رادیو و تلویزیون » فرهنگ و هنر
کد خبر : 475322
یکشنبه - 22 مهر 1397 - 10:00

نصرت فتحعلی‌خان»؛ صدای ماندگار «علی مولا علی حق» در کره خاکی

مایکل جکسون و مدونا خوانندگان معروف جهان خواستار ارائه آلبوم مشترک با استاد نصرت فتح علی خان بودند اما وی به علت ملاحظات دینی و معنوی این درخواست را نپذیرفت.

نصرت فتحعلی‌خان»؛ صدای ماندگار «علی مولا علی حق» در کره خاکی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس در اسلام‌آباد، امروز مصادف است با ۱۳ اکتبر هفتادمین سالگرد به دنیا آمدن استاد «نصرت فتحعلی‌خان» پادشاه قوالی پاکستان که با صدای جادویی خود سبک قوالی را به سراسر دنیا معرفی کرد.

نصرت فتحعلی خان در ۱۳ اکتبر سال ۱۹۴۸ میلادی در شهر فیصل‌آباد از توابع ایالت پنجاب پاکستان به دنیا آمد و در ۱۶ آگوست سال ۱۹۹۷ میلادی در سن ۴۸ سالگی در بیمارستان لندن درگذشت.

فتحعلی خان از معدود خواننده‌هایی است که شهرت جهانی پیدا کرد و با ارائه ۱۲۵ آلبوم که همگی با قیمت بالا به فروش رسید و مورد توجه بود رکورد آلبوم خوانندگی در جهان را بشکند.

فتحعلی خان نقش مهمی در معرفی پاکستان به سراسر دنیا داشت کاری که هیچ سفیری نتوانست انجام دهد و در عصر حاضر نیز بسیاری از مردم دنیا پاکستان را با نام قوالی‌های نصرت فتحعلی خان می‌شناسند.

مایکل جکسون و مدونا خواننده‌های معروف جهان خواستار ارائه آلبوم مشترک با استاد نصرت فتح علی خان بودند اما وی به علت ملاحظات دینی و معنوی این درخواست را نپذیرفت.

مایکل جکسون بارها گفته بود نمی‌تواند در برابر صدای جادویی استاد فتح علی خان خود را کنترل کند و مجبور به تکرار کلمات ادا شده توسط وی می‌شود.

استاد نصرت فتح علی خان خوانندگی را از سن ۱۶ سالگی آغاز کرد و با قوالی «دم مست قلندر علی علی» و «علی مولا علی حق» به اوج شهرت خود رسید.

«الله هو الله» از قوالی‌‌های معروف نصرت فتح علی خان است که در تاجیکستان و افغانستان هم اقتباس‌هایی از آن صورت گرفت.

از دیگر قوالی‌های معروف استاد نصرت فتح علی خان می‌توان «یه جو هلکا هلکا سرور هه»و«میرا پیا گهر آیا» را نام برد.

نصرت فتح علی خان سبک‌های رایج موسیقی را با موسیقی سنتی قوالی ترکیب و سبک جدیدی به وجود آورد و نام خود را برای همیشه به عنوان مبتکر این سبک ثبت کرد.

لتا منگش کر خواننده معروف هندی، نور جهان خواننده معروف پاکستانی و مهدی حسن شهنشاه خوانندگی غزل شبه‌قاره از نصرت فتح علی خان به عنوان پادشاه موسیقی و خوانندگی یاد می‌کنند.

با وجود اینکه ۱۹ سال از درگذشت نصرت فتح علی خان می‌گذرد اما قوالی‌های وی هنوز هم در بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های هند و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز کسی نتوانسته جای وی را بگیرد.

انتهای پیام/ح