مطالبات مردم از دولت به کجا انجامید؟

هر رئیس دولتی قبل از روی کار آمدن و در دوران تبلیغات انتخاباتی بمنظور جلب توجه و آراء مردم حل مشکلات اساسی جامعه را شعر خود قرار می دهد و سعی می کند به مردم قول دهد که این مشکلات آنقدر مهم نیستند که نشود حل و فصل کرد اما آدم خودش ر ا می طلبد که آن داوطلب است؟

مطالبات مردم از دولت به کجا انجامید؟

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر رئیس دولتی قبل از روی کار آمدن و در دوران تبلیغات انتخاباتی بمنظور جلب توجه و آراء مردم حل مشکلات اساسی جامعه را شعر خود قرار می دهد و سعی می کند به مردم قول دهد که این مشکلات آنقدر مهم نیستند که نشود حل و فصل کرد اما آدم خودش ر ا می طلبد که آن داوطلب است؟ پس از انتخابات تا حدی شعارها تغییر می کنند یا ساماندهی می شوند تا در برنامه قرار گیرند و حتی الامکان در جهت مرتفع نمودن آنها حرکت و تلاش صورت گیرد؟ اما زمان که می گذرد شعارها تبدیل به مطالبه مردم می شود در حالیکه داوطلب دیروز و رئیس دولت وقت بسیاری از آن قول و وعده وعیده را از یاد برده است یا احساس می کند کار به آن سادگی که می گفت و قول می داد نیست؟ بلکه رفع هر مشکلی لبزار خاص خودش را می طلبد همچنانی که زمان خاصی خواهد داشت! حالا دولت امروز ما دوساله می شود و مطالبات مردم نه فقط همانهایی است که در دوران تبلیغات انتخاباتی مطرح می شد بلکه برآن افزوده شده و شرایط ایجاب نموده که مطالبات بیشتر شود و حتی تغییراتی داشته باشد. آنچه در راس مطالبات مردم در دوره سیزدهم است و از اهمیت ویژه برخوردار است اقتصادی است همان چیزی که مطالبه رهبر فرزانه انقلاب نیز بوده و هست و بارها بر آن تاکید فرموده اند. کنترل نرخ تورم و تامین معیشت مردم از مطالباتی است که هنوز که هنوز است مردم بر آن پافشاری می کنند و باید به نتیجه ای قابل قبول برسد! هر چند برخی فکر می کنند تا تحریم ها برقرار باشد کنترل نرخ تورم و تامین معیشت جامعه کاری بس دشوار خواهد بود اما تجربه و سوابق تحریم و ضعف آن نشان داده است که تاثیر تحریم آنقدر نیست که بتواند اینهمه مشکل اقتصادی و تورم و گرانی را بوجود آورد بلکه مهمتر و تاثیر گذارتر از تحریم اشتباهات اقتصادی ای است مسئولان دارند و دودش به چشم مردم می رود؟ البته که اگر تحریم ها به معنی واقعی کلمه برداشته شود کار اقتصاد تسهیل می شود و امکان تامین معیشت مردم و رفاه بیشتر بوجود خواهد آمد اما با وجود تحریم نیز اگر تصمیم های اقتصاد درست و بموقع باشد پاسخ مناسبی به مطالبه اقتصادی مردم خواهد داد.

آنچه مردم انتظار دارند کاهش نرخ ارز، بهبود وضع مسکن چه خرید و چه اجاره و اصلاح نظام بانکی است چرا که نرخ ارز در همه نیازهای مردم تاثیر می گذارد و. با افزایش نرخ ارز تمامی کالاهای اساسی و سبد خانوار گران می شوند و مردم بیش از گذشته به زحمت می افتند و سفره اشان کوچکتر می گردد مردم انتظار دارن نه فقط نرخ ارز به جد کنترل شود بلکه دلار از گرونه اقتصاد ایران حذف شود تا مردم از این روزنه گبیش از این گزیده نشوند؟ همچنین بهبود وضع مسکن یک مطالبه مهم و محوری است که شواهد نشان می دهد تعهد دولت در این رابطه محقق نشده گرچه ظاهرا زیر ساخت ها تا حدی فراهم شده اما نتوانسته در بازار مسکن تاثیری داشته باشد و مردم مجبورند افزایش قیمت مسکن و اجاره را تحمل کنند که سختی آن شکننده است و مردم را از پا در می آورد؟ اصلاح نظام بانکی و ورود بانک‌ها به زمین خدمت به عموم مردم بجای انگشت شمار سرمایه داران اهمیت ویژه ای دارد که هنوز به نتیجه نرسیده است بانک مرکزی اعلام می کند بانک‌ها برای تسهیلات مردم را مجبور به معرفی ضامن کارمند و کاسب نکنند اما بانک‌ها راه خود را می روند ولی پولداران با تلفن وام و تسهیلات می گیرند؟! تسهیلات بانک‌ها باید در جهت تولید قرار گیرد اما آیا این محقق شده است؟ آیا تسهیلات بانکی و حتی خود بانک‌ها از دلالی خارج شده اند؟ و دهها موردی که اصلاح نظام بانکی را ضروری می کند.

یکی از انتظارات مردم که مطالبه ای به حق و جدی است میدان دادن به جوانان است این مهم چقدر جامه عمل پوشیده است؟ چند درصد از تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان و مجریان به جوانان اختصاص د اده شده است آیا به نسبت جمعیت جوانان به آنها میدان کار و تلاش و مجاهدت داده شده و می شود؟

مبارزه با فساد و اجرای عدالت از دیگر مطالباتی است که مردم دارند و اقدام دولت را در این دو مهم رصد می کنند؟ دولت در ماههای اول کار خود بخوبی وارد عمل شد تا با هرگونه فسادی مبارزه کند اما به مرور این حرکت انقلابی فروکش کرد و دیگر کمتر خبری در این رابطه مطرح است؟ در حالیکه برخی مفاسد همچنان وجود دارد و مردم از این نواحی گزیده می شوند و مجبور به تحملند! رفع مفاسد هم نیازمند قوانین محکم است و هم مراقبت های دائمی و نظارت دقیق بر عملکردها و الا حتی الکترونیکی کردن امور اداری نیز نمی تواند مردم را از گزشها مفسدان بیمه و دور کند؟ مطالبه مهمی که باید محقق شود و در صورت تحقق بسیار تاثیر گذار است اشتغالزایی و رفع بیکاری است؟ آمار و ارقام ها در این رابطه نمی تواند پاسخگو باشد بلکه نتیجه آن باید در خانواده ها ملموس گردد تا مردم به این باور برسند که حرکت موثری در جهت اشتغالزایی و رفع بیکاری بوجود آمده است؟ یک مطالبه جدی و پر اهمیت پرداختن به امور فرهنگی و اجتماعی است! چیزی که احساس می شود اقدامی صورت نگرفته و کار و فعالیت فرهنگی خوب و مطلوبی دیده نمی شود البته گروههای فرهنگی مردمی بخوبی و با انگیزه وارد عمل شده اند تا مطالبه رهبری عزیز را به نتیجه برسانند اما از متولیان فرهنگی که بودجه و امکانات دولتی در اختیار دارند خبری نیست؟ حرکتی که گویای ورود جهادی به موضوع باشد مشاهده نمی شود؟

مظفر حاجیان