امر به دلیل اطلاعات و دانش کمتر زنان در حوزه سیاست و علم یا علاقه کمتر آنان به این دو حوزه باشد؛ در صورتی که نتایج پژوهش‌ها این فرض را تأیید کند، ضروری است جهت ارتقاء دانش سیاسی و علمی زنان برنامه‌ریزی شود.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: نکته قابل توجه بعدی دراین پژوهش این است که هم افراد دارای تحصیلات پایین (زیر دیپلم) و هم افراد دارای تحصیلات بالا (کارشناسی ارشد وبالاتر) از رسانه‌های اجتماعی کمتر استفاده می کنند؛ علت این موضوع در گروه اول احتمالا به علت سطح سواد، دانش یا مهارت پایین استفاده از وسایل هوشمند است.

وی ادامه داد: درگروه دوم کسب دانش و مهارت لازم برای کنترل میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی موجب می‌شود که زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های مهم‌تر و مفیدتر کنند. میان سن زنان با میزان استفاده ازرسانه های اجتماعی در این تحقیق رابطه قوی منفی و معنادار مشاهده می‌شود بدین معنی که هرچه سن زنان مورد مطالعه بالاتر است، از رسانه‌های اجتماعی کمتر استفاده می‌کنند.

کیانفر خاطرنشان کرد: تحلیل این یافته ازاین جهت است که رسانه‌های اجتماعی در میان زنان جوان و کم سن و سال‌تر بیشتر اقبال دارد. یافت های پژوهش همچنین نشان داد که میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زنان شاغل وخانه دار تفاوت زیادی با هم ندارد. بدین معنی که زنان چه شاغل باشند، چه خانه دار، تقریبا به یک میزان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت اضافه کرد: با توجه به نتایج پژوهش که نشان داد زنان بیشتر استفاده کننده محتوای این شبکه‌ها بوده‌اند و تولیدکننده محتوا نبودند، باید در زمینه ارتقاءسواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای زنان، جهت ایفای نقش فعال در شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری مثبت در این شبکه‌ها و برای ارائه آموزش‌های مستمر وهدفمند برنامه ریزی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: دریک پژوهش دیگر پاسخ به این سؤال مدنظر بوده است که پیامدهای استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی مجازی و اینترنت در زندگی زناشویی چیست؟ و زنان و مردان چه استراتژی‌هایی در مواجهه با این مسئله بکار می‌برند؟ به طور بسیار خلاصه نتیجه حاصل ازتحقیق بیانگر این موضوع است که هرچند ارتباطات مجازی نمی‌تواند علت خیانت باشد، اما می‌تواند اقدام به خیانت را آسان‌تر کند، به خصوص افرادی که از روابط زناشویی خود ناخشنود هستند احتمالا آسیب پذیری بیشتری دارند. برطرف نشدن نیازهای جسمی و عاطفی افراد در بستر خانواده، او را درصدد جبران کمبودها برمی‌انگیزد. در نتیجه ابزارهای جدید همچون شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان وسیله یا ابزاری نوین در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیانفر گفت: با توجه به اهمیت کارکرد متعادل خانواده و اهمیت جلوگیری از متلاشی شدن آن، شناخت عوامل مرتبط با رضایت زناشویی که استحکام بخش زندگی خانوادگی است، ضرورت دارد. می‌توان انتظار داشت که با افزایش رضایت مندی زناشویی، بسیاری از مشکلات روانی، عاطفی و اجتماعی خانواده‌ها و در کل جامعه کاهش یابد در این زمینه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شیوه ارتباطی بر رفع موفقیت آمیز تعارضات زوج تأثیر زیادی دارد.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت در پایان راهکارهای مقابله با پیامدهای منفی استفاده نابجا و نادرست از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی را تشریح کرد: همسران ابعاد تفاوت نیازها و انتظارات یکدیگر را در نظر بگیرند، همچنین پذیرش و ایفای صحیح نقش‌های محوله در زندگی زناشویی، احساس مسئولیت و تعهد همسر و تلاش او برای انجام وظایف خود در قبال خانواده نقش مهمی در استفاده صحیح وبه جا از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دارد وارتباط صمیمی با همسر واطمینان خاطر از داشتن یک مونس و همدم در زندگی باعث کاهش تمایل به استفاده نادرست از فضای مجازیجهت گذران وقت و یا دریافت محبت از خلال این فضا است، همسرانی که مهارت‌های ارتباطی قوی نداشته و ظرفیت بحث، مذاکره و گفت وگو رادر مواجهه با مسائل مختلف ندارند، به ویژه اشخاصی که با ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی، کناره گیری وعواطف منفی وارد رابطه می‌شوند، رابطه پرتنشی را تجربه می‌کنند که محصول آن، نارضایتی زناشویی است، زمانی که رابطه‌ای در برخی موارد با کمبود و نقصان مواجه باشد، می‌تواند منجر به پیمان شکنی و خیانت شود که یکی از ابزارهای آن در عصر حاضر شبکه‌های اجتماعی مجازی است.

فاطمه براتی