نقش مشاوران حقوقی در سینما و تلویزیون
با گسترش شبکههای تلویزیونی و همزمان با آن حجم بالای تولیدات در حوزهی برنامه سازی و پخش آنها از شبکههای مختلف تلویزیون، نقش مشاوران و افراد متخصص و استفاده از توان آنها به عنوان یکی از ستونهای اصلی برنامه بیش از پیش حس میشد تا در کنار آنها عوامل برنامههای تلویزیونی بتوانند با هدایت و راهنمایی، اطلاعات کامل، به روز و بدون هیچ گونه کم و کاستی را در موضوعی که برنامه حول محور آن ساخته شده است را به مخاطبان ارائه کنند.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، با گسترش شبکههای تلویزیونی و همزمان با آن حجم بالای تولیدات در حوزهی برنامه سازی و پخش آنها از شبکههای مختلف تلویزیون، نقش مشاوران و افراد متخصص و استفاده از توان آنها به عنوان یکی از ستونهای اصلی برنامه بیش از پیش حس میشد تا در کنار آنها عوامل برنامههای تلویزیونی بتوانند با هدایت و راهنمایی، اطلاعات کامل، به روز و بدون هیچ گونه کم و کاستی را در موضوعی که برنامه حول محور آن ساخته شده است را به مخاطبان ارائه کنند.
در این رابطه نقش مشاوران در مجموعههای تلویزیونی از اهمیت دو چندانی برخوردار بود تا جایی که سریالهای تاریخی یا سریالهایی که به عنوان الف ویژه نام گذاری شده بودند برای روایت داستان خود در فضای تاریخی باید از یک مورخ و یا کارشناس مذهبی بهره مند میشدند و این موضوع مورد توجه ویژهای از سوی مدیران شبکه و عوامل سریالها همچون فیلمنامه نویس و کارگردان قرار گرفت.
در سینما نسبت به تلویزیون قضیه مقداری فرق میکند، از این جهت که فضای نمایش در سینما در مقابل با تلویزیون برای مخاطبان محدود به سالنهای سینما بوده و بعد از اکران هم، فیلمها در شبکهی نمایش خانگی دیده میشوند و نتیجه اینکه نمایش فیلمهای سینمایی در قیاس با تلویزیون، مخاطبان کمتری را شامل میشود، در طی سالیان اخیر فیلمهایی با ژانرها و داستانهای مختلفی ساخته شده که از زوایای مختلف علم حقوق را در آنها روایت شده است: از جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی با موضوع طلاق و سقط جنین که در فضای دادگاه روایت میشود گرفته تا فیلمهای هیس دخترها فریاد نمیزنند، دهلیز، دلخون، من مادر هستم، انتهای خیابان هشتم، شهر زیبا با موضوع اعدام و قصاص که این چند مورد اخیر را بسیار در فیلمهای سینمایی شاهدش بودهایم که خانوادهی قاتل برای رضایت گرفتن خانواده مقتول و جلوگیری از اعدام متوصل به هر کاری برای گرفتن رضایت و عدم اجرای قصاص میشوند.
در واقع با وجود این موضوعات حساس که در جامعه در حال اتفاق افتادن میباشد، بهره گیری از مشاوران متبحر نقش مهم و حساسی را در راهنمایی و هدایت یک مجموعهی تلویزیونی و سینمایی در رسیدن به مسیر مطلوب و مورد نظرش را میطلبد، مشاوران مختلفی از پزشکی و انتظامی گرفته تا مذهبی و حقوقی هر یک در حوزهی متناسب با فعالیتهای خود به ارائه مشاوره در فضای سینما و تلویزیون میپردازند.
مشاوران حقوقی، افرادی که در مورد مسائل حقوقی و کیفری و سایر زیرشاخههای رشته حقوق فعالیت میکنند در واقع اینگونه مشاورههای تخصصی هم توسط وکلای دادگستری انجام میشود، کسانی که پروانه وکالت داشته و به موجب عقد وکالت برای انجام امری نماینده میشود و هم توسط مشاورانی که پروانه وکالت نداشته ولی فارغ التحصیل رشته حقوق میباشند.
مشاوران حقوقی باید آشنایی و تسلط کامل به امور حقوقی و جزایی و کیفری و حقوق ثبت و انواع قوانین که در گذشته تصویب شده یا قرار است تصویب بشود را داشته باشند. کارشناسانی که فارغ التحصیل رشتههای حقوق و فقه و حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی و سایر زیرشاخههای رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد بوده و امروزه در بیشتر شرکتهای دولتی و غیردولتی حتماً از وجود آنها استفاده میشود و به عنوان نمایندگان حقوقی شرکت محسوب میشوند، قسمتی که تحت عنوان اداره حقوقی هر شرکت وظیفهی حل و فصل مسائل مختلف از جنبههای حقوقی آنرا بر عهده دارد.
وظیفهی کارشناسان حقوقی در سریالها و فیلمهای سینمایی بدین صورت است که موضوعی حقوقی را که در فیلمنامه روایت میشود را بررسی کرده، با قوانین موجود که تصویب شدهاند تطبیق داده و ایرادات حقوقی آنرا رفع میکند و در اختیار نویسنده و کارگردان قرارمی دهد تا نکند که از موضوع مورد نظر برداشت متفاوت و اشتباهی از آنچه که در قوانین موجود است بشود و به دنبال پخش آن ابراز نارضایتی مخاطبان، اهل فن و متخصصین در علم حقوق را به همراه داشته باشد.
یکی از مواردی که در سالیان گذشته زیاد شاهد آن بودهایم نمایش منفی چهره وکلای دادگستری بوده است، شخصی که در بیشتر مواقع به عنوان یک کلاهبردار نشان داده شده و دید جامعه را نسبت به حرفهی وکالت و وکلای محترم مخدوش نموده است. که صد البته اگر عوامل فیلمها و سریالها از مشاوران مبتحر در این زمینه استفاده کنند شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود که نتیجه این شود که اعتراض اصناف گوناگون از جمله صنف وکلای محترم را شاهد باشیم.