تازه های تکنولوژی » سخت افزار » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 250114
سه شنبه - 22 اسفند 1396 - 10:08

مژده به گیمرها: انویدیا خود را برای افول ماینینگ آماده می‌کند

،در یک خبر خوب برای گیمرها، شنیده‌ها حاکی از نگرانی انویدیا نسبت به افت احتمالی ارزش رمز ارزها در سال میلادی جاری است. چنین اتفاقی می‌تواند به شدت از تقاضا برای کارت‌های گرافیک بکاهد.

مژده به گیمرها: انویدیا خود را برای افول ماینینگ آماده می‌کند

به گزارش پایگاه خبری ربیع،در یک خبر خوب برای گیمرها، شنیده‌ها حاکی از نگرانی انویدیا نسبت به افت احتمالی ارزش رمز ارزها در سال میلادی جاری است. چنین اتفاقی می‌تواند به شدت از تقاضا برای کارت‌های گرافیک بکاهد.

اگر بازار را دنبال کرده باشید، احتمالاً می دانید اخیراً قیمت کارت‌های گرافیک کاهش یافته است و هم اکنون با صرف حدود ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان می‌توان یک کارت GTX 1070 یا با صرف حدود ۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان یک کارت GTX 1070 Ti تهیه کرد. قیمت کارت‌های GeForce GTX 1080 Ti نیز تعدیل شده است اما هنوز فاصله زیادی با قیمت‌های اصلی خود دارند. حالا بخش تولید انویدیا که تولیدات این کمپانی را به صنایع نیمه هادی تایوان (به اختصار TSMC) می‌سپارد، مشغول برآورد تأثیر افت تقاضای ماینرها بر روی زنجیره تولید و تنظیم سفارش‌ گذاری ها برای اجزای اولیه مورد استفاده در ساخت کارت‌ها است. آنچه که انویدیا را نگران کرده، افت احتمالی تقاضا است که می‌تواند انبوهی از کارت‌های گرافیک به فروش نرفته، آن هم مبتنی بر ریزمعماری تاریخ گذشته Pascal را بر روی دست این کمپانی باقی بگذارد. به نقل از مجله Digitimes، انویدیا محدودیت‌هایی را برای شرکای خود وضع کرده است که آنها را از تبلیغ توانایی‌های ماینینگ کارت‌هایشان و فروش مستقیم به ماینرهای بزرگ منع می‌کند. گفته می‌شود انویدیا از شرکای خود خواسته تمرکز خود را به گیمرها بازگردانند.

در کنار افت احتمالی تقاضا در بخش ماینینگ، ناظران از احتمال روی آوردن ماینرها به ASIC های بسیار مقرون به صرفه‌تر می گویند. ASIC ها مدارهای مجتمعی هستند که به طور اختصاصی برای استخراج یک یا چند رمز ارز طراحی شده‌اند و همین باعث می‌شود راندمان بسیار بهتری داشته باشند. اما عامل سومی نیز وجود دارد که بر بازار ماینینگ سایه افکنده و آن تهدید دولت‌ها است. هم اکنون بسیاری از دولت‌ها از نبود نظارت بر معاملات ناراضی هستند و ممکن است قوانین سخت‌گیرانه‌ای را وضع کنند. همین حالا هم حتی احتمال وضع مقررات تازه از ارزش رمز ارزها کاسته است، بنابراین وضع قوانین محدود کننده می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد.

هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از افزایش تبلیغات محصولات انویدیا است که گمان می‌رود با هدف پر کردن خلاء احتمالی پس از افت تقاضا باشد. از هنگامی که سودآوری پردازنده‌های گرافیکی روند نزولی به خود گرفته است، هر دو انویدیا و AMD از سرعت توسعه نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود کاسته‌اند و چرخه حیات محصولات نسل فعلی را افزایش می‌دهند. گفته می‌شوند انویدیا قصد ندارد تا پیش از فصل سوم امسال، تولید انبوه نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود را آغاز کند.