سیاست خارجی
کد خبر : 405424
چهارشنبه - 7 شهریور 1397 - 23:13

مسکو: درباره اوضاع «ادلب» در سوریه با ایران و ترکیه گفت‌وگو می‌کنیم

وزارت خارجه روسیه مذاکراتی را درباره اوضاع «ادلب» در سوریه با ایران و ترکیه برگزار می‌کند.

مسکو: درباره اوضاع «ادلب» در سوریه با ایران و ترکیه گفت‌وگو می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که مسکو درباره اوضاع ادلب در سوریه با تهران و آنکارا گفت‌وگو خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، مسکو در حال گفت‌وگو با ایران و ترکیه و همچنین طرف‌های سوری درباره اوضاع «ادلب» و منطقه «عفرین» در سوریه است.

بوگدانوف گفته است که «الکساندر لاورنتیوف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای صلح سوریه قرار است در نشستی که میان مقامات ایران، روسیه، ترکیه و «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه در ژنو برگزار می‌شود، شرکت کند.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوها میان نماینده سازمان ملل با نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در ژنو قرار است در تاریخ ۱۱ و ۱۲ سپتامبر پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در ژنو برگزار شود.

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که در این مذاکرات قرار نیست هیچ یک از طرف‌های سوری شرکت داشته باشند.

علاوه بر این، قرار است به زودی و کمتر از ۱۰ روز آینده نشستی سه‌جانبه میان سران ایران، روسیه و ترکیه با محوریت اوضاع «ادلب» سوریه برگزار شود.

برخی منابع خبری گفته‌اند که این نشست سه‌جانبه قرار است در تبریز ایران برگزار شود. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه قرار است ۷ سپتامبر (۱۶ شهریورماه) به ایران سفر کند.

استان ادلب که در شمال غربی سوریه و در مرز ترکیه واقع شده است از سال ۲۰۱۵ تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه است. دولت سوریه این عناصر را از شاخه های گروههای تروریستی می‌داند. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در تدارک آماده سازی و ارسال تجهیزات برای آغاز یک عملیات گسترده به منظور آزادسازی ادلب از چنگ تروریستها هستند.

ایران، ترکیه و روسیه از پارسال روندی را در شهر آستانه قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور، بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در مناطق مختلف سوریه آغاز شده و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.

انتهای پیام/