موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 644553
دوشنبه - 29 بهمن 1397 - 01:33

مشکلات اولین اجرای شب پنجم «رودکی» در جشنواره موسیقی فجر

سالن رودکی که از جمله سالن‌های کنسرت سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر است، امسال در حالی از میهمانان خود میزبانی کرد که با مشکلات آکوستیک و بی نظمی بالایی روبرو بود. این مشکلات به شب پنجم نیز کشیده شد و می‌توان گفت تقریباً باعث خراب شدن اولین اجرا در شب پنجم جشنواره شد.

مشکلات اولین اجرای شب پنجم «رودکی» در جشنواره موسیقی فجر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، گروه آوازی تهران به رهبری میلادعمرانلو در حالی در پنجمین شب جشنواره به روی صحنه رفت که از همان اول مشکلات آکوستیک سالن سعی در خراب کردن اجرای آنها داشت. این گروه که حدود ۱۰ تا ۱۵ خواننده داشت در قطعات اول کارهایی کلاسیک از باخ، بتهوون و … را اجرا کرد.

البته همانطور که گفته شد قطعه اول به دلیل مشکلات زیاد سالن و مناسب نبودن آکوستیک آن برای چنین اجرایی از کیفیت خیلی کمی برخوردار بود. با این حال قطعه دوم شروع بهتری داشت. خوانندگان، در این قطعه که به زبان ارمنستانی بود به گونه‌ای لغات را در خواندن خود بیان می‌کردند که انگار در حال خواندن یک ترانه فارسی هستند.

همچنین هربار یکی از بلندگوها قطع می‌شد و یا صدایش خیلی بلند می‌شد، در صورتی که صدای اجرا کنندگان باید همزمان از بلندگوها پخش می‌شد.

زمان زیادی از اجرا نگذشته بود که مشکلات سالن رهبر گروه را کلافه کرد و او ضمن خوشامد گویی به تماشاچیان بیان کرد: «شاید متوجه شده باشید که آکوستیک سالن برای این نوع اجرا مناسب نیست ولی با این حال اجرایمان را در این سالن قرار دادند و ما نیز چاره‌ای جز قبول کردن نداشتیم. البته همکارانمان تلاش زیادی کردند که مشکلات آکوستیک سالن را برطرف کنند ولی نقص‌های سالن همچنان به قوت خود برپا هستند.»

البته می‌توان گفت که علاوه بر مشکلات آکوستیک سالن که گاهی اوقات باعث گوش خراش بودن صدای کنسرت می‌شد، خود گروه آوازی نیز در مراحل اولیه اجرا بدون نقص نبود و این نکته به مورد قبول نبودن اجرا دامن می‌زد. به گونه‌ای که در برخی بخش‌ها به نظر می‌رسید صدای خوانندگان و اجراکنندگان با یک دیگر هماهنگ نیست. با این وجود صدای خوب خوانندگان اصلی زن گروه مقداری از نقص‌های این کار را می‌پوشاند.

با رسیدن به اجراهای فولکوریک آذربایجان هماهنگی اعضای گروه افزایش یافت و این بار توانستند رضایت بیشتری از تماشاچیان بگیرند. گرچه که همچنان مشکلات آکوستیک سالن باعث می‌شد کیفیت واقعی اجرا معلوم نشود.

پس از پایان این اجراها آنتراک ۱۵ دقیقه‌ای شروع شد و گروه آوازی باری دیگر به روی صحنه آمدند و قطعه‌ای انگلیسی زبان را اجرا کردند. می‌توان گفت که در این اجرا مشکلات آکوستیک سالن کمتر دیده می‌شد و خوانندگان در بیان و تلفظ ترانه‌های انگلیسی مهارت بالاتری داشتند.

البته گاهی اوقات نیز نقص‌های سالن به گونه‌ای بود که احساس می‌شد اجرا کنندگان در برخی از بخش‌ها خارج از نت می‌خوانند، چرا که صدای آنها مدام بالا و پایین می‌رفت.

در بخش دوم قطعه‌ای معروف به نام «بسامه موچو» که ترانه‌ای مکزیکی به زبان اسپانیایی است، اجرا شد. این بار نیز خوانندگان به گونه‌ای خواندند که انگار ترکیبی از کلمات فارسی و اسپانیایی را بیان می‌کردند. همچنین حین این اجرا صدای یکی از خوانندگان اصلی زن قطع و وصل می‌شد و میکروفون او برای مدتی کاملاً از کار افتاد و لحظاتی برای درست شدن میکروفون سپری شد.

عمرانلو باری دیگر بیان کرد: «زمانی که به ما اعلام کردند اجرای ما ساعت شش و نیم روز یک شنبه است گمان نمی‌کردم خودم هم بتوانم برای اجرا برسم ممنونم که به تماشای اجرا ما نشستید. یکی از نکات اصلی کار ما متأسفانه یا خوشبختانه صداست که اینجا از آن لحاظ مشکلات زیادی داشتیم.»

همچنین در ادامه قطعه «آنجا خواهم بود» به زبان انگلیسی با کیفیت خوبی اجرا شد ولی دوباره حین اجرا میکروفون آن خواننده زن دچار مشکل شد و صدای او حین خواندن به یک باره بالا رفت. با این حال این قطعه نیز توانست رضایت تماشاچیان را کسب کند.

قطعه یکی مانده به آخر از فیلم صاحب اسکار به نام «لالا لند» و «گیمه گیمه» نیز به خوبی اجرا شد و تشویق زیادی از سوی تماشاچیان دریافت کرد.

همچنین در پایان به دلیل تشویق‌ها و حمایت‌های زیاد تماشاچیان یک قطعه اضافی خارج از برنامه به منظور تشکر از مخاطبان اجرا شد.
انتهای پیام