مرمت پل تاریخی فلاورجان به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی اش رسید

پل تاریخی فلاورجان یا همان پل «وَرگان» تنها پل ۲ قوسی منحصر به فرد ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زاینده‌رود است، البته گفته ‌شده که کتیبه مرمرینی بر روی دیواره‌های این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از ۴۰۰ سال پیش می‌رساند اما این کتیبه در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی به سرقت رفته است.

مرمت پل تاریخی فلاورجان به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی اش رسید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پل تاریخی فلاورجان یا همان پل «وَرگان» تنها پل ۲ قوسی منحصر به فرد ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زاینده‌رود است، البته گفته ‌شده که کتیبه مرمرینی بر روی دیواره‌های این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از ۴۰۰ سال پیش می‌رساند اما این کتیبه در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی به سرقت رفته است.

این پل بر خلاف پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و خواجو، علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد، در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است. پل فلاورجان با طول نزدیک به ۱۵۰ متر یکی از طولانی‌ترین پل‌های ساخته شده بر روی زاینده‌رود محسوب می‌شود و دارای ۱۸ دهانه بزرگ و کوچک است.

عرض واقعی پل ۴ متر است که در دهه ۴۰ هجری شمسی توسط اداره راه وقت، برای اینکه کامیون‌ها بتوانند تجهیزات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را از آن عبور دهند، به اصطلاح پل‌ را تقویت کرده و با استفاده از مصالح جدید لایه ضخیمی از «بتن» بر روی پل ریخته و عرض پل را از هر طرف حدود یک متر اضافه می‌کنند.

شهردار فلاورجان، درباره اجرای پروژه مرمّت پل تاریخی شهر فلاورجان اظهار داشت: مرمّت این پل با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان از اواخر مهرماه امسال آغاز شده که فاز اول آن با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در انتهای آذر ماه۹۷ به بهره برداری خواهد رسید، همچنین اجرای فاز دوم و سوم مرمّت پل تاریخی فلاورجان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

مهندس جواد نصری افزود: بازسازی کف دهانه‌های پل در فاز نخست، مرمّت کامل نمای پل در فاز دوم و بازسازی دیواره‌های آجری به همراه سنگ‌فرش روی پل در فاز سوم در نظر گرفته شده است.

ریاست شورای اسلامی شهر فلاورجان نیز در این خصوص چنین گفت : با توجه به اینکه پل تاریخی ورگان نماد فرهنگی و شاخص شهر فلاورجان می باشد، رسیدگی، بازسازی و مراقبت از این اثر تاریخی از امورات واجب شهری به حساب می آید که با توجه به نظر مساعد شهردار محترم و همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان در دستور کار سال ۹۷ قرار گرفت.

سرکار خانم دکتر لیلا اله دادیان در ادامه افزود : از سوی دیگر به منظور زیباسازی نمای بهتر پل از سمت اتوبان ذوب آهن، نور پردازی سمت دیگر پل به دستور جناب آقای شهردار در آینده نزدیک انجام خواهد شد. امید است اقدامات انجام شده و همپنین اقدامات پیش رو بتواند در حفظ و حراست و زیبایی بصری پل نقش بسزایی را ایفا کند.