رییس شورای اسلامی استان اصفهان در نشست مشترک شورای استان با مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، عنوان کرد:

 معضلات ساختاری در نظام اداری یکی از موانع مهم تحقق توسعه روستایی است/  بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین هستند

رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در ۶۰ سال گذشته سهم زیادی از درآمدهای دولت به طور مستقیم در توسعه شهرها هزینه و در شهرها جذابیت‌های کاذبی ایجاد شده که تمایل به مهاجرت را تشدید کرده و عملا روستاها مغفول مانده است.

 معضلات ساختاری در نظام اداری یکی از موانع مهم تحقق توسعه روستایی است/  بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین هستند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در ۶۰ سال گذشته سهم زیادی از درآمدهای دولت به طور مستقیم در توسعه شهرها هزینه و در شهرها جذابیت‌های کاذبی ایجاد شده که تمایل به مهاجرت را تشدید کرده و عملا روستاها مغفول مانده است.

عبدالله کیانی پیش ازظهرامروز (چهارشنبه )در نشست مشترک شورای استان با مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: جلب سرمایه گذاری و افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی نقشی کلیدی در توسعه روستایی بازی می کند. کشورهای دنیا با اعطای اعتبارات جهت ترویج فناوری جدید، توسعه تعاونی‌های اعتبار روستایی، بانک های محلی و سهمیه برای مناطق محروم تر و با توزیع اعتبارات از طریق فعالیت های غیر بانکی، مانند موسسات واگذاری و توسعه زمین و تضمین اعتبارات، تجارب ارزنده ای در توسعه روستایی داشته اند. کمک ها باید ضابطه مند باشد و باعث افزایش تولید شود و گام ششم توسعه صنایع روستایی و دستی است.

وی افزود: موج مهاجرتی روستا به شهر طی تقریبا ۵۰ سال گذشته در ایران به صورت مداوم وجود داشته است. امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین شده است. این آمار در سال ۱۳۳۵ تنها ۳۰ درصد بوده است. اما این روند کاهش جمعیت و سیل گسترده مهاجرت روستایی به چه علت یا علت‌هایی بوده است. نگاهی به مسایل جمعیتی روستا نشان می‌دهد موج مهاجرت روستاها به شهر در ایران تحت تاثیر چند عامل مهم بوده و ابتدا اجرای پروژه‌های عمرانی در شهرها بوده است.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در ۶۰ سال گذشته سهم زیادی از درآمدهای دولت به طور مستقیم در توسعه شهرها هزینه و در شهرها جذابیت‌های کاذبی ایجاد شده که تمایل به مهاجرت را تشدید کرده و عملا روستاها مغفول مانده است. دومین عامل مهاجرتی روستاها وضعیت بد معیشتی در روستاها است، نبود امکانات و فقر رو به تزاید روستایی باعث شده تا روستاییان به امید پیدا کردن فرصت های شغلی بهتر روستا را رها و با هدف دستیابی به زندگی بهتر حاشیه نشین شهری شوند.

نیروی کار روستا باعث توسعه شهری شده است

وی اظهار کرد: بنابراین نیروی کار روستا باعث توسعه شهری شده است اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران عمده سرمایه گذاری بر صنایع مونتاژ بوده است و هیچ پایه و ریشه ای در بخش تولید داخلی نداشته است و عملا شهرها ویترین فریبنده ای از توسعه بوده اند و شهرها توان جذب نیروی کار روستا را نداشته است اما سوال این است آیا مهاجرت از روستاها به شهرها باید متوقف شود؟

رییس شورای اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: مهاجرت به خودی خود امر ناپسندی نیست بلکه وقتی ایجاد معضل می کند که بی رویه اتفاق افتد و فرد مهاجر نتواند در نظام اقتصادی شهر جذب شود. تقریبا تمام برنامه های دولت ها در سراسر جهان برای کنترل نرخ مهاجرت روستایی به شهری با شکست روبرو بوده است و هیچ دولتی و هیچ برنامه ای نتواسته در هیچ کجا جلوی مهاجرت به شهرها را بگیرد. لذا آینده جهان، آینده شهری است و جهان به سوی شهری شدن پیش می رود و شهرها امروزه نقش بسیار عمده ای در تولید بازی می کنند و عملا موتور محرک  اقتصاد کشورها هستند.

 رییس شورای اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: با ترویج و آموزش می توان به روستاییان آموخت که بین اصلاح رفتارهای آنان با تولید محصول بیشتر رابطه ضروری وجود دارد، باید عملا به آنها نشان داد که چگونه با استفاده از بذرهای اصلاح شده، روش های اصلاحی موفق و استفاده از دانش روز می توان به محصول و عایدی بیشتر دسترسی پیدا کرد.

