ابراهیم قربانی » تولیدی » خبر تنظیمی » شهرستان های اصفهان » کاشان » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 876385
پنجشنبه - 16 آبان 1398 - 12:35
زینب زاغاری

مصاحبه با سرکار خانم زینب زاغاری هنرمند نقاش و طراح کاشانی

مصاحبه با سرکار خانم زینب زاغاری هنرمند نقاش و طراح کاشانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع،

مصاحبه با سرکار خانم زینب زاغاری هنرمند نقاش و طراح کاشانی

سوال : ضمن معرفی خودتان بفرمایید چند سال است که در این حرفه فعالیت دارید ؟

 جواب : زینب زاغاری هستم حدود ۷ الی ۸ سال است که وارد فضای هنری شدم و به صورت حرفه‌ای در حال حاضر طراحی فیگورات کار می‌کنم و ۳ سال هست که دانشجوی رشته صنایع دستی هستم.

سوال :انگیزه شما از اینکه به این حرفه وارد شدید چیست ؟

جواب : با توجه به اینکه هنر یک زبان جهانیست و برای ارتباط برقرار کردن با فرهنگ ها و انسان های دیگر دیار به نظر من بهترین راهکار است خصوصاً نقاشی که از این نظر خیلی قوی عمل می کند.

 سوال : چه کسانی شما را در این راه تشویق و همراهی کردند ؟

 جواب : به نظر من بزرگترین مشوق آدم در فراگیری ها خود اوست ، تا خودش نخواهد هیچ چیزی نمی‌تواند صورت بگیرد حتی اگر تمام دنیا موافق و یا مخالف باشند ولی در کل خانواده من نقش به سزایی در این امر داشته اند و همچنین استاد راحمی عزیز

 سوال : اولین نقاشی که کشیدید در چند سالگی بود و محوریت آن چه بود ؟

 جواب‌ : اولین نقاشی من به احتمال قوی در دوران کودکی من بوده است یادم می‌آید دورترین خاطراتی که از کودکی ام دارم نقاشی کشیدن است . یادم می‌آید که در گوشه‌ای می‌نشستم و برای خودم کار می کردم برای همین تاریخ و یا موضوع خاصی مد نظرم نیست حتی در فضای حرفه‌ای هم اولین نقاشی که کشیدم باز به خاطر ندارم چون کلاس های متعدد می رفتم و بعد از یک مدت نزد استاد راحمی رفتم و ماندگار شدم .

سوال :با توجه به اینکه پدر و مادرها خیلی دوست دارند آینده بچه‌های آنها خیلی خوب شکل بگیرد و تحصیلات عالی داشته باشند ، آیا با اعتراض خانواده در این خصوص قرار گرفتید ؟

 جواب : بله آن زمان که می خواستم وارد فضای حرفه ای و کار نقاشی شوم طبعاً چون خانواده ام هیچ تعریفی از اینکه هنر می‌تواند شغل باشد نداشتند ، اما من ممارست کردم و سخت گرفتم و این جریان و هدفم برای خودم مشخص بود چون تصور دیگری منوط بر اینکه شغل دیگری داشته باشم نداشتم اما الحمدالله با گذشت این زمانی که سپری شده و موفقیت‌های من شکل گرفته و در کل این دهه ی اخیر تصور و دیدگاه مردم نسبت به هنر عوض شده و شغلی که بتوان با آن معیشت کرد و با هنر می توان تعریف کرد و تا حدودی در ذهن مردم شکل گرفته و دیگر در این مورد مخالفت نمی کند اما به نظر من بهتر این است که هر کس سر جای خودش باشد و به آن کاری که علاقه دارد مشغول و در حال فعالیت باشد تا در جهان مسیر بهتر و درست تری را طی کند

 سوال : درصد افرادی که شما را تشویق می‌کردند بیشتر بوده یا آنهایی که با این کار شما مخالفت می کردند؟

 جواب : قطعاً بیشترین آمار آن دسته افرادی بودند که مخالف بودند و ابراز می‌کردند که این حرفه به درد نمی‌خورد و بیخیال این کار باش

 سوال : با توجه به موفقیت‌های امروزه شما در این عرصه نگاه و دیدگاه اطرافیان به چه صورت است؟

 جواب : حقیقتاً موفقیت‌ها تا جایی هست که به حقیقت نزدیک شده باشد وقتی قدم اول موفقیت اتفاق می افتد مخالفت ها کمتر می شود و با این تفاسیر خوشبختانه الان و در حال حاضر هیچ مخالفی دور و بر من نیست جا دارد که از پدر و مادرم تشکر ویژه داشته باشم که در این راه من را همراهی و مساعدت کردند و اجازه دادند تا تلاشم به نتیجه برسد به نظر من بزرگترین لطفی که پدر و مادرها می‌توانند به فرزندانشان داشته باشند باورپذیری آن هاست. باید باور داشته باشند تا به نتیجه مطلوب برسند.

