استانها » تهران » تولیدی » فریبا میرزایی » گزارش-مصاحبه » مصاحبه تفضیلی
کد خبر : 861115
دوشنبه - 29 مهر 1398 - 09:04
گام های موثر شهردار جوان صباشهربرای شهروندان قابل تقدیر است

مهندس کریمی شهردار صباشهر: تمرکز خود را روی توسعه شبکه معابر شهری، سرانه‌های فرهنگی، ورزشی تفریحی  صباشهر گذاشتیم

مهندس کریمی شهردار صباشهر عنوان کرد: تمرکز خود را روی توسعه شبکه معابر شهری، سرانه‌های فرهنگی، ورزشی تفریحی  صباشهر گذاشتیم.

مهندس کریمی شهردار صباشهر: تمرکز خود را روی توسعه شبکه معابر شهری، سرانه‌های فرهنگی، ورزشی تفریحی  صباشهر گذاشتیم

  به گزارش پایگاه خبری ربیع، مهندس کریمی شهردار صباشهر عنوان کرد: تمرکز خود را روی توسعه شبکه معابر شهری، سرانه‌های فرهنگی، ورزشی تفریحی  صباشهر گذاشتیم.

در هفته دولت برنامه شهرداری صباشهر چه بود و چه پروژه‌هایی افتتاح شد؟

با توجه به برنامه‌ای که ابتدای سال ۹۸ اعلام کردیم، افزایش ۴۰۰ درصدی سرانه ورزشی را در نظر گرفته بودیم. برای تحقق این موضوع به زودی سالن‌ ورزش‌های رزمی و خانه کشتی صباشهر در شهرک ویره به مساحت ۴۰۰ مترمربع مورد افتتاح شد.

دومین افتتاحیه در هفته دولت، افتتاح رمپ ورودی از اتوبان ساوه به صباشهر است که خوشبختانه بعد از ۲۳ سال پیگیری و چشم‌انتظاری، مردم می‌توانند به صورت مستقیم از اتوبان ساوه به صباشهر دسترسی داشته باشند. حدود ۱۰ کیلومتر مسافت ورود به مرکز شهر نیز کوتاه خواهد شد. این کوتاه شدن راه به مصرف انرژی و مدیریت زمان و ایجاد رونق در شهرمان کمک خواهد کرد.

در هفته دولت کلنگ‌زنی دو پروژه را داشتیم مقدمات این دو پروژه فراهم شده است و به زودی کلنگ‌زنی خواهیم کرد. در شهرک ویره بحث آسیب‌های اجتماعی بسیار است به همین خاطر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مجموعه فرهنگی رسول اکرم را در ۴ طبقه احداث خواهیم کرد. برنامه ما این است تا  شهرداری تمرکز و منابع مالی خود راروی پروژه‌هایی بگذارد که عام المنفه و زیرساختی است.

ما در هفته دولت شاهد راه‌اندازی سامانه تحت وب جامع شهرداری صباشهر به عنوان اولین شهرداری در سطح استان تهران داشتیم. پس از افتتاح میز خدمت الکترونیکی در دهه فجر در هفته دولت شاهد این هستیم که مجموعه نرم‌افزار جامع شهرداری به بهره‌برداری می‌رسد. این سامانه با توجه به اینکه تحت وب عمل می‌کند، ‍دوطرفه است.

پایلوت آن را استان تهران در نظر گرفتیم. با این سامانه دیگر نیازی نیست تا مخاطبین ما برای هر مرحله از پرونده خود به ما مراجعه حضوری داشته باشند. گزارش روند هر مرحله از پرونده‌شان به صورت پیامک به مالکین اطلاع‌رسانی خواهد شد.

با رمز و کد کاربری که در اختیار مالک قرار می‌دهیم، می‌تواند از محل سکونت یا محل کار خود وارد سیستم شود و از خدمات سامانه بهره‌مند شود. پرداخت، ثبت درخواست و ارائه مدرک از جمله خدمات این سامانه است. راه‌‌اندازی این سامانه باعث مدیریت زمان و کاهش شبهات در محاسبات خواهد بود و تحولی را در شهرداری صباشهر ایجاد خواهیم کرد. به نظر من این سامانه در سالم‌سازی مجموعه اداری و مبارزه با فساد اداری کمک بزرگی خواهد کرد.

شرایط را برای سواستفاده‌های احتمالی از بین خواهد برد. نظارت مجموعه مدیریتی در سطح شهرداری افزایش خواهد یافت. این یکی از پروژه‌ّهایی است که در هفته دولت  به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد. البته از ابتدای سال جاری به صورت آزمایشی فعالیت آن آغاز شده، مراحل آموزش آن نیز طی شده است. به صورت موازی دو ماه با سیستم دستی قدیمی مجموعه کار کرده است.گره‌هایی که در کار بوده، برطرف شده است. این سامانه هم‌اکنون آمادگی آن را دارد تا از هفته دولت خدمات را به مردم عرضه کند.

