به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از البرز، ضیاءالدین الماسی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ظهر امروز در سومین نشست رؤسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در باشگاه میلاد برگزار شد، گفت: روزانه ۳۰۰ تن پسماند عفونی ناشی از فعالیت مراکزی مانند آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، دندانپزشکی ها و غیره در کشور تولید و بخشی از این پسماندها با پسماندهای عادی مخلوط می شود.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه به طور میانگین در کشور تنها ۲۵ درصد تفکیک زباله از مبدأ اتفاق می افتد، اظهار کرد: بیش از ۶ هزار تن پسماند در شهرهای ساحلی شمالی کشور و هشت هزار تن در شهرهای ساحلی جنوب کشور تولید می شود.

وی ادامه داد: معضل پسماندهای شهرهای ساحلی حادتر از دیگر شهرها است زیرا این پسماندها و ترکیبات و شیرابه های آن ها مستقیما وارد دریا شده و به سرعت از طریق زنجیره غذایی به بدن انسان ها بر می گردد که این امر در سلامت ساحل نشینان و شهروندان سراسر ایران تأثیرگذار است.

الماسی از سرطان زا بودن ترکیبات عالی پایدار پی سی بی ها و بیسفنول ها خبر داد و بیان کرد: این ترکیبات همچنین غدد درون ریز را تحلیل می برند که لازم است با اتخاذ تدابیری از ورود آن ها به دریا جلوگیری کرد؛ پسماندهای شهرهای ساحلی به خصوص پلاستیک ها، محیط زیست دریا را تحت تأثیر قرار می دهد و سالانه هزاران ماهی، لاک پشت های دریایی، کوسه ها و پستانداران دریایی در دام پلاستیک ها گرفتار می شوند و می میرند.

وی در ادامه مطرح کرد: مدیریت پسماند شهرهای ساحلی برای حفظ سلامت جامعه ضروری است زیرا زیستگاه های ارزشمند دریایی مانند مرجان ها که پشتیبان ذخائر شیلاتی کشور هستند به واسطه ورود پلاستیک ها و پسماندها در حال تخریب و نابودی هستند.

انتهای پیام/د/۱۱۰۵/س/