اخبار نهادها و سازمان‎ها » استانها » اصفهان » پالایشگاه » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری » شهر اصفهان
کد خبر : 1027377
چهارشنبه - 6 اردیبهشت 1402 - 16:30
 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان:

  مصرف مازوت در اصفهان ۲.۵ برابر افزایش یافت/ساماندهی توزیع گاز مایع و کارت های سوخت جایگاه داران برنامه اصلی دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت است

 در استان ۱۶۴ جایگاه سی ان جی وجود دارد که حدود ۱۵۷ از این تعداد فعال هستند. در سال گذشته متوسط حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی توزیع شد، که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

  مصرف مازوت در اصفهان ۲.۵ برابر افزایش یافت/ساماندهی توزیع گاز مایع و کارت های سوخت جایگاه داران برنامه اصلی دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت است

به گزارش خبرنگار ربیع، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان از اجرای دو طرح مهم در سال جاری در راستای ساماندهی به وضعیت پخش فراورده های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: امسال دولت برنامه دارد تا گاز مایع یا کپسول‌هایی که در سطح استان‌ها توزیع می‌شود را ساماندهی کند. متوسط مصرف روزانه گاز مایع یا ال پی جی در استان در سال گذشته به ۳۱۴ تن رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۱ درصدی را ثبت کرد.

عبدالله گیتی‌منش ،با اشاره به اینکه  موضوع محدودسازی کارت‌های آزاد از مهمترین برنامه هایی است که امسال انجام میشود گفت: کارت های آزاد عمدتا در اختیار جایگاه داران قرار دارد، در این خصوص مقرر شد که ۵۰ درصد کارت های سوخت آزاد از جایگاه داران جمع آوری شود تا ما بدانیم که مردم به صورت واقعی چه میزان از این کارت ها استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: در گذشته این موضوع مشخص نبود که مردم چقدر سهم در استفاده از بنزین آزاد از طریق کارت های جایگاه داران دارند لذا دولت قصد دارد تا مردم از کارت های سوخت شخصی خود که هم سهمیه بنزین دولتی ماهانه درآن شارژ میشود و هم سهمیه آزاد بنزین ۳ هزار تومانی درکارت های شخصی وارد می شود را  استفاده کنند.

گیتی‌منش ،با اشاره به مصرف ۲.۵ برابری مازوت در سال جاری علت این امر را مصرف بالای کارخانجات سیمان و نیروگاه شهید منتظری اصفهان دانست و افزود: مازوتی که در سال گذشته توسط شرکت پخش در استان توزیع شد در مجموع روزانه به دومیلیون لیتر رسید.

وی در رابطه با مصرف نفت سفید در استان اصفهان به این مسئله اشاره داشت که این فرآورده عمدتاً در خانوارهایی مصرف می‌شود که به گاز طبیعی متصل نیستند. در سال گذشته روزانه ۳۸ هزار لیتر نفت سفید در استان توزیع شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ هفت درصد کاهش داشته است، علت این کاهش نیز توسعه گازرسانی به مناطق مختلف است.

این مقام مسئول به این موضوع اشاره داشت:در سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در استان توزیع شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۳.۳ درصدی داشته است. در صورتی که مصرف نرمال کشوری گازوئیل در سال ۱۴۰۱، ۹ درصد افزایش پیدا کرد.

پوشش دهی اصفهان برای استان های دیگر

وی افزود: در سال گذشته میزان مصرف بنزین استان هفت میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در روز بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است. رشد مصرف در سال گذشته در کشور ۱۳.۳ درصد بوده است.

