آسیا » بین الملل » جهان اسلام » حقوق بشر » سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 74061
پنجشنبه - 28 اردیبهشت 1396 - 09:30

مسکو خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت برای تائید تفاهم نامه ایران، روسیه و ترکیه در باره سوریه شد

معاون وزارت امور خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهوری این کشور در امور خاورمیانه، تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل برای تائید تفاهم نامه تهران، مسکو و آنکارا در زمینه ایجاد محدوده های امن یا کاهش تنش در سوریه را خواستار شد.

مسکو خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت برای تائید تفاهم نامه ایران، روسیه و ترکیه در باره سوریه شد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، میخائیل بوگدانف روز چهارشنبه گفت: تایید تفاهم نامه ایجاد محدوده های کاهش تنش در سوریه با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت به منظور نظم بخشیدن به طرف های سوری، سودمند خواهد بود.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان بوگدانف نوشت: روسیه پس از امضای تفاهم نامه ایجاد محدوده های کاهش تنش در سوریه، پیشنهاد کرد این سند با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت تائید شود، اما برخی شرکا به این ابتکار مسکو بدگمان شدند.
وی ادامه داد: این اقدام (تصویب قطعنامه) بسیار سودمند است و تمامی طرف های سوری حامی سازش یا غیرعلاقه مند را که از آتش بس کامل حمایت نمی کنند، نظم می بخشد.
نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه همچنین ابراز امیدواری کرد که با مشارکت این کشور، ایران و ترکیه به عنوان بانیان مذاکرات سوری-سوری آستانه و سایر شرکا، روند حل مساله سوریه شتاب گیرد و طرف های سوریه ای نظم پیدا کنند.
وی در پایان گفت: با دولت سوریه و نمایندگان برخی گروههای معارض و مسلح ارتباط دائمی و فشرده داریم و با گروهی دیگر چنین روابطی نداریم که در این زمینه به تلاش شرکای ترک و غربی نیاز هست.
ایران، روسیه و ترکیه ۱۴ اردیبهشت و در چهارمین مذاکرات سوری آستانه، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه را امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش زودهنگام خشونت ها است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته ضمن تاکید بر حمایت کشورش از تفاهم مسکو، تهران و آنکارا برای محدوده های کاهش تنش در سوریه آن را ساز و کار مهمی با هدف تقویت آتش بس خواند و گفت که نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات نظامی مربوط به توافق انجام گرفته را در این کشور برگزار می کنند.
در این تفاهم نامه، توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهم نامه، کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گیرند. اقدام های لازم با هدف ادامه مبارزه ضدتروریستی علیه داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و همزمان تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس ادامه می یابد.

انتهای پیام/ایرنا/۲۰۷