استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 810901
دوشنبه - 4 شهریور 1398 - 19:35

نرخ مشارکت اقتصادی بالا در خراسان شمالی همچون شمشیر دولبه!

مدیرکل تعاون، کار و و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی در استان گفت: استان خراسان شمالی جزو بالاترین آمار نرخ مشارکت اقتصادی در کشور بوده که بی‌توجهی به آن باعث تبدیل این فرصت به تهدید می‌شود.

نرخ مشارکت اقتصادی بالا در خراسان شمالی همچون شمشیر دولبه!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، حسن نوری پیش از ظهر امروز در نشست خبری مدیران شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اصحاب خبر و رسانه اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارت خانه‌های عریض و طویل است و اگر این وزارت خانه غافل از ارائه خدمات باشد، شاهد پیامدهای زیادی در سطح جامعه خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی در سال ۹۷ در کشور جز بالاترین‌ها بوده و این یک ظرفیت و فرصت قلمداد می‌شود و اگر مورد توجه قرار نگیرد تبدیل به یک تهدید جدی در استان خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد:در استان و کشور سه بخش اقتصادی داریم که میانگین اشتغال در بخش کشاورزی در کشور ۱۷.۷ که این میانگین در استان ۳۶.۴ بوده که نسبت به میانگین کشوری ۲ برابر ظرفیت اشتغال در بخش کشاورزی خراسان شمالی دارا است.

نوری در ادامه با اشاره به اینکه میزان اشتغال در بخش صنعت در کشور ۳۲ درصداست بیان کرد: میانگین اشتغال استان در بخش صنعت ۲۵.۴ است که این نشان‌دهنده این است که استان ما در بخش صنعتی موفق نیست.

وی در ادامه افزود: میزان اشتغال در بخش خدمات در خراسان شمالی ۳۸.۲ است که این میانگین در کشور ۵۰.۳ است.

نوری در ادامه در خصوص نرخ بیکاری در خراسان شمالی بیان کرد: نرخ بیکاری در استان در سال گذشته ۸.۸ بود که این آمار در بهار امسال ۷.۹ درصد است.

وی در ادامه در خصوص نرخ بیکاری فارغ تحصیلان دانشگاهی بیان کرد: جمعیت فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل استان ۱۰۷ هزار و ۷۰۲ نفر بوده که از این میزان ۶۰ درصد را جمعیت فعال و ۴۰ درصد را جمعیت غیرفعال تشکیل می‌دهد که نرخ بیکاری فارغ تحصیلان در استان ۱۵.۷ که این نرخ در کشور ۱۸.۳ است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه در خصوص رشته‌های تحصیلی که بیشترین آمار بیکاری را در استان دارد اظهار کرد: رشته‌های تحصیلی حقوق و معماری، ساختمان و فناوری اطلاعات  بازار کارش در استان اشباع‌شده و رشته‌های خدمات حمل‌ونقل، علوم انسانی، بهداشت، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی، دامپزشکی و علوم تربیتی پایین‌ترین نرخ بیکاری را در استان دارد.

پرداخت ۱۲۰۰ بیمه بیکاری در خراسان شمالی

در ادامه جلسه محمدعلی عباس زاده بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی در خراسان شمالی ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر مستمری‌بگیر و ۱۱۰ هزار نفر بیمه‌شده دارد که به یک هزار و ۲۰۰ نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کند که ۴۰ درصد مستمری‌بگیران متعلق به بخش بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و این تعداد رو به افزایش است که یکی از معضلات اداره تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان شمالی در ادامه در خصوص بیمه زنان خانوار و دانشجویان بیان کرد: زنان و دانشجویان نیازمند این نیستند که دفترچه دیگری بگیرند و می‌توانند از همان دفترچه سرپرست خانواده استفاده کنند.

صف تسهیلات سیل‌زدگان در بانک توسعه تعاون صفر است

محمد ندری، مدیر شعب بانک توسعه و تعاون خراسان شمالی تصریح کرد: بانک توسعه و تعاون بانک ۱۰۰ درصد دولتی است که در جهت حمایت از جامعه کارگری فعالیت می‌کند و در سیل امسال تمام تسهیلات به سیل زندگان را پرداخت کرده‌ایم و هیچ سیل‌زده‌ای در بانک توسعه و تعاون در نوبت حضور ندارد.

انتهای پیام/