نذری، فرصتی به مثابه پیک نیک با ماشین مدل بالا
یک جامعهشناس معتقد است: در حال حاضر در نذری دادن نوعی آسانگیری وجود دارد. بارها شاهد افرادی بودیم که با ماشینهای مدل بالا مصرف کنندهی نذری ماه محرم بودهاند. آنها از فرصت نذری به مثابه پیک نیک و گردش درون شهری استفاده میکنند. لازم است این شیوهی نذری دادن در کوی و برزن و خیابان نقد و نذری به فقرا معطوف شود و به محلههای فقیرنشین منتقل شود.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، حسن محدثی گیلوایی درباره لزوم هدفمند سازی اجتماعی نذری و نقد اسراف و تجمل در برگزاری عزاداریها بیان کرد: نذری دادن از سنّتهای دینی بسیار ارزشمند در فرهنگ ما است. با این حال، شیوهی کنونی نذری دادن فقط ارایهی خدمات غذایی به افراد سیر و برخوردار است. لازم است توزیع نذری به لحاظ اجتماعی هدفمند و معطوف به فقرا شود.
او با بیان اینکه عزاداری عاشورا مجالی است تا در زمان برگزاری آن فقرا اطعام شوند، افزود: این کارکرد عزاداری عاشورا را جدی بگیریم و پاس بداریم. متأسّفانه بسیاری از مردم در این امر اسراف و ریخت و پاش میکنند.
این جامعه شناس اضافه کرد: روا نیست در کشوری با این همه فقیر، مواد غذایی فراوانی هدر برود و یا نذری شکم مرفهین بیدرد را آکندهتر سازد که بسیاری از آنها نه تنها به ارزشهای دینی و اخلاقی و اجتماعی پایبند نیستند، بلکه ارزشهای مادیگرایانه و فرهنگ مصرفگرایانه را در کشور ما رواج میدهند. مواظب باشیم که عزاداری حسینی در خدمت مصرفگرایی و تجملگرایی و طبقهی برخوردار در نیاید. لطفاً به هم دیگر در این باره تذکر بدهیم و فصل عزاداری را به فرصتی برای اطعام فقرا بدل سازیم.
محدثی گیلوایی که این مطلب را در صفحه شخصی خود منتشر کرد، گفت: مشکل دیگری که در فرهنگ عزاداری ایرانیان در حال حاضر وجود دارد، آلودگی طبیعت و محیط زیست شهری است. این یکی از منکرات بزرگ ایام عزاداری در ایران است و نشان میدهد که ایرانیان محیط زیست شهری را آلوده میکنند و هنوز نیاموختهاند که محیطی را که خودشان در آن زیست میکنند، حفاظت کنند.
انتهای پیام/