وی افزود: شرکت پخش اصفهان یک انبار راهبردی دارد که علاوه بر تأمین نیاز استان، فرآورده‌های مورد نیاز چند استان دیگر مانند چهارمحال و بختیاری، قم و دیگر استان‌ها را تأمین می‌کند، در این انبار روزانه بالغ بر ۲۰ میلیون لیتر فرآورده بارگیری می‌شود. در شهر ابریشم نیز ۲.۳ میلیون لیتر نفت کوره از طریق حمل و نقل ریلی به جنوب ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود نیمی از بنزین مصرفی در کشور سهمیه‌ای و نیمی دیگر آزاد است. افرادی که به بنزین آزاد مصرف می‌کردند در گذشته میلی به استفاده از کارت سوخت شخصی خود نداشتند، برخی دیگر نیز اطلاعی نداشتند که پس از اتمام سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی، به مقدار ۱۵۰ لیتر سهمیه آزاد خواهند داشت.

۲۳ هزار خودرو در اصفهان به صورت رایگان گازسوز شده است

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: این سیاست به این علت اجرا شده است تا مشخص شود که سهمیه بنزین آزاد توسط چه شخصی مصرف خواهد شد تا بتوان به کمک آن اطلاعات مصرف کنندگان را تکمیل کرد. البته تمامی ارت‌های جایگاه‌ها جمع آوری نخواهند شد و یک یا دو کارت سوخت برای افرادی که کارت سوخت شخصی خود را به همراه ندارند مشکلی پیش نیاید.به همین علت برنامه‌ریزی شده تا نیمه اول سال جاری ۹۰ درصد از کارت‌های جایگاه داران جمع آوری شود.

وی با اشاره به کاهش مدت زمان صدور کارت سوخت اظهار کرد: طبق اخبار منتشر شده و با توجه به اقدامات صورت گرفته مدت زمان صدور کارت سوخت به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده استدر حال حاضر. ۳۵۷ جایگاه سوخت در استان دوجود دارد.

گیتی منش خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌هایی که دولت برای مدیریت مصرف سوخت اتخاذ کرد، توجه به مصرف سی ان جی است، طبق برآوردها با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، می‌توان نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب سی ان جی به مردم عرضه کرد. دولت نیز به همین علت تصمیم به گازسوز کردن رایگان خودروها گرفته است، این طرح از دو سال گذشته آغاز شده و طی آن ۲۳ هزار خودرو در اصفهان به صورت رایگان گازسوز شده است.

وی افزود: با همین زیرساخت‌ها و بدون اضافه شدن جایگاه جدید، می‌تواند نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب به مردم عرضه شود. دولت هم برای همین می‌خواند خودروها را رایگان دوگانه سوز کند، زیرا صرفه جویی حاصل از مصرف بنزین ان بسیار قابل توجه است.

یکی از مشکلات شرکت پخش فراورده ها خرابی قطعات و نازل‌های بنزین است

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص مدیریت مصرف گازوئیل در کشور اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای تحت عنوان طرح پیمایش برای ماشین‌های سنگین در حال اجرا است، در این طرح سهمیه گازوئیل رانندگان با فرمول مشخصی بنابر مسافت و بار تعیین و سپس شارژ خواهد شد. میزان مسافت طی شده رانندگان بر اساس بارنامه شرکت‌های حمل و نقل تعیین خواهد شد.

گیتی منش تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در شرکت پخش، خرابی قطعات و نازل‌های بنزین است، در این زمینه چند شرکت دانش بنیان در حال ساخت قطعات هستند، در اصفهان نیز کارگاهی تجهیز شده تا قطعات خراب شده در اصفهان تعمیر شود، با این اقدام پیش بینی می‌شود که وضعیت استان در تعمیرات قطعات و نازل‌ها بهتر شود.

وی با اشاره به ناترازی مصرف بنزین در کشور گفت: واردات بنزین در مقاطعی اتفاق افتاده است، پیش بینی می‌شود اگر روند مصرف به همین صورت باشد، مقدار ثابتی واردات صورت گیرد.

وی در خصوص توزیع گاز مایع اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مبحث توزیع الکترونیکی گاز مایع ذکر شده است، اکنون اطلاعات صحیحی از امار مصرف گاز مایع در استان وجود ندارد، به همین علت دولت مکلف کرده است تا مصرف کننده‌های واقعی شناسایی شوند.

زهرا نصیری