موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 554287
دوشنبه - 12 آذر 1397 - 16:58
دبیر پنجمین فستیوال آینه‌دار:

موسیقی هویتی با بخشنامه حفظ نمی‌شود/ برنامه‌های روز چهارم

دبیر فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران «آینه‌دار» گفت: با بخشنامه ـ چه سلبی چه ایجابی ـ کاری رخ نمی‌دهد. اگر می‌خواهیم فرهنگ و موسیقی هویتی را حفظ کنیم، مدیران باید نسبت به تصمیماتی که می‌گیرند، بیشتر توجه کنند.

موسیقی هویتی با بخشنامه حفظ نمی‌شود/ برنامه‌های روز چهارم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، علی مغازه‌ای دبیر پنجمین فستیوال آینه‌دار درباره حفظ فرهنگ توسط مردم و موسیقی نواحی و آیینی که در طول سالیان گذشته به دلایل مختلف دچار تزلزل شده است، گفت: جامعه‌شناسان و فرهنگ‌پژوهان معتقدند فرهنگ امری پویا است و با تحولات تاریخی و تکنولوژیکی خود را تطبیق می‌دهد. روزگاری بود که موسیقی روایتگر بود و تمام روایت‌ها با موسیقی انتقال پیدا می‌کرد، اما با اختراع دستگاه چاپ، موسیقی کارکرد روایتگری را خود را تا حدودی از دست داد و تاریخ شفاهی مکتوب شد. این دگرگونی گرچه فرهنگ و موسیقی را متوقف نکرد، اما کارکرد آن را تغییر داد و موسیقی در نمایش و سینما جلوه‌گر شد.

وی افزود: الان هم اگر تکنولوژی جامعه را به گونه‌ای دیگر پیش می‌برد، اما موسیقی کارکرد خودش را دارد و هرگز از بین نمی‌رود. گونه‌های موسیقی و افراد موسیقی‌دان از بین می‌‌روند، ما به دنبال ثبت روایت افراد هستیم تا آن موسیقی که به آن‌ها رسیده است، حفظ شود و ادامه پیدا کند. چون الان تحولات مثل قدیم کُند نیست و در کمتر از یک دهه تغییرات به شدت دیده می‌شود.
دبیر پنجمین فستیوال آینه‌دار درباره وظایف جامعه امروز ایران در قبال حفظ موسیقی هویتی و فرهنگی گفت: با بخشنامه کاری رخ نمی‌دهد، چه سلبی چه ایجابی. اگر می‌خواهیم فرهنگ را حفظ کنیم، باید نسبت به تصمیماتی که از سوی مدیران گرفته می‌شود بیشتر توجه کنیم. جامعه دارد زندگی عادی خودش را می‌کند، ممکن است با تصمیمات اشتباه جامعه را از روند عادی خود خارج کنیم. مثلاً در استان گلستان گاوداری به شیوه سنتی در ارتفاعات جنگل‌ها (گالش) ممنوع است، این موضوع خودبخود به تغییر فرهنگ گالش‌ها منجر می‌شود.

مغازه‌ای در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: سازهایی داریم که الان نوازنده‌اش را از دست داده، چون کسی دنبالش را نگرفته است. برخی روایت‌ها منسوخ شده‌اند یا در حال نابودی هستند، چون قدیم مردم حوصله داشتند و دو ـ سه ساعت پای روایت و قصه‌های افراد می‌نشست اما الان کسی حوصله یا فرصت این کار را ندارد، بنابراین باید این روایت‌ها را اگر هم نمی‌‌خواهیم ترویج کنیم، آن را ضبط و حفظ کنیم، چون بخشی از فرهنگ ما است.

وی درباره برنامه‌های امروز (دوشنبه ۱۲ آذر) گفت: ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی اجرای «گالِش و گودارِ شو نیشت» را داریم که  به استان گلستان (کردکوی، زیارت و گرگان) اختصاص دارد و آواز گالشی و ساز گوداری استرآبادزمین را شامل می‌شود. در سانس دوم و از ساعت ۲۱:۳۰ هم اجرای «کالِه تا چِکِل» ویژه استان مازندران (آمل، ساری و قائم‌شهر) را داریم که «دِتار، قِرنه و شادیانه‌های طبری» را شامل می‌شود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت به تیوالمراجعه کنند.

بر پایه این گزارش، نخستین دوره «آینه‌دار» سال ۹۲ با محوریت شرق و جنوب شرق ایران برگزار شده است. دوره دوم در سال ۹۴ به موسیقی حاشیه خلیج فارس (هرمزگان، بوشهر و خوزستان) پرداخته است. دوره سوم در سال ۹۵ به دامنه جنوبی زاگرس شامل موسیقی اقوام لر، لک و بختیاری اختصاص داشت و دوره چهارم در سال ۹۶، موسیقی ترک‌زبانان ایران را پوشش داد. امسال و پنجمین دوره آینه‌دار به نوار شمالی دریای خزر اختصاص دارد.

انتهای پیام/