تولیدی » رادیو و تلویزیون » سرمقاله » فرهنگ و هنر
کد خبر : 385975
شنبه - 27 مرداد 1397 - 09:49
نویسنده:مهدی دواتگر

نقد و بررسی فیلم «عهد کاملا جدید»

فیلم «عهد کاملا جدید» در سالن سوره پخش شد و با حضور جمعی از مردم و هنرمندان به صورت تخصصی از سوی فرهنگسرای رسانه و دفتر تخصصی سینما از مراکز وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری حوزه هنری اصفهان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نقد و بررسی فیلم «عهد کاملا جدید»

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فیلم «عهد کاملا جدید» در سالن سوره پخش شد و با حضور جمعی از مردم و هنرمندان به صورت تخصصی از سوی فرهنگسرای رسانه و دفتر تخصصی سینما از مراکز وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری حوزه هنری اصفهان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
این فیلم به کارگردانی ژاکومان می‌خواهد بعضی از رفتارها و نگرش‌های اشتباه را اثبات کند و به تصویر بکشد. اعتقاد کشورهای غربی در تغییرات دینی و به‌وجودآمدن قوانین جدید در زندگی، موضوع این فیلم است که بررسی شد.
ژاکومان می‌خواهد بگوید تغییرات دینی تغییر در انسانیت نیست، بلکه روش آن تغییر می‌کند و در عهد سوم سبک زندگی را کاملا به عهده انسان‌ها گذاشته‌اند و فقط از آنها ایمان می‌خواهند.
در فیلم «عهد کاملا جدید»، خانواده‌ای نشان داده می‌شود که پدر این خانواده، خدای جهان است و تمام تغییرات و قوانین در دست اوست که البته نگرش این خدا کمی بر پایه ظلم است و دختر و مادر خانواده با اعتقادات پدر مخالف هستند.
آن‌ها در خانه‌ای در بروکسل زندگی می‌کنند که هیچ وقت از آن خانه بیرون نرفته‌اند و پدر آنها در یک اتاق و با یک رایانه کنترل تمام آدم‌ها و دنیا را به عهده دارد. پس از مدتی دختر ۱۱ ساله آنها تصمیم می‌گیرد با رایانه پدرش تاریخ مرگ انسان‌ها را برای آنها ارسال و از آن خانه فرار کند.
وقتی مردم با تاریخ مرگ خودشان روبه‌رو می‌شوند، برای ادامه زندگی تصمیمات متفاوتی می‌گیرند که آن دختر پس از فرار از خانه به سراغ تعدادی از آن‌ها می‌رود و تلاش می‌کند خواسته آنها را بنویسد و نوشته‌های آنها را در قالب یک دین جدید به وجود بیاورد.
پایان این فیلم به گونه‌ای طراحی شده است که انسان‌ها از ناامیدی نجات پیدا می‌کنند و زندگی دلخواه خودشان را ادامه می‌دهند.
محمدرضا شیخ‌بهایی به عنوان کارشناس درباره نقد و بررسی این فیلم توضیح داد: آقای ژاکومان، کارگردان این فیلم، فیلم مشهور دیگری را به نام «روز هشتم» تولید کرده است. فیلم «عهد کاملا جدید» بسیار ماورایی و مورد تأیید جمهوری اسلامی است که در کشور پخش شده است.
وی ادامه داد: زمانی که شما این اثر را نگاه می‌کنید، پارادوکسی را میان فیلم «عهد کاملا جدید» و «روز هشتم» احساس می‌کنید. کارگردانی «عهد کاملا جدید» بسیار خوب بوده و خود فیلم نیز هیچ مشکلی ندارد؛ اما این فیلم برای ما که مسلمان هستیم، مناسب نیست و مرتبط با کتاب مقدس است.
شیخ بهایی توضیح داد: هر هنرمندی براساس محیط اطراف، فرهنگ کشور و جامعه خودش، خلق اثر می‌کند و کارگردان این فیلم نیز براساس فرهنگی که با آن بزرگ شده، این اثر را ساخته است. در فصل اول کتاب مقدس مبحثی وجود دارد با عنوان خلقت انسان که در این فیلم نیز این موضوع وجود داشت.
وی افزود: در فصل خلقت آمده است که آدم و حوا را خدا آفرید و یک درخت را به آنها نشان داد و گفت از این درخت نخورید و اگر این کار را کردید، می‌میرید و پس از آنکه شیطان به سراغ آنها آمد و گفت از این درخت بخورید، آن‌ها خوردند؛ پس از آن خدا در باغ در حال قدم‌زدن بود که آدم و حوا صدای پای خدا را می‌شنوند و قایم می‌شوند؛ سپس خدا جریان را می‌فهمد و آنها را از بهشت اخراج می‌کند.
کارشناس و منتقد فیلم «عهد کاملا جدید» گفت: در عهد قدیم، کتاب مقدس تمام دستورات زندگی را داده و سبکی را برای مردم انتخاب کرده است؛ اما در عهد جدید کتاب مقدس می‌گوید هر اعمالی که می‌خواهید انجام بدهید، اما ایمان داشته باشید و این ایمان باعث رستگاری انسان است؛ این فیلم عهد سوم را نیز نشان می‌دهد و دختربچه با مسیح صحبت می‌کند و می‌گوید من می‌خواهم مردم را نجات بدهم و مسیح نیز به او می‌گوید فرار کن و به سراغ چند حواری برو و دین جدید را بنویس.
وی افزود: مسیح به آن دختر گفت به سراغ هرکسی می‌روی بگو جمله‌ای بنویسد و آن جمله را در کتاب دین جدید بنویس و تکمیل کن. عهد سوم اومانیسم است؛ یعنی هرچه شما دوست دارید، همان را بنویسید و عمل کنید؛ اما ایمان داشته باشید و ظلم نکنید.