در شهرک ویره چه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که باعث شد شهرداری صباشهر مجموعه فرهنگی احداث کند؟

متاسفانه کم‌برخوردارترین محله صباشهر، شهرک ویره است. سالیان سال به خصوص در بحث سرانه‌ها مورد غفلت واقع شده است. هم‌اکنون ما تمرکز خود را روی توسعه سرانه‌های فرهنگی و ورزشی شهرک ویره گذاشتیم به این صورت از آسیب‌های اجتماعی آنها جلوگیری می‌کنیم.

چندین طرح خوب هم در این زمینه به صورت همزمان اجرایی می‌کنیم. یکی از طرح‌ها مربوط به مبارزه با مواد مخدر است.

دیگری طرح تربیت سفیران زن است که با همکاری امور بانوان فرمانداری شهرستان شهریار اجرایی می‌شود. دوم طرح دائمی جمع آوری معتادین متجاهر است. با همکاری دادستان، فرماندار، ریاست کلانتری صباشهر و فرمانده بسیج صباشهر کمیته فرعی مقابله با مواد مخدر در صباشهر ویژه این شهر تشکیل شده است.

به صورت هفتگی این طرح را اجرایی می‌کنیم. مهمترین طرح آموزش و صیانت از جوانان و نوجوانان شهر است که با توجه به توزیع گسترده مواد مخدر در معرض خطر قرار دارند. این موضوع در کمیته آموزش در ستاد مبارزه با مواد مخدر صباشهر برنامه‌ریزی شده است.

با شروع مهرماه در مدارس طرح جامع آموزش به خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان را اجرایی می‌کنیم. سومین برنامه ما در بحث آسیب‌های اجتماعی در ویره، ساماندهی مکان‌ها و معابری است که در سنوات گذشته محل توزیع و استعمال مواد مخدر بوده است مانند خیابان سه‌شنبه بازار که دو ماهه است که عملیات زیرسازی آن انجام می‌شود. با مالکین توافق کردیم.

از گذر ۸ متری که توزیع‌کنندگان برای توزیع مواد استفاده می‌کردند به یک گذر ۲۰ متری تبدیل شده است. پارکی که در این خیابان واقع بود، احیا می‌شود. ساختمانی برای استقرار بسیج در آن خیابان احداث می‌شود. تقریبا این خیابان که قلب توزیع مواد مخدر در شهرک ویره بوده، ساماندهی می‌شود.

پروژه بعدی طرح جامع سامانه پایش تصویری شهر است. البته این موضوع مطالبه مردم بود و قرار است در سطح شهر اجرایی شود. حال با همکاری اعضای شورای شهر و هدایت فرماندار طرح مطالعاتی این پروژه آماده شده است، حدود ۲۳ دوربین مجهز که قابلیت پلاک‌خوانی دارند را در نظر گرفتیم.

این دستگاه‌ها در بحث نظارتی و ارتقا امنیت سطح شهر ما  نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. این طرح آماده شده است.ردیف اعتباری یک میلیارد تومانی هم برای ایجاد بستر و زیرساخت لازم ـفیبرنوری- در نظر گرفتیم. انشالله به زودی مراحل انتخاب پیمانکار و اجرای پروژه آغاز می‌شود.

این پروژه در بحث امنیت در سطح شهر به خصوص در شهرک ویره کمک شایان توجه‌ای خواهد کرد. از این سیستم به آسانی برای پایش تصویری و جلوگیری از جرم در آن منطقه بهره می‌بریم.

موضوع بعدی که از بدو ورود به شهرداری بنده بسیار پیگیر بودم، بحث ساماندهی لکه صنعتی صباشهر است. مطالعات اولیه طرح انجام شده است. دستور ویژه استاندار برای ساماندهی لکه صنعتی در حرایم شهرها را داریم. ما اولین شهر استان تهران هستیم که لکه صنعتی در حریم شهرمان را برداشت کردیم. مسیر قانونی برای تعیین و تکلیف و الحاق به شهر یا تبدیل آن به منطقه صنعتی یا صنفی قانونی در حال طی شدن است. این طرح‌ّها در یک سال اخیر مراحل اولیه را گذرانده‌اند و هم‌اکنون آماده اجرا هستند.

ما دو پروژه در مورد سرانه تفریحی صباشهر داشتیم که همزمان با شروع کار بنده در هفته دولت سال گذشته برنامه‌ریزی‌های آن انجام شد. برنامه ما برای افزایش ۷۰ درصدی سرانه تفریحی نوشته شد. از سال گذشته شاهد کلنگ‌زنی دو پروژه پارک بحران به مساحت ۵۰ هزار متر مربع و پارک ساحلی کبودین به مساحت ۱۳ هزار متر مربع بودیم.

