ابراهیم قربانی » پیشخوان » شهرستان های اصفهان » کاشان
کد خبر : 1017943
سه شنبه - 17 خرداد 1401 - 15:45

موازی کاری اداری و تعدد نهادهای مرتبط با میراث، آفت این حوزه است

سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گرشگری کاشان صبح سه شنبه در نشست صمیمی و هم اندیشانه با رسانه ها با تاکید بر غنای تمدنی و دارایی های تاریخی ارزشمند در کاشان گفت: اداره میراث فرهنگی کاشان به دلیل کمبود اعتبارات و نیروی اداری در حوزه نگهداشت و پاسداشت این حجمِ متنوع از اثر تاریخی نمی‌تواند به تنهایی انجام وظیفه کند.

موازی کاری اداری و تعدد نهادهای مرتبط با میراث، آفت این حوزه است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گرشگری کاشان صبح سه شنبه در نشست صمیمی و هم اندیشانه با رسانه ها با تاکید بر غنای تمدنی و دارایی های تاریخی ارزشمند در کاشان گفت: اداره میراث فرهنگی کاشان به دلیل کمبود اعتبارات و نیروی اداری در حوزه نگهداشت و پاسداشت این حجمِ متنوع از اثر تاریخی نمی‌تواند به تنهایی انجام وظیفه کند.
به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، احمد دانایی نیا با اشاره به وجود بافت ارزشمند ۴۷۰ هکتاریِ تاریخی در کاشان تصریح کرد: این وسعت بزرگ و پویا و دارای هیاهوی زندگی و تکثر ابنیه در میان شهرهای تاریخی کشور کم نظیر است لذا شهری با داشتن این سرمایه ارزشمند، همه مردم و ارگانها به شکل مستقیم و غیرمستقیم باید در حفاظت و نگهداشت آن وارد میدان شوند و درباره‌اش احساس مسئولیت کنند.
وی با مردود دانستن تفکر مسئولیت به تنهاییِ میراث در حوزه حفط ابنیه تاریخی خاطرنشان کرد: اگر مردم و مسئولین در کنار اداره میراث فرهنگی به میدان نیایند و بافت تاریخی بیمارِ کنونی کاشان ساماندهی و مراقبت نشود، وسعت ارزشمند ۴۷۰ هکتاری بافت تاریخی کاشان به مرور کم و کمتر خواهد شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان با تاکید بر این که در ادبیات گفتاری باید بین بافت فرسوده و بافت تاریخی تفاوت قائل شد افزود: بافت تاریخی جغرافیایی ارزشمند، دارای هویت و زنده و پویاست اما بافت فرسوده را باید نوسازی کرد.
دانایی نیا یکی از آفت‌ها و مشکلات عمده در بحث مدیریت و نگهداشت مواریث تاریخی کاشان را تسلط برخی ادارات مانند اوقاف بر چندی از بناهای تاریخی و موازی‌کاری برخی ادارات در این بخش دانست و یادآور شد: میراث، اوقاف، شهرداری و برخی زیرمجموعه های مستقر در فرمانداری در رده های اول و دوم بحث میراث فرهنگی قرار دارند که طبیعتا این گستردگی مسئولیتها بدون ایجاد اتاق فکر و تفاهم، به رشد و شکوفایی بافت تاریخی کاشان منجر نخواهد شد.
وی یکی از نقاط مثبت حوزه میراث فرهنگی کاشان را،دغدغه مندی کنشگران مردمی و فعالان مدنی و رسانه‌ای این حوزه دانست و گفت: برخلاف دیگر شهرها، وجود این پتانسیل به عنوان چشم بینای حوزه میراث در کاشان باعث می شود فعالیتها و تحرکات اداری در بخش فعالیتهای میراثی با حساسیت روبرو شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان در ادامه از نایین، زواره، اردستان و کاشان به عنوان چهار شهر دارای بافت تاریخی اصیل و ارزشمند در حاشیه کویر مرکزی ایران نام برد و یادآور شد: زلزله سال ۵۷ در طبس باعث نابودی بخش عمده بافت تاریخی این شهر شد حال آن که می‌توان جلوی آسیب غیرطبیعی به مواریث تاریخی کاشان را سد کرد.
دانایی نیا با بیان این که در ادبیات کشورهای پیشرفته،به جای میراث فرهنگی از عنوان درستِ «ثروت فرهنگی» یاد می کنند افزود: در همه دنیا به داشته ها و ثروت فرهنگی خویش افتخار می‌کنند،لذا داشته و دارایی ملی که از گذشتگان به ما رسیده را به عنوان سرمایه جمعی باید حفاظت کرد.
وی با اشاره مجدد به سنگینی کار در حوزه میراث فرهنگی یادآور شد: وجود ۶۰ الی ۷۰ نمونه از تاسیسات گردشگری و ۳۵ تا ۴۰ سایت بومگردی در کاشان و علاقمندان دیگری که با عشق و علاقه دارای پرونده آغاز فعالیت در این حیطه اند، به عنوان نمادهای رابطه مستقیم مردم با بافت، سرمایه ای است که باید آن را محترم شمرد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان با یادآوری رویکرد دوره جدید مدیریتی این اداره در تبادل نظر و گفت‌‎‌وگو با مردم نیز یادآور شد: شنیدن نقطه نظرات کسبه و دلسوزان شاغل در بازار کاشان برای ساماندهی این داشتۀ غنی تاریخی که در ادامه در صدد ایجاد شورای راهبردی بازار هستیم و اخیرا حضور در روستاهای دارای پتانسیل گردشگری کاشان و البته برنامه‌ای که جهت گفت‌وگو با مردم محلات بافت تاریخی از طریق مساجد به دنبال آن هستیم، از جمله امور مورد تاکید در دوره جدید کاری ما هست و خواهد بود.
دانایی نیا همچنین با بیمارگونه و نابسامان خواندن وضعیت بازار کاشان افزود: این سرمایه ارزشمند سه کیلومتری و غنیِ تاریخی و در عین حال دارای برخی صدمات و آسیب‌ها،از حیث حقوقی ۵۰ تا ۶۰ درصد آن در مالکیت اوقاف است و لازم است با تفاهم و گفت‌و‌گویِ بین دستگاهی درباره ساماندهی آن به نتیجه مطلوبی رسید.
وی در ادامه با تاکید بر این که میراث فرهنگی در بحث حفاظت و مراقبت از بافت و مواریث تاریخی شهرستان اهل عقب نشینی و تعارف نیست یادآور شد: طی یکی دو روز اخیر در مورد یک ساخت و ساز غیر اصولی و بی ضابطه در یکی از خیابانهای بافت تاریخی شهر،سریعا وارد موضوع و برخورد با تخلف شدیم اما در عین حال اصرار داریم که حتی المقدور از تقابل ها و رودرویی های اداری و بین دستگاهی نیز حذر کنیم.

ابراهیم قربانی