کیانی تصریح کرد: روش های آبیاری در کشور باید مرتب مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفته و تغییرات لازم برای هر چه کمتر تلف شدن این منبع گران بهاء اعمال شود. اتخاذ اصول قوانین آب، اصلاح مدیریت و برنامه ریزی منابع آب، خصوصی سازی و ایجاد تشکل‌های مشارکتی و تعاونی و ایجاد و ترویج مکانیزم بازار و قیمت، از جمله سیاست هایی است که توسط سازمان خوار و بار جهانی برای بهره برداری پایدار از منابع آب پیشنهاد شده است گام چهارم کمک به توسعه تعاونی های روستایی است.

وی تاکید کرد: دولت باید حمایت خود را از تعاونی های روستایی که در عمل موفق بوده اند و توانسته اند خود را نشان دهند توسعه دهد. کمک های آموزشی، تکمیلی و مالی به آنها بدهد. توسعه بخش تعاونی در روستا تجربه موفقی در دنیا داشته و دولت باید به تعاونی های روستایی با دیدگاهی نو و تازه نگاه کند و در تقویت آنها بکوشد.

جلب سرمایه گذار در بخش کشاورزی نقشی کلیدی در توسعه روستایی دارد

کیانی اضافه کرد: تقویت صنایع روستایی و کشاورزی باید بیش از پیش مورد نظر قرار گیرد، انواع صنایع غذایی که شامل صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی و سلولزی می شود باید در دستور کار قرار گیرد و دولت طرح ها و برنامه هایی برای کمک به شکل گیری و رشد این صنایع به عنوان بخشی مکمل در جوار بخش کشاورزی و فعالیت های مربوط به آن داشته باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این صنایع دستی نیز یکی از راههای کسب درآمد خانوار روستایی است که اکنون با صادرات آن، افق های مالی جدیدی را به روی روستاییان باز شده است. حمایت های دولتی می تواند به تقویت چنین راه های اشتغالی کمک کند و ضمن جلوگیری از مهاجرت به مدیریت بومی او محلی نیز امکان مشارکت و مدیریت توسعه مناطق روستایی را بدهد.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: تجارب کشورهای موفق در توسعه روستایی نشان می دهد که یکی از مهمترین راهکارهای اشتغالزایی، تولید ارزش افزوده از طریق ایجاد اشتغال با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها است. صنایع تبدیلی برای تبدیل محصولات مختلف کشاورزی، دامپروری و باغی به محصولاتی دیگر در جوار مناطق تولیدشان، از هزینه های حمل و نقل و ضایع شدن و دیگر هزینه ها می کاهند و موجب کاهش اقیمت تمام شده کالاها می گردند. این صنایع، علاوه بر این که یکی از راه های کسب درآمد مضاعف خانوار روستایی نیز به حساب می آیند، در توسعه ملی کشور نیز نقش مکمل و برجسته ای را در جوار صنایع شهری ایفاء می کنند.

 اهمیت و توجه به روستا یک ضرورت است

رییس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: برداشتن تمام این گام‌ها برای توسعه روستایی و بهبود وضعیت روستاها ضروری است. اهمیت و توجه به روستا یک ضرورت است. بدون توسعه روستایی به طور حتم ما در پروژه توسعه موفق نخواهیم شد.  شاید نتوانیم جلوی سیل مهاجرت از روستا به شهر را بگیریم و شهری شدن یک ضرورت باشد اما به طور حتم می توانیم آن را کنترل کنیم اما این منوط به توجه به روستا و نگاه جدید به توسعه روستایی است و بنده سعی کردم نگاهی کلی به مسایل توسعه روستایی داشته باشم.

کیانی افزود: معضلات ساختاری در نظام اداری یکی از موانع مهم تحقق توسعه روستایی و به طور کلی توسعه است، بوروکراسی پیچیده اداری، کاغذ بازی های بیهوده و وقت گیر، ارجاعات متعدد نامه ها و مواردی مانند آن که وجود دارد و باعث می شود برای دریافت هر تقاضایی، چند اداره در طول زمانی نسبتا طولانی با شبکه ای از قوانین و بخش نامه و تبصره ها، عملا رسیدن به نتیجه را سخت کنند. برنامه ریزان کشورمان به شکلی جدی و اساسی باید نسبت به این موانع ساختاری و نهادی که نه فقط در توسعه روستایی که در هر بخش از توسعه دست و پاگیر هستند، تجدید نظر کنند.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل شکست برنامه های متعدد، عدم کنترل و ارزیابی برنامه ها است. برنامه های توسعه روستایی باید مداوم کنترل شوند و در صورت انحراف، تصحیح گردند. آیا نتیجه برنامه در حد مطلوبی بود؟ آیا از آنچه انتظار می رفت بهتر بود یا بدتر؟ آیا می شد به نتایج بهتری دست یافت؟ از طریق ارزیابی می توان میزان موتر بودن و اثر فعالیت ها را با توجه به اهداف شان و به عبارت دیگر مقاصد برنامه ها تعیین کنند.