این دو پروژه هم‌اکنون پیشرفت خوبی داشته‌اند. پروژه پارک ساحلی کبودین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قطعا تا دهه فجر ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسانیم. اما پروژه پارک بحران ابعاد گسترده و فازهای مختلف داشت به همین خاطر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بزرگترین سالن چندمنظوره ورزشی شهرستان شهریار در این پروژه تعریف شده است. با توجه به افزایش هزینه‌‌ها  در این سال‌ّها پیشرفت خوبی داشته است. ساخت استخر صباشهر را داریم که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به بخش خصوصی پیشنهاد دادیم تا برای ۵۰ درصد باقیمانده همکاری کنند.

چگونه از ظرفیت بخش خصوصی در انجام پروژه ها بهره می‌گیرید؟

همکاری با بخش خصوصی همواره مورد نظر سازمان مدیریت برنامه استان تهران و هم مجموعه استانداری و فرمانداری شهرستان شهریار بود تا شهرداری از ظرفیت این بخش بهره ببرد. در پارک بحران زیرساخت‌های لازم را پیش‌بینی کردیم تا در زمان بحران مکانی برای اسکان مردم باشد.

حدود ۲۰ هزار نفر می‌توانند در این پارک مستقر شوند. مجموع این دو پارک ۷۰ درصد از سرانه تفریحی ما را افزایش می‌دهند و این سرانه را از ۸/۱ متر به ازای هر نفر به ۳مترمربع به ازای هرنفر می‌رسانند. اگر به ۳ متر مربع به ازای هرنفر برسیم، عدد قابل قبول برای یک شهر در استان تهران است و تقریبا به متوسط رو به بالاسرانه رفاهی می‌رسیم.

در بحث سیما و منظر برنامه‌ای داریم. المان‌های مختلف در سطح شهر نصب می‌شود. شهر ما متشکل از نقاط منفصل و مناطق مسکونی با قدمت بالا است. تضاد بصری در شهرما بسیار است. در ۲۳ سال گذشته اتصال این ویژگی‌ها کار دشواری بوده است. هر محله ویژگی خود را دارد.

بافت شهری و هویت شهری هویت واحدی نیست و برای هر محل باید برنامه مشخصی داشته باشیم. به عنوان مثال در محله اسلام آباد و قاسم آباد رودخانه شادچای داریم یا در شهرک مصطفی خمینی محلات بافت دیگری دارند. کار مطالعاتی برای ساماندهی سیما و منظر در حال انجام است. فکر می‌کنم تا پایان سال یک نقشه راه برای این موضوع تهیه شود تا در بودجه سنواتی یک ردیفی را مختص ساماندهی مناظر شهری در هر محل در نظر بگیریم.

در موضوع سرمایه‌گذاری، صباشهر به نسبت شهرهای هم تراز یا بالاتر از خودش از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده می‌کند. این موضوع حاصل تلاش همکاران من در شورای سرمایه‌گذاری و کمیته سرمایه‌گذاری صباشهر است. درمانگاه ویره را دهه فجر سال گذشته کلنگ‌ زدیم و  از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم. ۳۰ درصد را شهرداری مشارکت کرده است.

برای ۷۰ درصد باقیمانده نیز سرمایه‌گذار یافتیم و با هم تفاهم رسیدیم تا از این ظرفیت برای تکمیل درمانگاه بهره ببریم. هزینه تکمیل و تاسیس درمانگاه یک میلیارد تومان بوده است. با سرمایه‌گذاری باری از دوش شهرداری برداشته می‌شود و شهرداری هم متولی این پروژه‌ّها نیست و باید مدیریت اینگونه خدمات را واگذار کنیم.

برای تکمیل استخره ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده است که با همکاری بخش خصوصی پیش می‌بریم. امسال شاهد تکمیل فاز دوم نیروگاه ۲۵ مگابایتی برق صباشهر هستیم و می‌تواند روزنه امید برای شهرستان شهریار و شهرهای همجوار ایجاد کند و همه از این نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در آینده نزدیک نیز برق وارد مدار مصرف می‌شود. این نیروگاه نیز سرمایه‌گذاری  ۱۱۰ میلیارد تومانی در شهرستان شهریارداشته است. این سرمایه‌گذاری‌ها نمونه خوب برای سرمایه‌گذاران منطقه است و این پیام را به آنها می‌رساند که ما پتانسیل داریم و سرمایه‌گذاران تحت حمایت ما و تمام زیر مجموعه ها قرارخواهند گرفت.

