حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 284243
دوشنبه - 10 اردیبهشت 1397 - 19:30
توسط عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

مصوبات برنامه ششم توسعه برای حمایت از فرهنگ وقف تشریح شد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مصوبات برنامه ششم توسعه برای حمایت از فرهنگ وقف و توسعه موقوفات را تشریح کرد.

مصوبات برنامه ششم توسعه برای حمایت از فرهنگ وقف تشریح شد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقف سرمایه‌ای است که می‌تواند راهگشای رفع محرومیت‌ها و ایجاد اشتغال باشد، گفت: این احسان ماندگار می‌تواند کرامت انسانی افراد را حفظ کند و از این جهت دارای ارزش بالایی است.

وی ادامه داد: شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است راهبرد عملیاتی اقتصاد مقاومتی است و وقف می‌تواند نقش ارزنده و سازنده‌ای در این خصوص داشته باشد و در معیشت مردم و ایجاد اشتغال اثرگذار باشد. البته مسئولان سازمان اوقاف باید ثمرات وقف را برای مردم تبیین کنند.

مسعودی با تأکید براینکه استفاده از ظرفیت وقف و موقوفات در زمینه تولید و اشتغال اصل وقف را استمرار می‌بخشد و مشکلات مردم را در بخش اقتصاد حل می‌کند، گفت: متأسفانه برخی موقوفات بلااستفاده مانده است و در صورتی که این موقوفات راکد بماند ممکن است ارزش خود را از دست بدهد، لذا اگر مسوولان سازمان اوقاف این موقوفات را در راستای اهداف وقف کننده قرار دهند، در حل مشکلات تأثیرگذار است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مجلس در برنامه ششم توسعه سازمان اوقاف و امور خیریه را مکلف کرده با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به صدور و اخذ اسناد موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه با رعایت ضوابط وقفی به قطب‌های فرهنگی اقدام کنند.

مسعودی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه دولت موظف شده است با تشویق خیرین و واقفین و رفع موانع موجود، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا سهم وقف و خیریه از تأمین مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری افزایش یابد. ضمن اینکه براساس تبصره یک این بند خیرینی که طرح‌هایی را برای حمایت و توسعه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری های فناورانه به انجام برسانند مشمول مزایا و حمایت‌های مربوط به خیرین مدرسه‌ساز خواهند شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به طرح آرامش بهاری که در ایام نوروز در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود، تصریح کرد: سازمان اوقاف در سال‌های اخیر طرح خوبی را با عنوان آرامش بهاری آغاز کرده‌اند. این طرح می‌تواند به معرفی امامزادگان و بیان معارف ناب اسلامی کمک کند.

مسعودی گفت: این برنامه‌ها حتی می‌تواند جلوی بسیاری از خرافات را بگیرد و به تبیین معارف اسلامی کمک کند، لذا از سازمان اوقاف برای برگزاری این طرح تشکر و درخواست می‌کنم برنامه‌های طرح آرامش بهاری جدیدتر و جذاب‌تر شود.

انتهای پیام/