تولیدی » حسن ربیعی
کد خبر : 1044844
دوشنبه - 26 شهریور 1403 - 16:28

مسئولین و حق الناس؟

یکی از وظایف شهرداری‌ها آموزش حقوق شهروندی است که بلا اشکال مهمترین وجه این اقدام پیشگیری از حق الناس است!

مسئولین و حق الناس؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از وظایف شهرداری‌ها آموزش حقوق شهروندی است که بلا اشکال مهمترین وجه این اقدام پیشگیری از حق الناس است! در فرهنگ دینی ما مسلمانان حق الناس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما معتقدیم در بین سه حق مهمی که وجود دارد یعنی حق الله، حق النفس و حق الناس، هر چند هر کدام در جایگاه خود مهم هستند اما حق الناس مهم‌تر از آن دوی دیگر است. همان چیزی که در بسیاری از اعمال ما فراموش شده و توجهی خاصی به آن نداریم یعنی از جاده پاک فرهنگ اسلام خارج شده‌ایم و این خروج برای ما عادی شده است؟ بدتر از این عادی شدن پایمال گردیدن حقوق شهروندی در نگاه مدیران شهری است که وظیفه دارند و حقوق می‌گیرند تا از اینگونه حقوق پاسداری کنند و هر گونه تخلف و نادیده گرفته شدن حقوق مردم را پاکسازی کنند و حقوق شهروندی را احیا و ساری و جاری سازند! چنانچه در قانون شهرداریها این وظیفه به صراحت آمده است:

تبصره ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداریها) شهرداری موظف است درحفظ معابر و میدانها و پارکهای عمومی و انهار و مجاری فاضل آب مراقبت نماید که مورد تصرف و تجاوز واقع نگردد و چنانچه معابر و پارکهای مزبور و انهار و مجاری فاضل آب مورد تجاوز و یا تصرف واقع شود جلوگیری نماید.

اما باید تأسف خورد که امروز چشم‌ها به روی سعد معبر که حق الناسی جبران ناپذیر است بسته است؟ چرا ماموران سد معبر شهرداری انسداد و تصرف پیاده روها در خیلی از مسیرهای شهر را نمی‌بینند؟

چرا سد معبر موتور فروشها در خیابان سروش که علاوه بر پیاده رو بخشی از خیابان را متصرف می‌شوند را نمی‌بینند؟ چرا جاهای مختلف شهر سد معبر میوه فروشی‌ها را نمی‌بینند؟ این اهمال و چشم پوشی غیر قابل قبول و غیر قابل بخشش است! شهرداری اگر نمی‌تواند حقوق عمومی را که جزیی از وظایف قانونی‌اش است پاس بدارد باید فکری بحال این ناتوانی بشود؟ شورای شهر باید به عنوان ناظر وارد عمل شود؟ که البته از موضوع آگاه است و تا به امروز عکس العملی نشان نداده است؟! اعضاء محترم شورا باید به رأی مردم احترام بگذارند که نتیجه‌اش عمل به وظایف قانونی است!

تردیدی نیست که وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است. هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند، می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت. به همین لحاظ در تخلفات شهری، نگاهی ویژه به سد معبر و حقوق عابران پیاده گردیده است. بارها افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده‌رو خیابانهای صغیر، سروش، مدرس، ابن سینا کمال و…به‌دلیل وجود موانعی باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند. بعضی اشخاص با ایجاد سد معبر به حقوق شهروندان تجاوز کرده و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کنند اگر هم کسی اعتراض کند باید پای کتک خوردن هم بایستد؟! ماموران گشت سد معبر هم ظاهراً نمی‌بینند یا به هر دلیل نادیده می‌گیرند؟ شکی نیست که مسئولانی که چشمشان را بر اینگونه تخلفات می‌بندند در تخلف و گناه حق الناس شریک و سهیمند!

پیاده و پیاده روها به عنوان دو عنصر پویا و پایا در فضای شهر، جزء لاینفک زندگی شهری در شهرهای پیشرفته جهان به شمار می‌آیند و پیاده روی به عنوان یک فعالیت مفرح و لذت بخش، سهم قابل توجهی از اوقات شهروندان درشهرهای مختلف دنیا را به خود اختصاص داده است. توجه بیش از حد به نیازهای حرکت سواره و غفلت از حفظ و ساماندهی فضای پیاده و پیاده رو از عمده نقایص شهرسازی جهان معاصر به شمار می‌آید که سبب کاهش کیفیت محیط شهری و افول ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و بصری در فضاهای شهری می‌گردد. توجه به حرکت پیاده و نیازهای آن به عنوان یک موضوع فراموش شده مهم شهری در دوسه دهه گذشته گرایش‌ها و دیدگاه‌های جدیدی در عرصه شهرسازی به عنوان جنبش پیاده گستری یاد می‌شود. استفاده از فضای پیاده روها برای عرضه اجناس (بارگیری، تخلیه بار و..) و موتور سوارها و دوچرخه سوارها پدیده سد معبر را تشدید نموده است. همچنین بین پدیده سدمعبر و افزایش نارضایتی عمومی عابرین پیاده رابطه معنی داری وجود دارد.

معابر پیاده از مهمترین فضاهای شهری به شمار می‌آیند که نه تنها نقش عمده‌ای در تأمین دسترسی فیزیکی دارند بلکه موجب می‌شوند عابر پیاده در فضایی امن و به دور از معضلات اجتماعی و موانع، تردد کنند. در برخی نقاط شهر اصفهان استفاده از پیاده رو روز به روز با مخاطراتی رو به رو می‌شود، اهمیت معابر پیاده به عنوان یکی از مشکلات شهرداری محسوب می‌شود. با توجه به اطلاعات بدست آمده در خیابان‌های صغیر، مدرس، سروش، ابن سینا، کمال، هاتف و… در قیاس با بقیه خیابان‌های شهر اصفهان از درصد بالایی از سد معبر برخوردار است و در این مسیرها مردم به سختی از پیاده رو ها استفاده می‌کنند که به مؤلفه پیاده مداری در این سطح شهر اصفهان باید بیشتر اهمیت داده شود.

قانون می‌گوید اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله ماموران خود اقدام کند. ان شاءالله شهر اصفهان از سد معبرهای زیاد فعلی خارج و حقوق مردم احقاق شود.

حسن ربیعی