استانها » تولیدی » خبر پوششی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 854042
شنبه - 20 مهر 1398 - 16:16

نقد کتاب “از درون سیاهچاله شماره چهار بوی جنگل میآید خانم” توسط گروه داستان جمعه

جلسه نقد کتاب داستان “از درون سیاهچاله شماره چهار بوی جنگل میآید خانم” نوشته طاهره براتی نیا از سوی گروه داستان جمعه برگزار شد.

نقد کتاب “از درون سیاهچاله شماره چهار بوی جنگل میآید خانم” توسط گروه داستان جمعه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در جلسه امروز گروه داستان جمعه که عصر جمعه نوزدهم مهرماه ۱۳۹۸ در سرای ناشران صورت گرفت، کتاب داستان “از درون سیاهچاله شماره چهار بوی جنگل میآید خانم” نوشته طاهره براتی نیا توسط زهره عارفی و مصطفی پور نجاتی به عنوان منتقدان جلسه نقد شد.

زهره عارفی در جمع نویسندگان و ادب دوستان به عنوان اولین منتقد درباره این کتاب داستان گفت: خوشحالم که حضور پر رنگ بانوان نویسنده در دهه اخیر این شهر بیشتر میبینم و این مایه مباهات است که امروز میزبان نویسنده ای هستیم که هم در زمینه نویسندگی و هم در زمینه فیلمنامه و سینما آثاری را در رزومه خود دارند.

دبیر گروه داستان جمعه در ادامه جلسه نقد ضمن بیان کوتاهی از داستان اصلی این کتاب افزود: چیزی که در وهله اول در این کتاب دیده میشود، چاپ دیجیتال و نوع کیفیت کتاب و عکس روی جلد آن است که می توانست بهتر باشد. همچنین تصویر سازی نویسنده در داستان به فیلمنامه نزدیک است و به خوبی میتوان با آن ارتباط برقرار کرد.

عارفی ضمن نقد کتاب و اشاره به استفاده از نشانه ها در این کتاب داستان افزود: در تمام کتاب نشانه ها و نماد سازی به شدت دیده میشود که گاهی نمادها اسطوره ای و گاهی از نمادهای امروزی هستند. چیزی که باعث ضعف ساختار کتاب شده نداشتن یم بافتار منسجم است به طوری که خرده روایتها به بدنه محور اصلی داستان گره نمی خورد.

مصطفی پور نجاتی در ادامه جلسه نقد گروه داستان جمعه با اشاره به ادبیات داستانی کتب رایج در بازار گفت: گاهی در فضای ادبی اثری را مطالعه میکنیم که این فضا کمتر به چشم خورده است و و قالب آن در چارچوب امروز نمیگنجد.

وی ضمن بیان شخصیت کاراکتر های داستانی این کتاب افزود: در انتهای داستان منتظر اتفاقات مرتبط و وصل آنها به هم هستیم که البته در روند شکل پذیری داستان به چشم نمیخورد و فرم داستان می توانست بهتر از این باشد.
این استاد نویسندگی خلاق با مقایسه زاویه دید ناتور دشت و شخصیت اصلی کتاب گفت: به نظر می رسد زاویه دید سوم شخص برای این نوع داستان نویسی بهتر پاسخ می دهد.

طاهره براتی نیا نویسنده کتاب داستان در پاسخ به سوال منتقدان جلسه ابراز کرد: نوشته این کتاب در یک هفته و پایان بندی آن در سه هفته به پایان رسید که با توجه به حس و حال اتفاقات یک ماهه آن زمان نوشنه بودم و تغییری در حالات و ساختار آن ندادم.

نویسنده کتاب ضمن پاسخ به سوال، درباره برش های تاریخی و داستانی آن گفت: این اتفاق در تمام داستانهای من دیده میشود و احتمالا این ماجرا به پیشینه من و نگاه فیلم نامه ای من در آثار برمیگردد.

براتی نیا در پایان جلسه ضمن تشکر از کسانی که این جلسه نقد شرکت داشتند، اظهار داشت: خوشحالم که این گونه جلسات میتواند به بهبود فهم جامعه ادبی و کمک شایان توجه به نویسندگان باشد.

گفتنی است گروه داستان جمعه با حمایت جمعی از نویسندگان استان قم و با رویکرد بالا بردن کیفیت فهم ادبی جامعه ادبی استان، جلسات نقد و بررسی را به صورت ماهیانه برگزار می کند.

این گروه علاوه بر جلسات نقد رمان و مجموعه داستان نقد کارهای نویسندگان کودک و نوجوان را در کارنامه خود دارد و کلاسهای آموزش داستان نویسی را به صورت خلاق در محل دفتر انجمن برگزار می کند.