پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1024878
دوشنبه - 26 دی 1401 - 18:01
در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ربیع عنوان شد:

نا ترازی قیمت آجر در رقابت با دیگر مصالح ساختمانی/صادرات آجر از اصفهان به کشور های خارجی ۳۵ درصد کاهش یافت

اغلب صادرات آجرازاستان اصفهان به استان های تهران،شمال، تبریز،خوزستان،و به کشورهای خارجی شامل آذربایجان،قرقیزستان وعراق، است متاسفانه به علت شرایط تحریم صادرات ازاصفهان به کشور های دیگر ۳۵ درصد کاهش داشته است .

نا ترازی قیمت آجر در رقابت با دیگر مصالح ساختمانی/صادرات آجر از اصفهان به کشور های خارجی ۳۵ درصد کاهش یافت

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بحث جابه جایی کوره های آجر پزی از نزدیکی شهرها در استان اصفهان که در سال ۸۸ مصوبه آن تنظیم شد متاسفانه هیچ گاه اجرایی نشد و علیرغم آلودگی هوا که شهر های مختلف این استان را درگیر کرده و برخی از کوره های آجر پزی غیر استاندارد نیز که سهمی در این آلودگی دارند مشمول اجرای این طرح نشدند، ولی اما در طی سال های اخیرمسئولان برای تدبیر  برای این کوره ها سند نوسازی و بهسازی تنظیم کردند که همه کوره های آجر به دستگاه ها و تکنولوژی های پیشرفته مجهز شوند که بازهم این سند به صورت خاص و دقیق اجرا نشد چرا که هم شرایط تحریمی اجازه ورود دستگاه های جدید را به کارفرمایان و فعالان این صنف نمی داد و هم اینکه هزینه های بالایی باید برای این دستگاه ها هزینه می شد که نهایتا همه این عوامل در کنار هم باعث شد که هیچ گاه وضعیت کوره های آجر پزی در اصفهان ان طور که باید وشاید سامان نگیرد .

در همین پیوند و برای اطلاع از وضعیت کوره های آجر پزی به سراغ دبیر انجمن صنفی کارخانجات آجرمحمد آباد استان اصفهان رفتیم تا با ایشان در این زمینه گفتگو کنیم .

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آجرمحمد آباد استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کیمیا ی وطن درباره وضعیت کوره های آجر پزی درمناطق مختلف اصفهان به این مسئله اشاره داشت که در ۵ منطقه مستقر در دولت آباد، حبیب آباد،گز برخوار، سجزی،محمد آباد قهاب،سجزی و مهیار در شهرضا محل های کوره های آجر پزی در استان اصفهان است.

غلامرضا آتشین افزود:در محمد آباد تعداد ۷۲ کارخانه با ظرفیت ۳۰ نفرو به صورت پاره وقت در حال کار هستند ،این ها یک هفته تولید دارند و به علت رکود بازار تولید دائم ندارند.

نا ترازی قیمت آجر در رقابت با دیگر مصالح ساختمانی

وی افزود:علیرغم اینکه همیشه  قیمت  مصالح ساختمانی مانند سیمان،آهن در سال چند بار افزایش پیدا می کند اما دربحث تولید آجر این طور نیست ، به دلیل اینکه بسیاری ازکارگاه ها به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید یا کوره ها را خاموش کرده اند و یا با ۲۰ درصد ظرفیت کار میکنند به گونه ای که در ۳ سال اخیر در سجزی از ۲۲ کارخانه ۱۷ کارخانه به صورت نیمه وقت فعالیت دارند.

وی گفت: در دولت آباد و حبیب آباد نیز از ۸۵ کارخانه حدود ۶۸ مورد به صورت نمیه وقت و در گز برخوار نیز از ۹۲ کارخانه ۷۵ مورد به صورت نیمه وقت فعالیت دارند. در مهریار نیزاز ۱۶ کارخانه  ۹ کارخانه نیمه فعال دارد.

آتشین، درباره علت تعطیلی کارخانه ها ی تولید آجر در استان اصفهان گفت:علت اصلی این امربه دلیل رکود دربازارساخت و ساز ،نداشتن مواد اولیه،عدم صدوربرداشت خاک است و به دلیل اینکه مجوزی برای حفاری صادر نمی شود و بهانه برای جابه جایی کارگاه ها مطرح شده است تولیدات کارخانجات آجر در استان اصفهان کاهش یافته است.

جابه جایی کوره ای آجر پزی به دو منطقه ای که خاک مناسب برای تولید آجرندارد!

وی با اشاره به اینکه قرار بود در طرح جابه جایی کارگاه های آجر به خارج از شهرها دو منطقه هرند،وکمشچه  برای این امر اختصاص یابد که این ۲ منطقه هم به دلیل مخالفت مسئولان محلی منتفی شد افزود: این دو منطقه خاک مناسبی برای تولید آجر ندارد که تازه در این مکان ها هم اجازه تاسیس کارگاه ها داده نشد.

