اهمیت و دقت رتبه بندی الکسا

حال این سوال برای ما پیش می آید که چرا رتبه الکسا برای مدیران وب سایت ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و آیا این رتبه بندی بر پایه معیارهای دقیقی صورت می پذیرد؟ واقعیت امر این است که آمار این وب سایت الزاما دقیق و براساس معیارهای واقعی نیست. این رتبه بندی تا حدودی مبتنی بر محاسباتی فرضی و احتمالی است، چرا که منبع اصلی جمع آوری اطلاعات وب سایت الکسا ، تولباری است که در پاراگراف قبل به آن اشاره شد.

البته روش دیگری نیز برای بررسی دقیق یک وب سایت وجود دارد و آن هم این است که با خرید یکی از پلان های ارائه شده توسط الکسا ، وب سایت خود را در این سرویس ثبت نمایید. پس از آن الکسا یک کد اسکریپت مخصوص در اختیار شما قرار می دهد که بایستی آن را در قسمت head سایت خود قرار دهید. هنگامی که این کار به پایان رسید ، الکسا یک بررسی کلی از سایت شما انجام داده و اطلاعات و ورودی های سایت شما را با دقت بسیار زیادی به ثبت می رساند. این مسئله می تواند در تعیین دقیق تر رتبه سایت موثر باشد.

در صورت وجود یکی از این دو روش ذکر شده ، ترافیک سایت به درستی محاسبه شده و موجب کاهش رتبه الکسا سایت می شود.

 

رتبه الکسا

 

رده بندی سایت الکسا بر اساس فاکتورهای متعددی عرضه می گردد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

ترافیک سایت

ترافیک وب سایت یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کار اینترنتی به شمار می آید. با وجود این تصور عام که ترافیک وب سایت به معنای تعداد بازدید از آن سایت است ، اما این دو مفهوم دقیقا مشابه یکدیگر نمی باشند. اگرچه ترافیک سایت با تعداد بازدیدکنندگان رابطه مستقیمی دارد ، اما مسلما ترافیک وب سایت معنای گسترده تری دارد و شامل مقدار اطلاعاتی است که بین وب سایت و کاربران (بازدیدکنندگان) مبادله می شود. با افزایش ترافیک سایت ، رتبه سایت بهبود پیدا کرده و کیفیت بازدیدکنندگان سایت شما نیز بالاتر می رود.

مدت زمان حضور کاربر

هر چه کاربران زمان بیشتری را در یک سایت سپری کنند ، الکسا اهمیت و اعتبار بیشتری را برای آن سایت قائل شده و رتبه بالاتری را برای آن در نظر می گیرد. افزایش مقدار این گزینه در گذر زمان یکی از عوامل موثر در پیشرفت سایت تلقی می گردد و باعث بهبود رتبه الکسا می شود.

تعداد صفحات مشاهده شده توسط هر کاربر

اگر سایت شما برای کاربران جذاب باشد ، آن ها راغب خواهند شد تا صفحات دیگر سایت را نیز مشاهده نمایند. این مسئله نیز می تواند یک فاکتور مثبت در رتبه بندی الکسا قلمداد شده و سایت شما به نسبت سایتی که کاربران صفحات کمتری را مشاهده کرده و زودتر آن را ترک می کنند ، از اولویت بالاتری برخوردار می گردد.

بانس ریت (Bounce Rate)

بانس ریت یک اصطلاح عام در بازاریابی آنلاین می باشد و عبارت است از نسبت تعداد کاربرانی که بلافاصله بعد از دیدن یک صفحه ، از سایت خارج می شوند به تعداد کل کاربران. هرچه بانس ریت سایت بالا باشد ، نمایانگر این مسئله است که وب سایت موردنظر در تشویق کاربران برای مشاهده دیگر صفحات موفق عمل نکرده است. بانس ریت پایین یکی از عوامل مثبت در رتبه الکسا به شمار می رود.

ورودی از موتورهای جستجو

هرچه سایت شما تعداد بالای ورودی از موتورهای جستجو نظیر گوگل داشته باشد ، از نظر الکسا یک سایت مفید تلقی شده و از جایگاه بهتری برخوردار خواهد شد. البته برعکس این قضیه به هیچ عنوان صحیح نخواهد بود. یعنی اگر سایت شما از رتبه الکسای خوبی برخوردار باشد ، به هیچ عنوان به معنای بهبود سئوو جایگاه سایت در گوگل نمی باشد.

بک لینک از سایت های معتبر

اگر لینک سایت شما در وب سایت هایی که از رتبه الکسا خوبی برخودار هستند وجود داشته باشد ، رتبه الکسای سایت شما نیز بهتر خواهد شد. هرچه تعداد لینک ها و کاربرانی که از طریق این لینک ها وارد سایت شما می شوند بیشتر باشد ، تاثیر آن در رتبه بهتر خواهد بود.