مراقبت لازم است/ برگشت به قبل، تهدیدی جدی
به گزارش پایگاه خبری ربیع، از پیامبر گرامی اسلام اسلام است که فرمودند از ۳ چیز امتم برای بعد از خودم می ترسم یکی از آن سه مرد این است که فرمودند:۰الضلاله بعدالمعرفه) گمراهی بعد از هدایت، پیامبر می فرماید از اینکه امت من بعد از من به حال قبل بر گردد و در واقع […]
به گزارش پایگاه خبری ربیع، از پیامبر گرامی اسلام اسلام است که فرمودند از ۳ چیز امتم برای بعد از خودم می ترسم یکی از آن سه مرد این است که فرمودند:۰الضلاله بعدالمعرفه) گمراهی بعد از هدایت، پیامبر می فرماید از اینکه امت من بعد از من به حال قبل بر گردد و در واقع از اسلام دور شود می ترسم، امام خمینی قدس سره نیز از ارائه چهره طاغوتی از حکومت اسلامی نگران بودند. امام خمینی معتقد بود انقلاب ایران به لحاظ ماهوی از سایر انقلابهای دنیا متمایز است و وجه تمایز آن، اسلامی بودن آن است.(صحیفه نور،ج۱۴،ص۲۰۳) و هر حکومتی که محتوای آن اسلامی نباشد را طاغوت می دانستند خواه متولیان آن پهلوی باشد یا دیگران، لذا می فرمایند: الآن ما همه مکلفیم حالایی که جمهوری اسلامی شد ما هم اسلامی باشیم، اگر بنا شد جمهوری اسلامی باشد اما ماها دیگر اسلامی نباشیم حکومت اسلام نیست. اگر بنا شد که جمهوری اسلامی باشد پاسبانهایش اسلامی نباشند، خدای نخواسته دادگاههایش اسلامی نباشند، وزارتخانههایش اسلامی نباشند، این حکومت طاغوتی است به اسم اسلام، همان طاغوت است.(همان،ج،۸،ص۴) این موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه نمود باید همه تلاش کنند روحیات و شیوه های طاغوتی به ادارات و نهادها و رفتارهای عمومی برنگردد نباید اجازه داد مفاسدی مثل کاغذ بازی، رشوه، رانت و …دامنه گسترده پیدا کند بلکه باید هر نا همگونی با اسلام به سرعت زدوده شود.امام خمینی از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به حکومت طاغوتی نگران بوده و آن را یکی از آسیبهای عمده انقلاب برشمردهاند: طاغوت برای خاطر این که پسر کِی بود و نوه کِی بود که نبود، برای اعمالش بود، اگر اعمال ما هم یک اعمال طاغوتی باشد، برای خود باشد، نه برای ملت، دعوا بکنیم سر خودمان، نه برای مصالح ملت، این همان طاغوت است، منتها به یک صورت دیگری در آمده، اما طاغوت است. طاغوت هم مراتب دارد، یک طاغوت مثل رضاخان و محمدرضا، و یک طاغوت هم مثل کارتر و امثال آنها است، یک طاغوت هم مثل ماهاست.(همان،ج۱۳،ص۷۵) آنچه توجه به آن ضروری است عمل به اسلام است اعمال است که تعیین کننده است و معلوم می کند ما اسلامی هستیم یا به شیوه طاغوت به پیش می رویم کم کاری، کم فروشی و هرگونه عمل خلاف اسلام و احکام آن نشان از طاغوت است که باید از جامعه اسلامی زدوده شود. عدم پایبندی به اخلاق اسلامی در امور سیاسی و عدم رعایت اخلاق سیاسی اسلام ما را به سیاست طاغوتی می کشاند. تهدید و آسیب شکننده، ارائه چهره واژگونه از اسلام است : علی علیهالسلام میفرمایند: «مردم اسلام را به تن میکنند ولی آنچنان که پوستین را وارونه به تن میکنند».(نهج البلاغه، خطبه۱۷،ص۳۲۴) ممکن است محتوای حکومتی به ظاهر اسلامی باشد، ولی چهرهای که از اسلام ارائه میشود چنان واژگونه و دور از واقعیت باشد که دلهای پاک و توده مردمان به آن رغبت نکنند، زیرا مفروض امام خمینی این است که اگر اسلام واقعی به مردم ارائه شود همه دنیا آن را میپذیرند(صحیفه نور،ج۷،ص۳۳) وارونه نشان دادن چهره اسلام یکی از آسیبهای تهدید کننده نظام اسلامی است که امام درباره آن هشدار میدادند، زیرا کنار گذاشتن ظاهر اسلام، در ایران ناممکن است ولی وارونه به تن نمودن آن آسان است. وانگهی اگر اسلام وارونه به تن شود نه تنها کارگزاران نظام ضربه میبینند، که از دیدگاه امام، مکتب (اسلام) از همه امور مهمتر است: اگر روحانیون که در رأس جامعه هستند روی موازین مقررات به طور دقیق عمل نکنند، اگر دولت به طور دقیق عمل نکند… و اعمالشان را تطبیق ندهند با اسلام، یک صورت قبیحی از اسلام در خارج منعکس میشود… الآن یک تکلیف بسیار بزرگی به عهده همه ماست، من یک طلبه هستم این تکلیف را دارم، آقایان [روحانیون] این تکلیف را دارند، سایر قشرها هم دارند، که کوشش کنیم وجهه اسلام را آن طور که هست نمایش بدهیم، نه آن طوری که خلفایی مثل معاویه و یزید… جلوه میدادند… و اسباب این میشد که یک وقت وجهه اسلام را در دنیا دگرگون کنند.(همان)
و می فرمایند:اگر خدای نخواسته ما پیروز بشویم به این معنا که آن دستهای از ظلمه ها که بودند و آن دستهای از چپاولگران که بودند بیرون کردیم، لکن به جای آنها یک دسته ظلمه دیگری با یک محدودیت خاص و چپاولگریهای دیگری با یک محدودیتی به جای او نشست، این موجب این میشود که مکتب ما در دنیا منعکس بشود که مکتب درستی نبوده، شکست در مکتب واقع بشود، آن شکستی که جبران نمیتواند بپذیرد.(همان ص ۱۹۵)
از تحلیل فوق، یک فرض ناخودآگاه به ذهن تبادر میکند و یک ملاک برای ارزیابی القا میشود و آن این که کارگزاران نظام در ارزیابی اقبال مردم، روی دیگر سکه را نیز ملاحظه نمایند؛ یعنی ممکن است آن اسلامی که ارائه میشود به دلیل رفتار سوء مسؤولان وارونه جلوه کند و پشت کردن مردم به برنامه حکومت همواره پشت کردن به اسلام نیست. «خود ارزیابی» اصل مهمی است که از گفتارهای گهربار امام استنباط میگردد.