به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی در همایش تجلیل از فعالان بخش کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: مسیر توسعه هر کشوری تعریف‌شده است و اگر به تاریخ کشورهای پیشرفته کنونی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم توسعه در این کشورها ابتدا از روستا و بخش کشاورزی شروع‌شده و سپس به بخش‌ها صنعت و خدمات رسیده است.

وی افزود: امروز اگر افزون بر ۳۰ درصد اشتغال در بخش کشاورزی است نشان می‌دهد ما مسیر توسعه را به خوبی طی نکرده‌ایم چراکه اگر مسیر درست باشد باید درصد کمی از نیروی انسانی در بخش کشاورزی اشتغال داشته باشند.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: این بدان معناست که باید با بهره‌مندی از علم و تکنولوژی‌های نوین دستگاه جایگزین انسان شود تا با صفر شدن خطاها، راندمان بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند.

وی گفت: تکنولوژی باید وارد سه مرحله کاشت، داشت و برداشت شود و کشاورزان خود به بحث فراوری محصولات وارد شوند تا با جلوگیری از خام فروشی ارزش‌افزوده و درآمدشان افزایش یابد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان سهم استان در تولید محصولات کشاورزی کشور نشان‌دهنده فعالیت ماست چراکه اگر عملکرد ما خوب باشد می‌توانیم مازاد تولیدات داخلی استان را صادر کنیم.

وی افزود: در جوامع پیشرفته اشتغال در بخش خدمات بیشتر از بخش کشاورزی است تا محصولات به خوبی وارد بازار کشورهای هدف و صادرات شوند و درآمد کشاورزان افزایش یابد.

شجاعی مطرح کرد: شرایط حضور بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش کشاورزی باید فراهم شود تا سرمایه‌گذاری‌های دولت در تأمین زیرساخت‌ها تبدیل به سرمایه شود.

وی تأکید داشت: تشکیل و توسعه بخش تعاونی‌ها در بخش کشاورزی استان باید بسیار جدی گرفته شود و جمعیت روستایی در قالب تعاونی‌ها تقویت شوند تا با افزایش درآمد بتوانند تکنولوژی‌های نوین را وارد کار خود کنند.

استاندار خراسان شمالی افزود: سازمان تحقیقات یکی از داشته‌های بسیار خوب بخش کشاورزی است که باید مسیر ورود علم به بخش کشاورزی استان ترسیم شود تا کشاورزان با اطمینان بیشتری گفته‌های کارشناسان این حوزه را عملیاتی کنند.

وی با تأکید بر تولید انبوه محصولات کشاورزی، اشاره داشت: نرخ تورم در خراسان شمالی حتی در مورد محصولات تولیدی در بخش‌های کشاورزی و صنعت بالاست و این بدان معناست مردم از تولیدات استان سودی نمی‌برند بلکه تعدادی سودجو از محل فروش محصولات سود می‌برند و متأسفانه این درآمدها را درجایی غیر از استان هزینه می‌کنند.

شجاعی گفت: اگر سود فروش محصولات به جیب کشاورزان استان می‌رفت ما مشکلی نداشتیم اما ویترین روستاها ویترین فقر است که نشان می‌دهد آنان از این سود بهره‌مند نیستند.

وی افزود: محصولات تولیدی استان باید با هزینه کم وارد سفره‌های مردم استان شوند بنابراین سازمان‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان طی یک هفته مسیر حوزه‌های خود برای فروش محصولات را ارائه دهند تا عوامل عدم کنترل قیمت‌ها در استان مشخص و نقص‌ها برطرف شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: برای توسعه بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان استان برنامه و جدیت داریم اما برای تحقق این اهداف باید کشاورزان هم پای‌کار بیایند و با تغییر مسیرها و برنامه پذیری برای استفاده از علم نوین ما را کمک کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: تلاش داریم باهدف برقراری عدالت اجتماعی توسعه استان از روستاها و بخش کشاورزی شروع و در ادامه به بخش‌های صنعت و خدمات برسد.

انتهای پیام/