استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 621100
چهارشنبه - 3 بهمن 1397 - 22:30
روزنامه خراسان شمالی منتشر کرد

نا به سامانی اقتصادی و رشد چشمگیر بیمه بیکاری در خراسان شمالی

بیمه بیکاری در پی نا به سامانی‌های اقتصادی در خراسان شمالی رشد چشمگیری پیداکرده و در این میان کسانی هستند که برای استفاده از این بیمه دچار مشکلات ویژه‌ای شده‌اند.

نا به سامانی اقتصادی و رشد چشمگیر بیمه بیکاری در خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد،  روزنامه خراسان شمالی در شماره امروز (چهارشنبه ۳ بهمن) به انتشار گزارشی درباره افزایش میزان استفاده از بیمه بیکاری و برخی مشکلات آن پرداخته و آورده است؛ سال‌های زیادی است که پرداخت بیمه بیکاری از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده و به مشمولان بیمه تأمین اجتماعی که بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

به‌موجب این قانون که جنبه حمایتی دارد، طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از بیکار شدگان برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه می‌کردند و مشکلی در این بخش وجود نداشت اما در شرایط اقتصادی موجود که برخی شرکت‌ها و دستگاه‌ها برای کاهش هزینه‌ها، اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند تعداد متقاضیان بیمه بیکاری افزایش‌یافته و روند اجرای این قانون به دلیل ازدحام جمعیت کند شده است.

در این میان کارگرانی که از نحوه دریافت این بیمه اطلاعی ندارند، از قافله دریافت آن عقب می‌مانند. چه‌بسا کارگرانی که باوجود فعالیت چندساله در یک شرکت، مدت بسیار اندکی برای آن‌ها سابقه بیمه ثبت‌شده و گاهی بیمه بیکاری شامل حال برخی از آن‌ها نمی‌شود.

یکی از کارگرانی که از کار بیکار شده است، می‌گوید: بااینکه از سال ۹۰ در یک شرکت تولیدی مشغول به‌کار شدم اما امسال بنا به مشکلات اقتصادی شرکت، در فهرست تعدیل نیرو قرار گرفتم و اکنون‌که پیگیر دریافت بیمه بیکاری هستم، متوجه شدم کارفرما طی مدت ۷ سال فعالیت ام تنها یک سال برایم بیمه رد کرده است و این بیمه شامل حال من نمی‌شود.

وی می‌افزاید: کارگران ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند که از همه طرف فشارهای اقتصادی را متحمل می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط اقتصادی کنونی که تعدیل نیرو در شرکت‌ها و نهادهای مختلف انجام می‌شود، بیمه بیکاری روزنه امیدی برای آینده کارگران محسوب می‌شود ولی گفته می‌شود در همین بخش نیز سوءاستفاده‌هایی و حق کارگران ضایع می‌شود.

یکی دیگر از کارگران که او نیز امسال از کار بیکار شده است، می‌گوید: با اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم درباره بهره‌مندی از بیمه بیکاری، امسال تعداد متقاضیان این بیمه با توجه به شرایط اقتصادی نهادهای مختلف افزایش‌یافته و شرایط اقتصادی نامناسب این جا هم متوجه کارگران شده و پرداخت بیمه بیکاری با سخت گیری‌های زیادی همراه است.

وی می‌افزاید: برای فرار از بیکاری، هرگونه فشار کار را تحمل می‌کردم بااین‌وجود امسال بیکار شدم و متأسفانه برای دریافت بیمه بیکاری چند ماهی است که دوندگی می‌کنم ولی هنوز پرداخت‌نشده است.

این کارگر اظهار می‌کند: برخی کارفرمایان برای برخوردار نشدن کارگران از بیمه بیکاری، فشار کار را به قدری زیاد می‌کنند که آن‌ها مجبور به ترک کار شوند.

وی اضافه می‌کند: درحالی‌که برخی کارگران به دلیل بعضی از مشکلات نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند در این میان برخی با ارائه قراردادهای صوری خود را کارگر بیکار شده معرفی می‌کنند و از مزایای این بیمه بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: برای این‌که حقی از کارگران واقعی ضایع نشود بهتر است متولیان امر نظارت‌های بیشتری بر این بخش داشته باشند.

در این میان معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان می‌گوید: اکنون هزار و ۱۵۲ نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که بیمه ۸۸۱ نفر را در ۹ ماه امسال برقرار کرده‌ایم.

«نباتیان» بابیان اینکه تمام مشمولان بیمه تأمین اجتماعی تابع قانون کار، مشروط بر این‌که به‌صورت غیرارادی بیکار شوند می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند، می‌افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی در ۹ ماه امسال تعداد برقراری بیمه بیکاری در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد:  امسال بیمه بیکاری ۶۱۴ نفر به دلیل اشتغال مجدد یا اتمام مهلت پرداخت، قطع‌شده است.

به گفته معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، بیمه بیکاری نوعی حمایت از افرادی است که به‌صورت غیرارادی بیکار می‌شوند بنابراین یک ماه پس از اخراج مهلت‌دارند به ادارات تعاون و تأمین اجتماعی مراجعه کنند تا بیمه بیکاری‌شان پس از احراز برقرار شود.

وی اضافه می‌کند: درصورتی‌که مراجعه‌شان برای دریافت بیمه بیکاری بیشتر از یک ماه شد باید تا ۳ ماه به هیئت حل اختلاف مراجعه و با ارائه دلایل و مدارک لازم بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: ازآنجایی‌که احتمال سوءاستفاده در هر بخشی وجود دارد، برای جلوگیری از آن، فرد ابتدا باید نامه‌ای از کارفرما بیاورد که قرارداد او تمدید نمی‌شود.

نباتیان تصریح کرد:  قراردادهای صوری که به دلیل رابطه بین کارگر و کارفرما ارائه می‌شود قابل احراز نیست.

وی بابیان اینکه هرکسی شرایط دریافت بیمه بیکاری را داشته باشد، پرداخت انجام می‌شود اظهار می‌کند: ازآنجایی‌که عده‌ای به‌خصوص کارگران واحدهای پیمانکاری که پروژه آن‌ها به‌پایان می‌رسد، شرایط لازم را برای دریافت بیمه بیکاری ندارند تصور می‌کنند در این زمینه سخت‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/