 سوال : آیا نهاد ، ارگان و یا خانه هنرمندان شما را در این راه حمایت کرده اند ؟

 جواب : متاسفانه در ابتدای امر خیر . خصوصا در شهری چون کاشان که فکر می کنم خیلی کمرنگ فعالیت می شود . اما بعد از یک مدت که من فعالیت خود را شروع کردم و در کنار آن تدریس هم داشتم فضاهای هنری بودند که نمی‌شود اسم آن را حمایت گذاشت ولی برخورد خوبی در این زمینه داشتند من بیشترین حمایتی که در این زمینه داشتم از طرف آموزشگاه و استادم بود که ایشان ما را معرفی می‌کردند و ارگان هایی مثل شهرداری و حوزه هنری .

 سوال : در حال حاضر مشکلات شما در این زمینه چیست؟

 جواب : هر صنف و هنری طبعاً مشکلات خاص خودش را دارد و من به عنوان یک هنرمند جوان و عاشق کار به نظرم بزرگترین مشکلی که هست عدم اعتماد به هنرمند مخصوص قشر جوان است یک نمونه بارز آن که بخواهم ساده اعلام کنم در بازار وقتی دنبال فضای جهت کارم بودم متاسفانه به من اعتماد نمی‌کردند هم به عنوان یک جوان و هم اینکه خانم بودم متاسفانه این فضای اعتماد در شهر کاشان وجود ندارد و این بزرگترین مشکل ما است و مشکل دیگر هم نبود امکانات برای جوانان در این راستا می باشد.

 سوال : آیا میهمانان ویژه هم قرار است از این گالری دیدن کنند؟

 جواب :  بله . جناب فرماندار و شهردار محترم شهر ، ریاست محترم دانشگاه دکتر زراعت و معاونین ، مدیر گروه رشته صنایع دستی و رئیس دانشکده معماری کاشان که تمامی این عزیزان دعوت شدند و همچنین از هنرمندان عزیز کاشانی که خیلی از این عزیزان اساتید بنده هستند که شرف حضور دارند در این محفل حضور خواهند داشت .

سوال : درخواست شما از مسئولین پیرامون این هنر چیست ؟

 جواب : به نظر من پشتیبانی مالی حداقل کاری است که میتواند برای قشر جوان هنرمند در این شهر انجام دهند و جدای از این بحث سنگ اندازی نکنند و این تنها کاری است که خیلی راحت می توانند انجام دهند ولی متاسفانه انگار که به یک نوع عادت تبدیل شده و درخواست دیگری که دارم این که برای صدور مجوز همکاری و مساعدت کنند عدم همکاری و سنگ اندازی به تعبیری ذهن هنرمند را مشغول می کند و اجازه نمی دهد که به فضاهای دیگر فکر و ورود کنند .

 سوال : هدفتان از انتخاب نام گالری (مون) چه بوده است ؟

 جواب : به پاس پاس داشتن به فرهنگ و زبان فارسی نام گالری را در وهله اول ماه گذاشتند و نظر شخص خودم در کل گالری ماه بود ولی درست ترین تلفظ که در بروشورها اعلام کردیم گالری (مون) به این معنی که خودمونی باشه و مختص قشر عام باشد نه خاص خوشبختانه همانطور که می بینید عزیزانی که آمده اند صرفاً هنرمندان این عرصه نیستند حتی میهمانان خارجی هم حضور دارند عزیزانی از آلمان، چین و ویتنام خیلی عامیانه و با صداقت اعلام کنم که این گالری مختص همه مردم است و بازدید رایگان است به مدت یک ماه و در پایان به این نکته اشاره کنم که وجه تسمیه گالری ماه که تلفیقی به نام ماه دارد برای من جذاب بود که این اسم را اضافه کنم بدلیل یکسری ارتباط های شخصی که با ماه داشتم این نام را انتخاب کردم چون نمیخواستم خیلی ساده باشد یک خلاقیتی را صرف کردم هم به معنی ما و هم اینکه خودمونی که خروجی آن شد گالری ((مون))