اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی
کد خبر : 894647
یکشنبه - 10 آذر 1398 - 10:15
بررسی عملکرد سازمان‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک

مشکل ایجاد فضای سبز در بزرگراه‌ها و حریم‌شهرها چیست؟

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که ایجاد و توسعه فضای سبز برای آزادراه‌های دولتی، بزرگراه‌های موجود و حریم‌ شهرها در حیطه اختیارات این سازمان بوده که تا حد امکان و در صورت وجود منابع آبی، این کار انجام شده است.

مشکل ایجاد فضای سبز در بزرگراه‌ها و حریم‌شهرها چیست؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، این روزها آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار دارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای شهروندان شده است. این در حالی است که در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌های هوا، قانون هوای پاک در ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تصویب شد و نهایتا ۲۳ مرداد ماه همان سال، رییس جمهوری این قانون را برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

در ماده ۲۷ قانون هوای پاک آمده است: وزارتخانه‌های جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری) و راه و شهرسازی، از محل اعتبارات مندرج در ردیف های بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی مکلفند طی برنامه‌ای پنجساله که به تأیید سازمان می‌رسد، حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای  تحت تأثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد کنند.

در همین رابطه ایسنا به سراغ معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفت و نظر وی را در مورد کارهای انجام شده از سوی راه و شهرسازی در راستای قانون هوای پاک جویا شد.

خداداد مقبلی در پاسخ به اینکه برای ایجاد این فضای سبز چه کاری تا کنون انجام شده است؟ به ایسنا گفت: ایجاد فضای سبز در راه‌های اصلی، بزرگراه‌های موجود و در ورودی شهرها انجام شده  و با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این کار در مسیرهای در حال احداث نیز پیش‌بینی شده است.

وی همچنین در رابطه با اینکه ایجاد این فضای سبز در چه حد و اندازه‌ای انجام شده است؟ افزود: با همکاری و مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی بخش های مورد نظر در ورودی شهرها و در مکان‌هایی که آب وجود داشته است – به ویژه در مجتمع‌های خدمات رفاهی، جاده‌ها و راه‌های مختلف – درختکاری و فضای سبز مناسب ایجاد شده و تنها محدودیت موجود برای ایجاد و توسعه فضای سبز در این اماکن کمبود منابع آبی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اندازه‌گیری دقیق میزان فضای سبز ایجاد شده و مورد نیاز، به بررسی کامل و ارزیابی بیشتری نیاز دارد که در حال پیگیری است، ادامه داد: در آزادراه‌های دولتی هم این وظیفه قانونی را تا حد امکان انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در آزدراه تهران-قم، آزادراه اصفهان در مسیر کاشان و امثال آن درختکاری و ایجاد فضای سبز انجام شده است و در بخش‌های خالی نیز ما و دیگر دستگاه‌های متولی باید با نیاز  سنجی با دستگاه‌های متولی مذاکره کنیم.