در شهرهای دیگر غالبا روی ساختمانهای تجاری و اداری و ابنیه‌ها و مجموعه‌های رفاهی تفریحی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما ما در بحث‌های خدماتی مانند استخر و درمانگاه و  نیروگاه سرمایه‌گذار را وارد شهرمان می‌کنیم. ایجاد جذابیت در این حوزه‌ّها برای سرمایه‌گذار کار دشواری است اما وقتی این اتفاق‌ها در شهر رخ داده است می‌توانم به دوستان سرمایه‌گذار این پیام را بدهم که مجموعه شهرداری وشورای شهر صباشهر با آغوشی باز از آن‌ها استقبال می‌کنند.

شما یک سال است که  مدیریت شهری صباشهر را به عهده دارید، چه مشکلاتی را پیش‌بینی می‌کردید و هم‌اکنون با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

بنده به عنوان استاد دانشگاه سال‌ها در صباشهر مشغول به کار بودم. عمده مشکلات نگاه نامهربانانه مسئولان استانی و شهرستانی به شهرهای جنوب شهرستان یا به غرب استان تهران بوده است. هیچ وقت سرانه‌ها مورد ارزیابی قرارنگرفته‌اند.

وقتی مدیران سابق هزینه‌ کردند، هیچ‌گاه ملزم نبودند تا گزارش دهند که با بودجه‌ها برای سرانه ورزشی چه کردند و چرا سرانه ورزشی هم‌اکنون باید ۱۰ سانتی‌متر باشد. این اعداد قابل ارزیابی بوده است و نیازی نبود کار خاصی انجام دهند. خیلی راحت وضع موجود را تقسیم بر جمعیت شهر می‌کردند.

رشد جمعیت هم مشخص است و ما میدانیم که تا سه ماه آینده چگونه به متوسط شهرستان خود را برسانیم. در چند سال اخیر فرماندار نگاه عادلانه‌ای به موضوع داشت و خیلی به ما کمک کرد تا گره‌ّها را راحت باز کنیم. اجازه دادند تا ریسک کنیم و عقب ماندگی زیرساختی را جبران کنیم.

همه سرانه‌ها زیرشاخص شهرستان هستند. در ابتدا هدف اول خودمان را مشخص کردیم. می‌دانستیم چه زیرساخت‌ّهایی در اینجا نیاز است، چه سرانه‌هایی پایین هستند، چه معضلات و مشکلاتی داریم. به تمام این مسائل آگاه بودیم.

برای همه این معضلات راه‌حل هم داریم. بزرگترین مشکل من پیش از آنکه مدیریت این بخش را به عهده بگیرم، ساماندهی راه‌ّهای مواصلاتی بین محلات صباشهر بود.

شبکه ارتباطی و راه بسیار ضعیف بود. محله‌ّها دسترسی مناسبی به هم نداشتند. صباشهر ۶ محله و روستا دارد که توسعه یافتند. شهر با ۲۳ سال سابقه شهرداری از لحاظ راه بسیار ضعیف عمل کردند.

برنامه ما برای توسعه شبکه راه‌ها و احیا دسترسی‌ها تنظیم و در بدو ورود تصویب شد و در قالب برنامه سه ساله مورد تایید اعضای شورای شهر قرار گرفت. البته در برنامه توسعه پنج ساله هم در نظر گرفتیم.

در سه سال اول توسعه شبکه راه‌ها را در نظر داریم. اولین فعالیت پروژه ورودی صباشهر در جاده ادران -شهریار است که تقاطع غیرهمسطح با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان تعریف شده است. پیمانکار آن انتخاب شده است و به زودی کار اجرایی آن آغاز می‌شود.

دومی ورودی از اتوبان ساوه است که مردم بسیار پیگیری کردند و شهرداران به جد پیگیر بودند اما محقق نشد. این پروژه به زودی افتتاح می‌شود. تعریض ورودی جنوبی شهرمان جاده قندیشاد به صباشهر را داریم و در حال اجرا است. تکمیل رینگ شهرک مصطفی خمینی را از سال گذشته در دستور کار خود داشتیم.

یک فاز اجرایی شده است و از میدان شهدای گمنام تا میدان معلم آسفالت کاری شده است. تا پایان شهریور ماه هم پیمانکار برای تکمیل فاز نهایی و زیرسازی و آسفالت خیابان زمزم انتخاب می‌کنیم. دومین رینگ شهری است که در زمان مدیریت من تکمیل می‌شود.

اولین  رینگ شهری هم بلوار فرخنده خاتون بود که رینگ جنوبی شهرک ویره محسوب می‌شود. بلافاصله تعریض خیابان چمران که محله اسلام آباد را به ویره متصل می‌کند را در دستور کار قرار دادیم. پیمانکار انتخاب شده است و به زودی مراحل اجرایی آن هم آغاز می‌شود.