پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1021089
دوشنبه - 28 شهریور 1401 - 16:55

نقش رسانه ملی در ترویج فرزندآوری

یکی از موضوعاتی اجتماعی که مدت‌هاست زنگ بحران آن به صدا درآمده، کاهش تعداد موالید در کشور است.

نقش رسانه ملی در ترویج فرزندآوری

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از موضوعاتی اجتماعی که مدت‌هاست زنگ بحران آن به صدا درآمده، کاهش تعداد موالید در کشور است.

از ازدواج‌هایی که سالانه در کشور صورت می‌گیرد بسیاری از زوجین به فرزند آوری تمایلی ندارند و یا اینکه برخی از زوجین به یک فرزند و نهایتاً دو فرزند بسنده می‌کنند.

ریشه این مسئله را می‌توان در مشکلات اقتصادی و کم رنگ شدن ارزش فرزند آوری و یا ترس از آن دانست.

رهبر انقلاب نیز بارها به عنوان یک مساله ملی در بیانات خود درباره فرزندآوری تاکید بسیاری داشتند.

با توجه به وجود این بحران اجتماعی لازم است از طرق مختلف در جهت ترغیب خانواده ها به فرزندآوری سعی و کوشش شود تا به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه جمعی هنوز هم در ترغیب مردم به بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی نقش پر رنگی دارد و با وجود شبکه‌های اجتماعی باز هم از استقبال عمومی برخوردار است که ریشه آن را می توان در گذشته یافت.

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، صدا و سیما مکلف است ۱۰ درصد برنامه‌های خود را به موضوع فرزندآوری اختصاص دهد.

تلویزیون به عنوان رسانه ملی می‌تواند با تولید برنامه‌هایی با درون مایه ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کند.

این موضوع از طریق کانال‌های تلویزیون می‌تواند به عنوان یک فرهنگ در جامعه شکل بگیرد.

علاوه بر تولید برنامه و همچنین سریال، در دل پیام‌های بازرگانی نیز به موضوع فرزند آوری می‌شود اشاره کرد.

به طور کلی برنامه‌های تلویزیون اگر درست و اصولی ساخته شوند، می‌توانند مخاطبانشان را به کاری تشویق کنند. مثل تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می‌شود بر انتخاب مردم تأثیر می‌گذارد.

آنچه که درباره کیفیت این قبیل برنامه‌ها اهمیت دارد این است که از قالب خشک و روتین تهی شود و مذاق مخاطب خوش بیاید. گرچه تا کنون برنامه‌هایی از جمله کودک شو اعجوبه‌ها مامان‌ها و…از قاب جادویی تلویزیون پخش شده ولی هنوز جای کار وجود دارد.

به طور کلی برنامه سازان در ساخت برنامه‌های تلویزیونی به کیفیت توجه داشته باشند نه کمیت.

وجود اتاق فکر منسجم در کیفیت برنامه‌ها نقش فراوانی دارد و موجب اثر گذاری آن در ترویج فرزندآوری می‌شود.

اگر به صورت جدی به بحران جمعیت پرداخته نشود در آینده‌ای نه چندان دور کشور دچار خسارات فروانی خواهد شد و سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.

نجمه کریمیان