اجتماعی » بهداشت و سلامت » تولیدی » فرزانه افسرطه » یادداشت میهمان
کد خبر : 569108
پنجشنبه - 22 آذر 1397 - 12:49

مردان مبتلا به التهاب روده در معرض سرطان پروستات

بیماری التهاب روده، التهاب تمام یا بخشی از دستگاه گوارش است و یک مشکل مزمن شایع است که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود.

مردان مبتلا به التهاب روده در معرض سرطان پروستات

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  بیماری التهاب روده، التهاب تمام یا بخشی از دستگاه گوارش است و یک مشکل مزمن شایع است که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود.

بیماری‌های التهابی روده (به انگلیسی: Inflammatory bowel disease) یا (IBD) به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می‌گردند. شایع‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از: بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون. این دو بیماری از جهاتی دارای شباهتهایی هستند. هر دو بیماری موجب التهاب جدار روده‌ها می‌شوند. البته تفاوتهای زیادی در مورد مناطق درگیر و عمق التهاب بین این دو بیماری وجود دارد. در برنامه درمانی دو بیماری مشابهت‌های فراوانی وجود دارد.

یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که: بیماری کرون علاوه بر آنکه روده بزرگ و روده باریک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین می‌تواند بر دهان، مری، معده و مقعد نیز اثر بگذارد. در حالی که کولیت زخمی در درجه اول روده بزرگ و راست روده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

یافته ها نشان می دهد مردان مبتلا به بیماری التهاب روده بالاتر از حد میانگین دارای PSA (آنتی ژن مخصوص پروستات) هستند؛ این ماده از طریق غده های پروستات تولید می شود.

میزان بالای PSA ممکن است نشان دهنده سرطان پروستات باشد؛ مشکل غیرسرطانی آن، بزرگی پروستات خواهد بود.

«شیلاجیت کوندو»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه نورث وسترن آمریکا، در این باره می گوید: «این بیماران باید بیش از مردان بدون بیماری التهاب روده تحت غربالگری و معاینه قرار گیرند.»

وی در ادامه می افزاید: «اگر یک مرد مبتلا به بیماری التهاب روده دارای میزان بالا PSA باشد، ممکن است نشانه سرطان پروستات باشد.»

در این مطالعه، وضعیت ۱۰۳۳ مرد مبتلا به بیماری التهاب روده و گروه کنترل متشکل از ۹۳۰۶ مرد فاقد این بیماری بررسی شد.

مطالعه قبلی توسط محققان موسسه کارولینسکا سوئد نشان داده است که نرخ مرگ و میر در کودکان مبتلا به بیماری التهاب روده قبل از سن ۱۸ سالگی، سه تا پنج برابر بیشتر از کودکان فاقد این بیماری است.

بیماری‌های التهابی روده در سال ۲۰۱۳ در سطح جهانی منجر به ۵۱ هزار مورد مرگ و میر و در سال ۱۹۹۰ منجر به ۵۵ هزار مورد مرگ و میر شده است. افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های التهابی روده از زمان جنگ جهانی دوم، مرتبط با افزایش مصرف گوشت در سراسر جهان شناخته شده است که حمایت کننده این ادعاست که مصرف پروتئین‌های حیوانی با بیماری‌های التهابی روده در ارتباط است. بیماری‌های التهابی روده در اروپا افزایش یافته است.

ترجمه شده از پایگاه مدیکال اکسپرس

لینک خبر اصلی:

 https://medicalxpress.com/news/2018-12-inflammatory-bowel-disease-linked-prostate.html