وی تصریح کرد:باید برای انتقال کارگاه ها جایی باشد که خاک را فراهم کند برای یک کارگاه آجر نزدیک به ۳۰۰ هزار متر مربع زمین نیاز است و الباقی برای تامین مواد اولیه .در سال ۸۸ مصوبه ای برای انتقال کارگاه های آجر گرفته شد اما ۱۲ سال مانع فعالیت کارگاه ها شدند و مرتبا قول دادنند که زیر ساخت ها را بری انتقال آماده می کنند در صورتی که این اتفاق نیفتاد بعد از آن این مصوبه در تهران لغو شد و یک سند نوسازی و بهسازی در این زمینه تنظیم شد  که مورد قبول کارخانه های آجر نبود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آجرمحمد آباد استان اصفهان افزود:در این مصوبه آمده که کارخانه ها باید در محلی جدید و با سیستم ها و تکنولوژی جدید کار کنند یا در همان محلی که هستند با تکنولوژی های جدید کار کنند ، اما با توجه به تحریم ها و مشکلات مالی که برای کارخانه ها وجود داشت چنین کاری ممکن نیست. درخواست تغییر کاربری بود و بهانه بر سر آلاینده بودن این کوره ها . در صورتی که با نمونه آزمایشاتی که که گرفته شد دستگاه های آجر پزی آلاینده گی نداشت و مطابق سند نوسازی و بهسازی است .

وی در مورد به کار گیری کارگران خارجی و افاغنه در این کارگاه ها گفت: کارگری که در این کارگاه ها آموزش می بیند و تجربه پیدا می کند کارفرما ناچارا آن  کارگر را حفظ میکند به امید اینکه ساخت و سازها رونق یابد،با بالا و پایین شدن دلار این مسئله به کارگرو و کوره های آجر ضررهای زیادی زده  و ولی اما  کارگاه ها مجبورند که کارگران خود را حفظ کنند.

کوره های آجر به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند

آتشین با اشاره به اینکه کوره های آجر به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند افزود:در کارگاها ی آجر پزی به دلیل اینکه کارگر افغانی بهترمی تواند با کار های سخت خود را وفق دهد استفاده می کنند اما اززمان کرونا ۲۰ درصد از کارگاه ها تعطیل شده اند .در کارگاه ها تعدادی کارگر غیرمجاز به صورت پاره وقت هم مشغول به کار هستند و کارفرما به دلیل شرایط اقتصادی بد ، ترجیح می دهد که کارگر غیر مجاز که بیمه و دیگر مسائل را نیاز نداشته باشد به کار گیری کند.

وی تاکید کرد:اما کارگرانی هم هستند که دارای کارت اقامت بوده و کارفرما برایشان در حد مسکن و مکان اقداماتی را انجام می دهد در قسمت کوره چینی ، کارگران افاغنه ای هستند که دائم در این محل برای آجر بار کنی به کار گیری می شوند که کارفرما ها اغلب برای این افراد مکان استقرار خانواده هایشان را نیز در همان نزیدکی ها فراهم می کنند. این رویه برای کارگاه هایی است که در طول سال تولید آجر دارند.اما متاسفانه در برخی کارگاه ها به صورت شیفتی و با یک خط تولید کار می کنند و به دلیل شرایط اقتصادی تعدیل نیرو کرده اند و بسیاری از دستگاه های آن ها خاموش است .

وی افزود:درکارگاه هایی که تولید آجر زبره می کنند نیروی کارگر کمتری به کار گرفته میشود ودر فصل تابستان تعداد این نیرو ها به ۱۰ نفرکارگر افغانی و ۷ نفر هم آجر بارکن میرسد.

صادرات آجر از اصفهان به کشور های خارجی ۳۵ درصد کاهش یافت

آتشین گفت:نیرو های دائمی در کارخانه های پیشرفته تا ۳۰ نفرافاغنه هم دارندچرا که آن هاکالاهای صادراتی دارند و فعالیت های برون مرزی انجام می دهند.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آجرمحمد آباد استان اصفهان افزود:اغلب صادرات آجرازاستان اصفهان به استان های تهران،شمال، تبریز،خوزستان،و به کشورهای خارجی شامل آذربایجان،قرقیزستان ، عراق، است متاسفانه به علت شرایط تحریم  صادرات ازاصفهان به کشور های دیگر ۳۵ درصد کاهش داشته است .

وی گفت: درکارخانه هایی که درگذشته کارگران با ۳ ردیف کار می کردند بعد از هدفمندی یارانه ها در سال ۹۰ تعداد نیروها کم و کمتر شد و رسید به این مرحله که هم تعداد کارگران درکوره های آجر پزی کاهش یافت و هم تولیدات آجر.

زهرا نصیری