انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی

ناگهان اسکوچیچ

درحالی که همه نگاه‌های فوتبالی‌ها به دربی پایتخت دوخته شده بود فدراسیون فوتبال در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از بین مربیان داخلی ناگهان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کرد.

ناگهان اسکوچیچ

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درحالی که همه نگاه‌های فوتبالی‌ها به دربی پایتخت دوخته شده بود فدراسیون فوتبال در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از بین مربیان داخلی ناگهان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کرد.

این انتخاب در حالی صورت گرفت که فادراسیون فوتبال با مقاومت سپاهان برای قطع همکاری با قلعه نویی روبرو شده بود و تقریباً راهی جز انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی نداشت اما از آنجا که انتخاب علی دایی به هیچ عنوان به مذاق وزارت ورزشی‌ها خوش نمی‌آمد به نظر می‌رسد با چراغ سبز آنها برای پرداخت دستمزد دلاری اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شده است.

اسکوچیچ که تا همین چند روز پیش سرمربی صنعت نفت آبادان بود و نتایج قابل قبولی هم با برزیلی‌های ایران کسب کرده بود به دلیل مشکلات مالی از این تیم جدا شد اما حالا با انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی به نظر می‌رسد که جدا شدن او از صنعت نفت چندان هم به دلیل مشکلات مالی نبوده و احتمالاً مذاکرات پشت پرده‌ای با این مربی برای سرمربیگری تیم ملی در جریان بوده است.

اسکوچیچ کیست؟

دراگان اسکوچیچ مربی ۵۱ ساله و کروات در سابقه خود هدایت تیم‌هایی مثل ریه کا، النصر عربستان، ملوان انزلی، خونه به خونه بابل، فولاد خوزستان و نفت آبادان را داشته و تیم ملی ایران بزرگ‌ترین چالش دوران مربیگری وی به شمار می‌رود. تیمی که در حال حاضر در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ اوضاع نامناسبی در گروهش دارد و باید از ۴ بازی آینده رسمی خود حداقل ۱۰ امتیاز کسب کند.

تیم ایران بعد از دوره ۸ ساله کارلوس کی روش و پایان کار او پس از شکست مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا مارک ویلموتس را به عنوان سرمربی انتخاب کرد اما با این مربی به مشکلات جدی فنی و مالی خورد تا اخراج او در دستور کار فدراسیون قرار بگیرد. پس از آن نیز زمانی نزدیک به دو ماه صرف مذاکره با گزینه‌های مختلف شد و در نهایت و در شرایطی که به نظر می‌رسید کار قلعه نویی با مدیران فدراسیون فوتبال تمام شده باشد، با مخالفت کارخانه فولاد مبارکه دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران شد.

اسکوچیچ بعد از استانکو پوکله پوویچ، تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ پنجمین سرمربی کروات فوتبال ایران است و قصد دارد تیم ملی را برای ششمین بار به جام جهانی ببرد. ایران قبلاً در دوره‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ در جام جهانی حاضر بوده و برای سومین صعود متوالی با غول‌های آسیا مبارزه می‌کند.

انتخاب اسکوچیچ در شرایطی رخ داده که فدراسیون فوتبال ایران با سرپرست اداره می‌شود و رییس بعدی این مجموعه ۲۵ اسفندماه انتخاب خواهد شد. با این حال اسکوچیچ کار خود را برای موفقیت با تیم تازه‌اش با تماشای دربی آغاز کرده و بعد از بازدید از کمپ تیم‌های ملی به مرور اولین فهرست خود را برای دو مسابقه تیم ملی در نوروز آماده خواهد کرد. زمانی که به آشنایی نزدیک او و ستاره‌های تیم ملی خواهد گذشت. نکته مهم در انتخاب اسکوچیچ این است که مدت قرارداد او اعلام نشده اما به نظر می‌رسد او در صورت موفقیت حداقل تا پایان جام جهانی همراه تیم ملی خواهد بود و البته در صورت عدم موفقیت در هر مرحله شکی نیست که قرارداد او به اتمام خواهد رسید.

یکی از مسائل مربوط به حضور اسکوچیچ در تیم ملی، بحث غرامت جدایی او از صنعت نفت است. این مربی طبق توافقنامه امضا شده برای فسخ قرارداد با صنعت نفت در صورت پیوستن به تیم جدید، باید ۱۴۰ هزار دلار به باشگاه آبادانی پرداخت کند. اینکه آیا این پول توسط او باید به صنعت نفت پرداخت شود یا فدراسیون فوتبال، هنوز مشخص نیست.

شروع فعالیت رسمی اسکوچیچ با تیم ملی فوتبال، دیدار برگشت مقابل هنگ‌کنگ خواهد بود که ۷ فروردین‌ماه ۹۹ در مرحله نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تهران برگزار می‌شود. تیم ملی همچنین ۱۲ فروردین‌ماه باید با کامبوج دیدار کند تا به این شکل اسکوچیچ دومین آزمون خود را پشت سر بگذارد.

اما مهمترین آزمون اسکوچیچ ۱۵ و ۲۰ خرداد ۹۹ خواهد بود جایی که تیم ملی باید با بحرین و عراق بازی کند، بازی‌هایی که به لطف فدراسیون ناکارآمد و ویلموتس پر ادعا حالا به بازی‌های مرگ و زندگی برای ایران تبدیل شده است.